پول برق در روایت متفاوت صنعتگران

وزیر نیرو: شکایتی از قبوض برق نداشتیم

گروه صنعت و معدن- «مراجعه‌ای برای اعتراض به بهای قبوض برق اخیر نداشته‌ایم.»، «با قبوض اخیر برق، افزایش ۲۰ درصدی در هزینه‌ها داشته‌ایم.» این دو، گفته‌های دو بخش از صنعت یعنی «تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری»، «تولیدکنندگان لامپ روشنایی و اجزای مربوطه» در مورد قبوض برق چند ماهه اخیر است. گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که در پی آزادسازی و نیمه‌یارانه‌ای شدن حامل‌های انرژی، صنعتگران به شکل قابل‌توجه افزایش هزینه‌ها را در صورت‌های مالی خود درج کرده‌اند؛ این مساله واکنش‌هایی را از طرف صنعتگران نسبت به قیمت گاز، گازوئیل، مازوت و ... داشته است.

از این رو خبرنگار ما به سراغ دو تشکل صنعتی یعنی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری و تولیدکنندگان لامپ روشنایی و اجزای مربوطه رفته است تا این موضوع را جویا شود.

هزینه‌های برق برای این دو بخش صنعت به دو دلیل می‌تواند حائز اهمیت باشد؛ اول به دلیل مصرف برق این تولیدی‌ها در تولید محصولاتشان و دیگری به نوع محصولاتشان که با مصرف برق رابطه‌ای مستقیم دارد.

صوتی و تصویری‌ها از قبوض برق راضی‌اند

خبرنگار ما ابتدا به سراغ دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری «محمدرضا شهیدی» رفت تا در مورد هزینه‌های برق این بخش از صنعت جویا شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در پاسخ به خبرنگار ما درباره تاثیرگذاری قبوض برق بر هزینه این بخش بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: «در حوزه‌های تولید لوازم صوتی و تصویری مراجعه‌ای مبنی بر افزایش قبوض برق به انجمن صورت نگرفته است.»

کاهش مصرف برق با محصولات جدید

«شهیدی» در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان صوتی و تصویری تلاش دارند با محصولات جدیدتر میزان مصرف برق مصرف‌کنندگان را کاهش دهند، تشریح کرد: «بخش صنعت صوتی و تصویری برنامه‌اش را بر مبنای تولید محصولاتی قرار داده است که کمترین مصرف برق را داشته باشد. مثلا تولید تلویزیون‌های «ال‌ای‌دی» و «ال‌سی‌دی» نسبت به تلویزیون‌های لامپی مصرف برق را تا ۷۰ درصد کاهش داده است.»

وی ادامه داد: «سایر تولیدات ما هم به سمتی خواهد رفت که نسبت به محصولات قبلی کاهش مصرف برق داشته باشد.»

قبوض برق و افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها

در مقابل «احمد محسنی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لامپ روشنایی و اجزای مربوطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در صنعت و بخش تولیدکنندگان لامپ روشنایی و اجزای مربوطه، برق و گاز نقش مهمی دارد، گفت: «با افزایش بهای برق در قبوض، بخش ما حداقل ۲۰ درصد افزایش هزینه داشته است. از سوی دیگر، افزایش ۱۲ درصدی نرخ دستمزد و حامل‌های انرژی، میزان هزینه‌ها را برای ما چند برابر کرده است.»

افزایش ۱۵۰ برابری قیمت فسفر

«محسنی» ادامه داد: «افزایش قیمت ارز نیز هزینه‌های زیادی را بر ما تحمیل می کند؛ ما ارز را ناچارا باید از بازار آزاد تهیه کنیم که با هزینه‌های نقل و انتقال ارز و تحریم‌ها، هزینه‌ها نیز افزایش دیگری می‌یابد. افزایش قیمت مواد اولیه نیز برای ما مشکل‌آفرین بوده است؛ مثلا قیمت فسفر ۱۵۰ برابر افزایش یافته است.»

شفاهی؛ قیمت‌ها آزاد است کتبی؛ قیمت‌ها ثابت باشد

دبیر انجمن تولیدکنندگان لامپ روشنایی و اجزای مربوطه بیان کرد: «دولت اعلام می‌کند که قیمت‌ها آزاد است و تولیدکنندگان می‌توانند قیمت خود را افزایش دهند؛ اما از طرف دیگر دستورالعمل می‌دهند که قیمت‌ها ثابت بماند و افزایشی صورت نگیرد.»

وی ادامه داد: «به ما گفته می‌شود که نامه بنویسید، ما در کمیسیون‌ها مطرح می‌‌کنیم؛ اما در حقیقت نتیجه‌ای دریافت نشده است و هنوز گفته می‌شود قیمت‌ها افزایش نیابد.

از این ‌رو بخشی از صنایع ناچارا برای رهایی از سقوط، با توجه به خاصیت صنعتی‌شان، کم فروشی را پیش می‌گیرند.»

افزایش قیمت برای دولتی‌ها تثبیت قیمت برای خصوصی‌ها

«محسنی» با ابراز نگرانی از امکان تعطیلی کارخانه‌ها اظهار کرد: «تعطیلی کارخانه‌ها نیز مشکلاتی به همراه دارد. این مساله موجب اعتراض کارگران می‌گردد. الان در شهرستان‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بر ادامه کار فشار می‌آورند. دولتی‌ها افزایش قیمت داشته‌اند، ولی به بخش خصوصی اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند.»

وی با تاکید بر اینکه صنعتگران نیاز به حمایت دارند، توضیح داد: «صندوق توسعه ملی هم در واقع هیچ حمایتی انجام نداده است و معلوم نیست که این صندوق از کدام تولیدکننده باید حمایت کند.»

وزیر نیرو: شکایتی نرسید

در همین حال، با گذشت چهار ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، وزیر نیرو اعلام می‌کند که تا به حال شکایتی از قبض‌های برق نداشته‌ایم. با این حال وی با اشاره به افزایش مصرف برق در شش ماهه اول سال می‌گوید: «انتظار می‌رود که مبلغ قبوض برق تابستان بیشتر از زمستان باشد.»

«مجید نامجو» با بیان اینکه دولت پیش‌بینی‌های لازم را برای جبران بخشی از هزینه‌های برق مصرفی انجام داده است، گفت: «با پرداخت یارانه سعی شده بخشی از هزینه‌ها جبران شود.»