صنعتگران و انتخابات اتاق تهران

احمد پورفلاح*

۴ اسفند، انتخابات هفتمین دوره اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن تهران و استان‌های دیگر برگزار شد.

۱۶ نفر از نمایندگان بخش صنعت با حداکثر ۶۳۸ رای و حداقل ۳۶۷ رای به این دوره از اتاق بازرگانی تهران راه یافتند. لطفا تاملی دوباره کنید، ۳۶۷ رای ....!! آیا همه بضاعت صنعت ایران همین است؟

در دوره‌ای که انتظار است اجرای اصل ۴۴ شکل منطقی‌تری به خود بگیرد، در دوره‌ای که دوره پنجساله دوم چشم‌انداز ۱۴۰۴ شروع می‌شود و در زمانی که وارد برنامه پنجساله جدید می‌شویم، در مقطعی که طرح تحول اقتصادی و حذف سوبسید از انرژی، افق جدیدی را در مقابل صنعتگران گشوده است و در دورانی که تحریم‌های بین‌المللی صنعت را به نگاهی متفاوت فرا می‌خواند، آیا این حضور برای شکل‌دهی کانونی که قرار است مسائل ریز و درشت را واکاوی و تجزیه و تحلیل کند و گره‌های کور پیش روی تولید و تولیدگران را باز کند، کافی است؟

این بی‌تفاوتی از چیست؟

اگر اعتقاد داریم که اتاق بازرگانی کارآیی و تاثیر لازم را ندارد، (که چنین نیست، دستاوردهای سال‌های اخیر اتاق حکایتی دیگر دارد) بیایید اصلاحش کنید و اصلاحش کنیم. اگر با توجه به جایگاه قانونی آن، آن را تاثیرگذار و مفید می‌دانید، چرا با یک حضور دو ساعته در پای صندوق‌های رای و انتخاب افراد شایسته تقویتش نمی‌کنید؟

اگر شما در جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازان و در حقیقت سرنوشت‌سازان باشید، برای نماینده صنعتی که با ۳۰۰ رای به پارلمان بخش‌خصوصی راه پیدا کرده چه وزنی قائل می‌بودید؟ (قدرمسلم در شهرستان‌های کوچک‌تر وضع از این هم بدتر است. شاید با ۲۰ رای هم به این بزرگ‌ترین تشکل فراگیر راه‌یافته‌اند)، البته اوضاع در بخش بازرگانی و تجارت هم خیلی بهتر از صنعت نیست. از حدود ۲۲ هزار دارنده کارت فقط ۲۳۰۰ نفر در انتخابات شرکت کردند و نفر اول این بخش موفق به اخذ ۱۱۷۵ رای شد و بیستمین نفری که به جرگه هیات نمایندگان در بخش بازرگانی پیوست فقط ۴۲۳ رای آورد (ناگفته نماند که حذف وکالت و همچنین درخواست صورت‌جلسه هیات‌مدیره برای رای دهندگان حقوقی در کاهش تعداد رای‌دهندگان تاثیر درخور توجهی داشته است ...).

دوستان، همسنگران و همراهان، انتخابات گذشت، بیاییم از همین امروز طور دیگری بیندیشیم و طور دیگری عمل کنیم. اگر توقع داریم که در کسب و کار فضایی مطلوب داشته باشیم و موانع باقیمانده در پیش روی صنعت و صنعتگر را از میان برداریم، ‌باید قدری هم از خود مایه بگذاریم. پس با حضور قوی‌تر در تشکل‌ها (که هریک نماینده‌ای در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دارند) ارائه دیدگاه‌های کارشناسی شده و ارتباط بیشتر با نمایندگان منتخب خود این کاروان را درگذر از پیچ و خم‌های پیش رو یار و یاور باشید.

*نماینده بخش صنعت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران