وزیر صنایع و معادن گفت: اگر تجارت بر پایه تولید مشترک صورت گیرد، پایداری تولیدات در بازارهای جهانی بیشتر خواهد بود. به گزارش روابط عمومی‌سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «علی اکبر محرابیان» در اولین نشست مسوولان دولتی متولی بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورهای عضو گروه دی ۸ با بیان این که کشورهای عضو گروه دی ۸ حدود یک میلیارد نفر جمعیت دارند، گفت: کشورهای عضو گروه دی ۸ علاوه بر جمعیت بالا از تکنولوژی بالایی برخوردارند که این امر امتیاز مهمی‌برای همکاری با آنها محسوب می‌شود. وی اظهار داشت: وزارت صنایع در ارتباط با کشورهای گروه دی ۸ دو وظیفه تامین اشتغال و ایجاد ارزش افزوده برعهده دارد که با پتانسیل موجود در این کشورها می‌توانیم به تامین ارزش افزوده و افزایش همکاری بین کشورهای عضو که حجم بالای مبادلات اقتصادی و تجاری را دارا است، دست یابیم. وزیر صنایع با اشاره به چگونگی تشکیل یونیدو گفت: این نهاد با هدف کاهش فاصله فناوری، رشد و افزایش اشتغال در کشورهای کمتر توسعه یافته تشکیل شد که متاسفانه بر خلاف پیش‌بینی‌های انجام گرفته، منجر به افزایش فاصله صنعتی بین کشورهای عضو شد.

سهم ۹۲ درصدی از صنعت

«خدامراد احمدی»، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این نشست با اشاره به نقش موثر صنایع متوسط و کوچک در توسعه اقتصادی کشورها گفت: در حال حاضر حدود ۹۲ درصد صنعت ایران را صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده است و بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی کشور به این نوع صنایع اختصاص دارد.

وی افزود: بیشتر صنایع کوچک در کشورهای عضو گروه دی ۸ به دلیل برخوردار نبودن از مقیاس اقتصادی تولید، دسترسی نداشتن به اطلاعات عام و خاص و همچنین سطح پایین تخصص لازم دارای بازارهای محدود و محلی هستند و به صورت منفرد و منفصل فعالیت می‌کنند و به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌اند حضور موثری در بازارهای بین‌المللی داشته باشند.

معاون وزیر صنایع با بیان این که توصیه سیاست‌گذاران برای بهبود وضعیت این بنگاه‌ها ترغیب آنها در انجام مشترک فعالیت و کسب و کارها با حفظ مالکیت و مدیریت است، اظهار کرد: در سایه رویکرد زنجیره ارزش جهانی که کشورها و شرکت‌های صاحب برند به دنبال برون سپاری فعالیت‌های دارای ارزش کمتر در زنجیره ارزش هستند، می‌توان با اتخاذ یک رویکرد شبکه‌سازی و سیاست گذاری مناسب در بین کشورهای عضو گروه دی ۸ حضور پایدارتر و با ارزش افزوده بیشتری را رقم زد.

وی تصریح کرد: تدوین برنامه عملیاتی برای اجرای توافقات اجلاس وزرا و کارشناسان ارشد در حوزه صنایع کوچک و متوسط، فراهم کردن فرصتی برای معرفی بهتر ظرفیت‌های تخصصی و به اشتراک گذاردن دانش و تجارب آنها، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک دو جانبه یا چند جانبه، طراحی چارچوبی برای تداوم همکاری‌ها بین سازمان‌های تخصصی و ایجاد راهکاری برای تسهیل ورود بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط به بازار کشورهای عضو که همان ایجاد برند مشترک برای تولید با کیفیت بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط از مواردی است که انتظار می‌رود در پایان این نشست حاصل شود.