مدیرعامل فولاد خراسان اعلام کرد که فناوری کارخانه جدید آهن اسفنجی این شرکت متعلق به ایران است. به گزارش ستاد خبری نمایشگاه دستاوردهای بومی‌سازی و خودکفایی صنعت و معدن، «‌لطیف دشت بزرگی» با اشاره به اینکه احیای مستقیم شماره ۲ فولاد خراسان مدتی است که تولید را آغاز کرده، افزود: این کارخانه هم اینک در انتظار برنامه مسوولان عالی رتبه و افتتاح رسمی است. فولاد خراسان در حال حاضر دارای ۲ کارخانه آهن اسفنجی است که واحد نخست آن در بهمن ماه سال گذشته راه‌اندازی شده است. وی تاکید کرد: در تمام کشورهای دنیا اصلی‌ترین نکته در هر پروژه‌ای امتیاز طراحی است که خوشبختانه این مهم متعلق به شرکت‌های ایرانی است.

مدیر عامل فولاد خراسان در مورد مزیت‌های اقتصادی این سیستم اظهار کرد: هزینه پایین‌تر نسبت به طراحی خارجی و نیز دستیابی سریع به ظرفیت تولید از جمله مزایای تکنولوژی ایرانی محسوب می‌شود.

«دشت بزرگی» ظرفیت تولید سالانه این طرح را ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی ذکر کرد و گفت: درحالی که از اوایل آذرماه تولید را آغاز کرده‌ایم، توانسته‌ایم تولید روزانه را به مرز ظرفیت اسمی نزدیک کنیم. مدیر عامل فولاد خراسان معادل ارزی سرمایه‌گذاری در این پروژه را ۱۰۳ میلیون یورو اعلام و تصریح کرد:‌ چنانچه قرار بود این کارخانه را با فناوری وارداتی احداث کنیم هزینه تولید ۳۰ درصد افزایش می یافت.

وی در عین حال با یادآوری این موضوع که در سال‌های اخیر در بخش ساخت داخل نیز شاهد رشد بوده‌ایم، گفت‌: امروزه حتی در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود در برخی از موارد برای کاهش هزینه یا افزایش کیفیت ساخت، بخشی ماشین‌آلات و تجهیزات از خارج وارد شود. از همین رو در روند اجرای یک طرح موضوع قیمت و کیفیت تاثیرگذار هستند. «دشت بزرگی» تصریح کرد: با اجرای سیاست‌های منطقی می‌توان سازندگان داخلی را مورد حمایت قرار داد تا پروژه‌های عمرانی با حداکثر ساخت داخل به اجرا درآیند.