گزینه‌های متفاوت برای مصرف برق

گروه صنعت‌ومعدن- افزایش دو برابری هزینه برق واحدهای صنعتی‌، بعد از صدور قبض دی ماه بنگاه‌ها، مسوولان دو دستگاه وزارت صنایع و معادن و وزارت نیرو را بر آن داشت که برای کاهش آثار قیمت‌های هدفمند، به توافقات جدیدی برای محاسبه برق مشترکان صنعتی برسند. اولین خبر توافق دو جانبه میان دو دستگاه‌، تحت عنوان «سه‌نرخی شدن قیمت برق» از سوی معاون وزیر نیرو اعلام شد. اما وقتی جزئیات توافق دو جانبه به طور رسمی دیروز اعلام شد‌، اطلاعات خبری جدید نشان داد‌، برق صنعت سه نرخی نشده است، بلکه گزینه‌های متفاوتی در برابر مشترکان برق قرار گرفته تا با توجه به میزان مصرف واحد تولیدی یکی از گزینه‌ها در ساعت مختلف شبانه روز را انتخاب کنند.

به دلخواه انتخاب کنید

«از این پس صنعتگران می‌توانند به دلخواه یکی از گزینه‌های تعیین شده برای پرداخت هزینه برق را انتخاب کنند.» این خط اول اطلاعیه وزارت صنایع و معادن است که در مصاحبه با مسوول ستاد تحول صنایع بیان شده است.

«رضا فاطمی‌امین» افزود: «بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها، هزینه برق واحدهای صنعتی به طور میانگین دو برابر شده است، اما با توافقی که به تازگی با وزارت نیرو انجام داده‌ایم این امکان برای واحدهای صنعتی فراهم شده که با رعایت چند نکته ساده و مدیریت مصرف برق، هزینه کمتری پرداخت کنند.»

حذف دیماند

«رضا فاطمی‌ امین» درخصوص جزئیات تعرفه برق صنایع مختلف اعلام کرد: «هزینه دیماند از قبض برق صنایع گروه (۴-الف و ۴-ب) با مصرف ۳۰ کیلو وات و کمتر به کلی حذف شده است. صنایع گروه (۴- الف)، به ازای هر کیلو وات مصرف در ساعات میان باری همان ۴۴ تومان را پرداخت می‌کنند. هزینه مصرف برق برای این واحدها در ساعات اوج باری هم ۸۸ تومان به ازای هر کیلو وات مصرف تعیین شده است. همچنین برای تشویق این واحدها برای مدیریت مصرف، هزینه مصرف برق در ساعات کم باری تنها ۲۲تومان تعیین شده است.»

سه قیمت از کم باری تا اوج باری

به گفته وی، نحوه محاسبه تعرفه برق واحدهای صنعتی گروه (۴-ب) با قدرت ۳۰ کیلو وات و کمتر هم بدون دریافت هزینه دیماند و درساعات میان باری ۲۷تومان، در ساعات اوج بار ۵۴تومان و در ساعات کم باری تنها ۵/۱۳ تومان تعیین شده است.

قیمت‌ها برای مشترک بیش از ۳۰ کیلو وات

رییس ستاد تحول صنایع و معادن، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نحوه محاسبه تعرفه برق واحدها با قدرت بیش از ۳۰ کیلو وات نیز گفت: برای صنایع گروه (۴ -الف) سه گزینه برای محاسبه تعرفه و پرداخت قبوض وجود دارد. صنعتگران در صورت انتخاب گزینه اول، باید ۳۲۰۰تومان بهای قدرت(هزینه دیماند) پرداخت کنند. تعرفه برق واحدهایی که گزینه اول را انتخاب کرده باشند در ساعات میان باری ۳۴تومان، در ساعات اوج باری ۶۸تومان و در ساعات کم باری ۱۷تومان محاسبه خواهد شد.

قیمت‌ها برای مشترک ۱۲۰۰ کیلو وات

به گفته «فاطمی‌امین»، هزینه دیماند واحدهای گروه (۴- الف) که گزینه دوم را انتخاب می‌کنند، ۱۲۰۰ تومان تعیین شده است. تعرفه برق این دسته از واحدها در ساعات میان باری، اوج باری و کم باری نیز به ترتیب ۳۹ تومان، ۷۸ تومان و ۵/۱۹ تومان معین شده است.

وی در ادامه به نحوه محاسبه تعرفه برق صنعتگران گروه

(۴- الف) که گزینه سوم را انتخاب می‌کنند اشاره کرد و گفت: این دسته از واحدهای صنعتی هزینه‌ای بابت بهای قدرت (دیماند) پرداخت نخواهند کرد. تعرفه برق این واحدها نیز برای ساعات میان باری ۴۳ تومان، در ساعات اوج باری ۸۶تومان و در ساعات کم باری ۵/۲۱ تومان در نظر گرفته شده است.

اظهارات رییس ستاد تحول صنایع و معادن حاکی از آن است که انتخاب گزینه سوم برای ۲۰درصد واحدهای صنعتی بهترین گزینه است، اما هیچ گونه اجباری برای انتخاب گزینه‌های مختلف برای واحدهای صنعتی وجود ندارد.

۳۰ کیلو واتی‌ها

وی در بخش پایانی سخنانش به نحوه محاسبه تعرفه برق صنایع با مصرف ۳۰کیلو وات و بیشتر که در گروه (۴-ب) دسته‌بندی می‌شوند اشاره کرد و اظهار کرد: دو گزینه پیش‌روی صنعتگران این بخش قرار دارد.

صنعتگرانی که گزینه اول را انتخاب کنند، ۱۸۰۰ تومان بابت بهای قدرت خواهند پرداخت و به ازای هر کیلو وات مصرف در ساعات میان باری ۲۰تومان، اوج باری ۴۰تومان و کم باری ۱۰ تومان پرداخت می‌کنند. در مقابل صنعتگرانی که گزینه دوم را انتخاب می‌کنند، ۹۰۰تومان بهای قدرت پرداخت می‌کنند و هزینه برق آنها به ازای مصرف هر کیلو وات برق در ساعات میان باری ۲۴ تومان، اوج باری ۴۸تومان و کم باری ۱۲تومان محاسبه خواهد شد.