گروه انرژی- «ما هنوز سند رسمی‌راجع به استراتژی کشور در مورد گاز نداریم و هنوز نمی‌دانیم که با منابع گازی چه کار باید بکنیم.» این بخشی از دیدگاه‌های یک مقام ارشد در شرکت ملی گاز است. پیش از این، بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید کرده‌اند که دومین دارنده گاز در جهان، برای بهره‌گیری از منابع گازی خود در افزایش توانمندی دیپلماتیک، افزایش نقش‌آفرینی نقشه انرژی منطقه، ایجاد تراز مثبت تجاری گاز، گرفتن گوی سبقت از رقبا، تنوع‌بخشی در محصولات، افزایش در بازار‌های مصرف، توازن مصرف داخلی، تغییر رفتار مصرف‌کننده، استفاده از ابزار‌های قیمتی و موارد دیگر نیازمند راهبرد گازی است که دیروز یک مقام ارشد گازی اعلام کرده که هم‌اکنون چنین چیزی نداریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در یک نشست خبری با خبرنگاران، از نبود یک سند رسمی‌راجع به استراتژی کشور در مورد گاز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با این سند جامع، هدف برنامه پنجساله پنجم توسعه که افزایش سهم ایران در تجارت گاز است، تحقق یابد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، «علیرضا غریبی»، در پاسخ به این سوال که نحوه احداث خطوط لوله گاز در کشور بر مبنای تبدیل ایران به یک‌هاب گازی است یا گازرسانی به داخل کشور؟ می‌گوید: «ما هنوز سند رسمی در اختیار نداریم که بر مبنای آن توضیح دهیم که استراتژی کشور چیست. البته وزیر نفت هم این موضوع را مطرح کرده و برنامه‌ریزی‌هایی برای تدوین این سند آغاز شده است.»

وی ادامه داد: «یک سندی باید ایجاد شود تا همه یک حرف را بزنند .» به گفته وی، البته ما در پروژه‌هایمان پایداری صادرات گاز را مد نظر داریم، اما باید یک سند جامع تدوین شود تا بفهمیم قصد داریم گاز را در داخل کشور بسوزانیم یا اینکه با یکسری اقدامات آن را صادر کنیم تا برای کشور درآمد داشته باشد.