2 صفحه‌‌ای که برگشت خورد

گروه صنعت و معدن-‌ صابر دری‌نژاد: کارگروه طرح تحول اقتصادی، در حالی ظرف چند روز آینده جزئیات برنامه دولت را برای حمایت از کل صنعتگران و (صنایع انرژی‌بر و آسیب‌پذیر) اعلام می‌کند، که هنوز خبری از توافق وزارت صنایع و معادن با صنایع انرژی‌بر نیست. این در شرایطی است که از ماه‌ها پیش قرار بود متن توافق‌نامه به تایید طرفین (ستاد تحول و صنایع انرژی‌بر) رسیده و امضا شود تا یارانه‌های هدفمند با تشعشعات کمتری دامن‌گیر صنایع شود.

صنعتگران حداقل انتظار داشتند حالا که قرار است طرح هدفمند شدن یارانه‌ها از نیمه دوم سال اجرایی شود، وزارت صنایع و معادن هم باید هرچه زودتر بر سر چند و چون اجرای این طرح در بخش صنعت، با تشکل‌ها و انجمن‌های تولیدی به توافق برسد، نه اینکه یک متن کلی دو صفحه‌ای را تحت عنوان توافق‌نامه برای آنها ارسال کند و امضای آن را هفته‌ها به تعویق بیاندازد.

بعد از کش و قوس فراوان بر سر توافق وزارت صنایع و تشکل‌ها بر سر چند و چون اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، ظاهرا متن این توافق‌نامه مورد قبول صنعتگران قرار نگرفته و این متن برای اصلاح و رفع برخی موانع به وزارت صنایع برگشته است. خبرها حاکی از آن است که توافق وزارت صنایع و تشکل برخلاف تصور صنعتگران فقط یک متن «دو صفحه‌ای» است که به چند مورد کلی پرداخته است. هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات این توافق‌نامه منتشر نشده است.

درست همین چند ماه پیش بود که صنعتگران از روند توافق با تشکل‌های تولیدی بر سر نحوه حمایت وزارت صنایع و معادن از بخش صنعت گلایه کردند و به «دنیای اقتصاد» گفتند که «فعلا خبری نیست». همین اظهارات صنعتگران،‌ با واکنش وزارت صنایع و معادن روبه‌روشد. وزارت صنایع آن روز اعلام کرد که برنامه‌های وزارت صنایع و معادن در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برای صنایع تشریح شده و لوح فشرده برنامه‌ها در اختیار تک‌تک آنها قرار گرفته است. حالا بعد از گذشت ۷۸ روز، صنعتگران دوباره از روند توافق با تشکل‌ها و انجمن‌های تولیدی گلایه می‌کنند.

انتظارات برآورده نشد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با این توافق‌نامه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «این دو صفحه انتظارات فولادسازان را برآورده نکرده است.»

«رسول خلیفه سلطان» با بیان اینکه تا به حال چندین جلسه با مسوولان وزارت صنایع و معادن در رابطه با چگونگی اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها برگزار کرده‌ایم، خاطرنشان می‌کند: «این جلسات چند ماهی است که برگزار نمی‌شود. ما پیگیری کردیم که مذاکرات به نتیجه برسد، اما خبری نشد. به یکباره، یک متن دو صفحه‌ای تحت عنوان توافق‌نامه برای ما ارسال کردند که بسیاری از موارد مطرح شده در جلسات، در آن گنجانده نشده بود.»

به گفته وی، محور مذاکرات انجمن فولاد و وزارت صنایع و معادن، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به تولیدکنندگان همزمان با هدفمند‌شدن یارانه‌ها، تعیین تنفس یک تا دو ساله و بازپرداخت ۵ساله وام‌های دریافتی، تعویق یک‌ساله اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در بخش فولاد و از این دست مسائل بوده است. مسوولان وزارت صنایع حتی به طور شفاهی با تعویق یک ساله اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در بخش فولاد هم موافقت کردند، اما آنچه در عمل تحت عنوان توافق‌نامه برای ما ارسال شد هیچ یک از این موارد گنجانده نشده بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، ادامه می‌دهد: «وزارت صنایع در این توافق‌نامه فقط وعده داده بعد از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها یک سری سیاست‌های جبرانی برای صنایع آسیب‌پذیر در نظر بگیرد.»

