تامین مالی بنگاه‌ها مسیری برای خروج «رکود تورمی»

«نگاهی به اقتصاد ایران» عنوان کتابی است که توسط دکتر «احمد میرمطهری»، دبیر کل اسبق بورس و رییس سازمان خصوصی‌سازی نگارش یافته است. این کتاب، کندوکاوی جدی در جهت شناخت معضلات امروز اقتصاد ایران و تلاشی اولیه برای ارائه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات کنونی است. این کتاب گامی در مسیر توسعه اقتصاد پایدار در ایران است. بخش‌های مختلف این کتاب در پاسخ به مسائل جاری و روز اقتصاد ایران و به منظور دستیابی به تصویری کم و بیش جامع از اقتصاد ایران منتشر شده است.

جهانی‌سازی و اقتصاد ایران، اقتصاد سیاسی ایران، اقتصاد نفت، فقر و بازارهای مالی ایران، بانک مرکزی و چالش‌های اقتصاد ایران، گرانی، بازار ارز، وضعیت کارگران و اتحادیه کارگری در ایران، بخش تولید و توزیع، سیاست‌های پولی و مالی در ایران، بانک، بورس و خصوصی‌سازی در ایران از اهم موضوعات مورد بررسی در این کتاب است. «میرمطهری» در این نوشتار سعی کرده است که با زبانی ساده و قابل فهم برای متخصصین وغیرمتخصصین اقتصادی به بیان شرایط کنونی و چالش‌های موجود دراقتصاد ایران بپردازد و راهکارهایی را از نگاه خود ارائه دهد.

از قضا با توجه به تصمیم‌های اخیر درخصوص کاهش نرخ سپرده و تلاش دولت برای تغییر مسیر نقدینگی ،این اقتصاددان با بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران و با تاکید بر شرایط دشوار «رکود تورمی» در اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کند که استمرار رکود تورمی در اقتصاد جهانی بر دشواری شرایط کنونی نیز می‌افزاید.

این استاد اقتصاد عوامل برون‌زا را نه تنها راه برون رفت از رکود تورمی نمی‌داند که معتقد است رکود جهانی، رکود اقتصاد ایران را تعمیق بیشتری خواهد داد.

«میرمطهری» راهکار متعارف گذر از رکود را تامین منابع مالی به منظور جبران خلأهای سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها می‌داند. وی ادامه می‌دهد، آنچه این راهکار را دشوار ساخته است از سویی حضور شرایط تورمی و از سوی دیگر پیامدهای سیاست‌های تسهیلات ارزان دولتی بر وضعیت مالی موسسات مالی و بانک‌های دولتی است؛ از این رو، کاهش نرخ بهره و ارزان ساختن تسهیلات، روش و راهکار مناسبی برای غلبه بر رکود اقتصادی در ایران نیست. مولف کتاب «نگاهی به اقتصاد ایران» راهکار بدیل برای تامین مالی فعالیت اقتصادی را در زمانی که امکانات بازار پول برای تامین مالی توسعه اقتصادی محدود است و به ویژه می‌تواند پیامدهای مخاطره‌آمیزی برای شبکه بانکی داشته باشد، توجه به امکانات بازار سرمایه می‌داند که می‌تواند بر تورم رکودی غلبه کند.

این کارشناس اقتصادی اتکا به بازار سرمایه را نیز با پیش‌نیازها و الزاماتی مناسب می‌داند. نخست بازگشت اعتماد به بازار سرمایه است. فعال کردن بازار خارج از بورس، تشویق شرکت‌ها به استفاده از ابزارهای مالی مطمئن و جدید برای تامین مالی، حضور فعال بانک‌های سرمایه‌گذاری در فرآیند تامین مالی شرکت‌ها، توجه شرکت‌ها به فرصت‌های متعدد تامین مالی در داخل و خارج از کشور و ...از مهم‌ترین راهکارهایی است که در پیش رو قرار دارد.

کتاب «نگاهی به اقتصاد ایران» با آنکه کتابی مفید وقابل مطالعه و استفاده برای افراد درگیر در اقتصاد اعم از متخصصین و غیرمتخصصین اقتصادی، بازرگانان، تجار و ... است؛ اما باید گفت که میزان ساده‌سازی مفاهیم و مدل‌های اقتصادی، خروج متغیرهای کلان اقتصادی را در تحلیل‌ها فراهم کرده است. این کتاب توسط انتشارات نیک نگار لاهیجان در ۱۷۶ صفحه انتشار یافته است.