گروه صنعت و معدن- بگو مگو‌های دوستانه کم کم بر سر چهار کلمه سرنوشت‌ساز آغاز شده است: «صنعت، معدن، صادرات یا واردات؟»

به گزارش خبرنگار ما، کلید پروژه ادغام دو دستگاه دولتی در شرایطی خورده است که هر یک از مقامات این دو وزارتخانه «از ظن خودشان یار می‌شوند» و آینده‌ای متناسب با گرایش‌شان را برای مولد جدید ترسیم می‌کنند. «تجارت در خدمت تولید باعث رشد اقتصادی و افزایش صادرات کشور می‌شود.» این مطلب را وزیر صنایع و معادن در حالی می‌گوید که قائم‌مقام وزیر بازرگانی، مهم‌ترین محور ادغام صنعت و تجارت را، توسعه نگاه صادراتی به تولید معرفی می‌کند.

در این میان، یکی از مسوولان وزارت صنایع و معادن هم، سهم صادرات صنعتی و معدنی از صادرات غیرنفتی سال ۸۹ را بیش از ۸۴ درصد اعلام می‌کند. وزیر صنایع و معادن درباره ادغام وزارت صنایع و بازرگانی گفت: «مهم‌ترین دلیل ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی تلاش برای افزایش بهره‌وری و راندمان اقتصادی کشور است و تجارت در خدمت تولید باعث رشد اقتصادی و افزایش صادرات کشور می‌شود.»

شایعاتی مبنی بر ادغام برخی سازمان‌ها

به گزارش خبرنگار «ایسنا»، «علی‌اکبر محرابیان» وزیر صنایع و معادن درباره برخی شایعات مبنی بر ادغام سازمان‌هایی مانند موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: «در کمیته مشترک تمامی نظرات بررسی می‌شود و در نهایت تصمیماتی گرفته می‌شود که به نفع اقتصاد کشور است. البته اینکه برخی شایعات با کمک ابزار رسانه ایجاد شوند، از نظر ما کار درستی نیست.»

معدن چه می‌شود؟

«محرابیان» در پاسخ به سوال «ایسنا» درباره وضعیت بخش معدن پس از ادغام صنایع و بازرگانی نیز عنوان کرد: «بخش معدن طی چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته و حتما در فرآیند ادغام به این بخش توجه ویژه می‌شود.»

هنوز معلوم نیست

«محرابیان» در عین حال به زمان دقیق اصلاح ساختار وزارتخانه جدید حاصل از ادغام اشاره‌ای نکرد و گفت: «زمانی که کار کارشناسی کمیته مشترک به پایان برسد وزارتخانه جدید و ساختار آن به طور کامل مشخص می‌شود.»

آن سوی صنعت

قائم‌مقام وزیر بازرگانی نیز با استقبال از طرح ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن گفت: «در سال جهاد اقتصادی باید اقدامات بزرگی را انجام داد که همزمان با ادغام صنعت و تجارت مهم‌ترین آنها توسعه نگاه صادراتی به تولید خواهد بود.» «سیدمسعود موحدی»، در گفت‌وگو با «ایرنا» ابراز امیدواری کرد تا در حوزه تولید حرکت به سمت تولید صادراتی باشد و پس از آن با فتح بازارهای بیشتر، صادرات غیرنفتی رشدی چشمگیر یابد.به نظر کارشناسان، ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی، تقویت‌کننده همدیگر در جهت رشد اقتصادی است. آنچه در این ادغام مهم است، هم راستایی این دو و محوریت بخش صنعت و معدن در ابتدای حرکت اقتصادی است. اگر محوریت بر صنعت و معدن قرار گیرد، در بلند مدت، بخش بازرگانی به یک مکمل و لازمه در جهت صادرات قرار خواهد گرفت و کارکرد بازرگانی برای اقتصاد کشور با «صادرات محوری» رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، محوریت قرار گرفتن بازرگانی و آن‌هم از جنس بازرگانی «واردات محور» نه تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در بلند مدت امان از صنعت خواهد گرفت؛ آنچه اکنون شاهد آن هستیم، نتیجه آن تراز تجاری منفی کشور است.