گروه صنعت و معدن- مدیر عامل شرکت دخانیات ایران کاهش درآمد دولت، افزایش خروج ارز از کشور، افزایش گرایش به فعالیت‌های غیرمولد و قرار گرفتن شرکت دخانیات ایران در مرز ورشکستگی را از عوارض رشد فزاینده قاچاق محصولات دخانی به داخل کشور برشمرد. به گزارش شرکت دخانیات، «حسین طلا» در حاشیه مراسم امحای ۱۸۰ میلیون نخ سیگار قاچاق افزود: عواید ناشی از صنعت دخانیات کشور در ۴ ماه اول سال ۸۸ حدود ۱۵۰ میلیارد ریال بوده، اما این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۲ هزار و ۴۵۰ میلیون ریال کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این آمار مقایسه ای نشان می‌دهد، شرکت دخانیات ایران برای گرفتن عواید حاصل از این بازار که نماینده حاکمیت می‌باشد با چه مشکلاتی روبه‌رو است و از سوی دیگر سلامت مصرف کنندگان نیز به صورت جدی‌تری مورد تهدید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: درست است که سیگار دارای انواع مواد سمی است، اما این مواد در عین سمی و مضر بودن از استانداردهای جهانی برخوردار است، به عنوان نمونه میزان نیکوتین و‌ قطران موجود در این سیگارها نباید بیش از میزان استاندارد باشد.

طلا ادامه داد: شرکت دخانیات با دارا بودن آزمایشگاه‌های پیشرفته، تمام سیگارهای وارداتی را مورد آزمایش قرار داده و در صورت داشتن استانداردهای مرتبط، اجازه واردات می‌دهد، اما در قبال سیگارهای قاچاق این مساله لحاظ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات یک واقعیت و مدیریت بازار دخانی و صنعت دخانیات کشور یک ضرورت است، تصریح کرد: سیگاری که در هیچ کجا آزمایش نشده، اصالت آن نامشخص است و مواد موجود آن تابع هیچ گونه استانداردی نیست، اثرات سوئی را به دنبال دارد، متاسفانه به خاطر عدم نظارت، اثرات زیان بارتری از سوی سیگارهای قاچاق متوجه مصرف کنندگان می‌شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات تاکید کرد: در نگاه ابتدایی ما نیز با وزارت بهداشت در خصوص مضرات سیگار و تاثیر آن بر سلامتی هم عقیده هستیم، اما حاکمیت با یک استدلال قانونی به این نتیجه رسیده تا برای مدیریت بازار مصرف محصولات دخانی مجموعه ای را تاسیس کند و آن شرکت دخانیات ایران است.

وی افزایش قاچاق را موجب مشکلات عدیده‌ای برای این صنعت دانست و گفت:‌ کاهش درآمد دولت، افزایش خروج ارز از کشور، افزایش گرایش به فعالیت‌های غیرمولد، قباحت زدایی از گرایش به مشاغل خلاف مانند قاچاق، قرار گرفتن شرکت دخانیات ایران در مرز ورشکستگی، خروج مدیریت بازار توزیع مصرف کالای دخانی از حوزه دولت، تهدید بیکاری حدود ۶۹ هزار نفر شاغل در صنعت تولید دخانیات و قرار گرفتن بازار پر سود محصولات دخانی به دست قاچاقچیان همه از مشکلاتی است که با ادامه روند سیگار قاچاق و تضعیف صنعت دخانیات کشور به آن دچار خواهیم شد.

وی به انتقاد از کسانی که شرکت دخانیات را نقطه مقابل سلامتی قرار می‌دهند و تمام کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری را در کاهش مصرف به افزایش درآمد شرکت دخانیات نسبت می‌دهند، اضافه کرد: از میزان مصرف سال ۱۳۸۸ فقط ۴۰درصد تولید تیراژی و ۱۱ درصد ریالی آن در اختیار شرکت دخانیات بوده است.

وی تاکید کرد: باید دید بقیه بازار ۳۰ هزار میلیارد ریالی صنعت دخانیات و مابقی تیراژی سیگارهای مصرفی در اختیار کیست؟ در واقع امروز تلاش‌ها برای کاهش مصرف خیلی موثر نبوده، بلکه نتیجه این اقدامات و تلاش‌ها تضعیف نقش حاکمیتی شرکت دخانیات بوده و این بسیار نگران کننده است.