گروه صنعت و معدن- سرانجام پر‌سابقه‌ترین دبیر یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های صنعتی غیردولتی، بازنشسته شد. صنعت نساجی در ایران به دلایل مختلفی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. برخی آن را نماد آغاز توسعه صنعتی در ایران، برخی آن را صنعتی اشتغالزا، برخی آن را صنعتی که بعد از خودرو به واسطه لابی قوی در وزارتخانه (در ادوار مختلف) بیشترین حمایت‌های مالی دولت را جذب کرده است و بعضی و... .

این صنعت اکنون هم از جمله صنایعی است که وزارتخانه در حین اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، آن را در ردیف اول صنایع مورد حمایت قرار داده است. حالا دبیر ۲۲ ساله این انجمن؛ یعنی «جمشید بصیری تهرانی» که نام «انجمن نساجی» با نام وی طی این سال‌ها گره خورده است، روزهای بازنشستگی خود را از روز گذشته آغازکرده است. وی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» ماجرای بازنشستگی خود را اینگونه بیان کرد: «اعضای انجمن نساجی نیمه اول سال ۸۸ مراسم جشن ۴۲ سال خدمت اینجانب را به‌عنوان پیشکسوت صنعت نساجی در باشگاه فرمانیه برگزار کردند و من آن شب بازنشسته شدم.»

وی سپس ادامه می‌دهد که آن شب آنقدر مراسم باشکوه بود که میهمانان حدود سه تا کامیون گل آوردند و مدیر باشگاه گفت که آقا! این همه گل را باید ببری.» یک خبرنگار که در میهمانی شبانه حاضر بوده است، می‌گوید: «آن شب، کلی هدیه مثل تابلو فرش، لپ‌تاپ و... برای « دبیر» آوردند.»

اما بعد از آن شب هم «بصیری» از پست خود کنار نرفت. وقتی از «پیشکسوت» فارغ‌التحصیل سال ۱۳۲۰ دانشگاه «آخن» آلمان می‌پرسید «چرا؟» می‌گوید: «اعضای هیات مدیره از من خواستند که بازهم در کنار انجمن باشم تا فرد مناسبی برای دبیری پیدا شود»، اما یکی از اعضای انجمن می‌گوید که «بصیری» حاضر نبود که پست دبیری را ترک کند! حتی حاضر نبود یکی از اعضای انجمن به‌عنوان معاون اجرایی، کار دبیری به وی یاد بدهد. وقتی داستان جشن فرمانیه یک بار مرور می‌شود به این نتیجه می‌توان رسید که یکی از اهداف جشن فرمانیه، کنار گذاشتن دبیر قدیمی ‌است. این یعنی «جشن خروج».

با این حال اعضای انجمن بر این موضوع پافشاری می‌کنند که «بصیری» آن قدر کار خود را دوست داشت که حتی در روز‌های جمعه وقت خود را در ساختمان قدیمی «نساجی مازندران» انجمن در میدان فردوسی می‌گذراند.

بعد از آن جشن، «بصیری» برای آنکه قدرت خود را در انجمنی که منتقدانی نسبت به حضور طولانی او دارد نشان دهد، به نتایج رای گیری مجمع عمومی‌ سال ۸۷ اشاره می‌کرد.

«بصیری» دیروز به خبرنگار ما گفت: «در آن مجمع از ۲۰۰ رای ماخوذه، ۱۸۹ رای از آن من بود.» بنابراین وی اینگونه حضور خود را در

هیات مدیره انجمن به سایر اعضا نشان داد.

به هر ترتیب از دیروز خبر رسمی‌ انتصاب دبیر جدید نساجی به همت مشاور مطبوعاتی انجمن روی تلکس خبرگزاری‌ها رفت و حالا دیگر «بصیری تهرانی» عضو هیات مدیره است. او خدمات بسیاری برای انجمن نساجی داشت. کاهش تعرفه پنبه به نفع صنف، توسعه نمایشگاه صنعت نساجی، لابی برای دریافت تسهیلات صنعتی، اعطای جوایز صادراتی و... فقط برخی از خدمات وی به صنف نساجی است.

اما از امروز با تصویب هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، «علیرضا حائری» به عنوان دبیر جدید این انجمن انتخاب شد. «علیرضا حائری» فارغ‌التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نساجی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران است. بیش از ۲۵ سال است که در رده‌های مختلف مدیریت در این صنعت فعالیت می‌کند و «بصیری» در کنار تجربه‌ای که دارد می‌خواهد فعالیت خود را در نشریه «صنعت نساجی» که مدیر مسوولی آن را به عهده دارد، ادامه دهد.