این ۱۶۵۰ میلیارد تومان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان هم در خصوص توافق وزارت صنایع با انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی، تصریح می‌کند: «در این توافق‌نامه آمده است که اگر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها منجر به افزایش قیمت تمام شده سیمان شود، دولت یکسری

سیاست‌های جبرانی برای این صنعت در نظر خواهد گرفت.»

«محمد حسن پورخلیل» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط یک سوم از واحدهای سیمانی نیازمند بهینه‌سازی مصرف و به‌روزرسانی خط تولید هستند، خاطرنشان‌ می‌کند: «یک سوم از واحدهای سیمانی که تازه تاسیس هستند و نیازی به نصب تجهیزات کم مصرف ندارند. یک سوم دیگر هم طی یکی دو سال اخیر اقدام به بهینه‌سازی مصرف سوخت کرده‌اند. با این حساب فقط یک سوم واحدهای صنعتی باقی می‌مانند که در صورت اختصاص هزار و ۶۵۰میلیارد تومان تسهیلات، ‌آنها هم نسبت به اصلاح خطوط تولید کاهش مصرف سوخت اقدام می‌کنند.»

وی در رابطه با توافق‌نامه ارسالی از سوی وزارت صنایع و معادن می‌گوید: «این توافق‌نامه برای انجمن سیمان هم ارسال شد، اما این متن را برای اصلاح برخی از مواد موجود در آن، به وزارت صنایع فرستادیم تا بعد از بازنگری دوباره برای ما بفرستند.»

منتظر بانک‌ها هستیم

در این میان ناگفته نماند که انتقاد صنعتگران از روند توافق وزارت صنایع و معادن با تشکل‌های تولیدی بر سر چند و چون اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، واکنش مسوولان وزارت صنایع و معادن را به دنبال داشته است.

رییس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن با اشاره به دلایل تعویق در توافق میان وزارت صنایع و تشکل‌های تولیدی خاطرنشان می‌کند: «دلیل اینکه هنوز این توافق‌نامه‌ها با تشکل‌های تولیدی به امضا نرسیده است، این است که وزارتخانه در حال توافق با برخی بانک‌ها است تا بانک‌های عامل برای حمایت از صنعتگران را تعیین کند.» «رضا فاطمی امین» خطاب به صنعتگران می‌گوید: «به محض اینکه قراردادها با بانک‌های عامل منعقد شد، سراغ صنعتگران رفته و با آنها هم توافق خواهیم کرد.»

توافق؛ حداکثر دو هفته‌ دیگر

رییس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، تصریح می‌کند: «درحال حاضر با بانک‌های ملی و صادرات به توافق نهایی رسیده‌ایم. مذاکره با برخی بانک‌های دیگر هم ادامه دارد. حداکثر تا دو هفته آینده هم تمامی بانک‌های عامل برای حمایت از صنعت انتخاب خواهند شد.»

وی در بخش پایانی سخنانش در واکنش به گلایه صنعتگران مبنی بر کلی بودن متن توافق‌نامه حمایتی وزارت صنایع، تاکید می‌کند: «از اول هم قرار نبود این توافق‌نامه به جزئیات بپردازد. با صنعتگران در زمان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها بر سر جزئیات به توافق خواهیم رسید.»

در همین حال، «محمد فاطمیان» که در حال حاضر متن توافق‌نامه‌ها تحت نظارت او اصلاح و ویرایش می‌شود، می‌گوید: «براساس این توافق‌نامه، وزارت صنایع و صنعتگران بر سر کلیات جذب تسهیلات به توافق می‌رسد.»

به گفته سرپرست دفتر امور صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، برنامه‌ریزی شده با توجه به بزرگ یا کوچک بودن واحدهای تولیدی، و بسته به سهم انرژی از قیمت تمام شده محصول نهایی این واحدها، حمایت‌های وزارت صنایع به صورت پلکانی از بنگاه‌های تولیدی حمایت کند؛ به گونه‌ای که اگر یک واحد تولیدی برای همسان‌سازی تولید خود با شرایط جدید و قیمت‌های آزاد حامل‌های انرژی، به بیش از یک سال حمایت نیاز داشته باشد، وزارت صنایع هم برنامه‌ای تعریف کرده است که طی دو یا سه سال متوالی از این صنایع حمایت کند و تسهیلات در اختیار آنها بگذارد.