دنیای اقتصاد- وزارت صنایع و معادن ثبت‌نام از بنگاه‌های آسیب‌پذیر برای دریافت یارانه‌های هدفمند را آغاز کرد. البته واحدهای صنعتی که رشته‌ صنعتی مورد فعالیت آنها،‌ در فهرست ۲۳ موردی وزارت صنایع و معادن، به عنوان صنایع انرژی‌بر قرار دارد، مشمول این طرح نمی‌شوند. به گزارش ستاد تحول وزارت صنایع و معادن، در حال حاضر فقط از بنگاه‌هایی ثبت‌نام به عمل می‌آید که در هیچ یک از رشته فعالیت‌های مذکور قرار نمی‌گیرند، اما احتمال می‌دهند جزو بنگاه‌های آسیب‌پذیر در مقابل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌باشند. فراخوان «بنگاه‌های آسیب‌پذیر» برای دریافت یارانه‌ها

وزارت صنایع: منتظر «پیامک» بعدی ما بعد از نام نویسی باشید

گروه صنعت و معدن- وزارت صنایع و معادن ثبت‌نام از بنگاه‌های آسیب‌پذیر برای دریافت یارانه‌های هدفمند را آغاز کرد. البته واحدهای صنعتی که رشته‌ صنعتی مورد فعالیت آنها،‌ در فهرست ۲۳ موردی وزارت صنایع و معادن، به عنوان صنایع انرژی‌بر قرار دارد، مشمول این طرح نمی‌شوند.

به گزارش ستاد تحول وزارت صنایع و معادن، در حال حاضر فقط از بنگاه‌هایی ثبت نام به عمل می‌آید که در هیچ یک از رشته فعالیت‌های مذکور قرار نمی‌گیرند، اما احتمال می‌دهند جزو بنگاه‌های آسیب‌پذیر در مقابل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌باشند. این واحدها می‌توانند با مراجعه به وبگاه ستاد تحول صنایع و معادن به آدرس WWW.STSM.IRاقدام به ثبت نام کنند.

فقط ۳ درصد به بالا

بنگاه‌هایی که در فهرست مزبور قرار ندارند، اما با توجه به شرایط خاص بنگاه و محصول تولیدی خود دارای سهم انرژی بالای ۳ درصد از ارزش ستانده (قیمت فروش) هستند، برای بررسی شرایط خود باید نسبت به ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات خواسته شده در این فرآیند اقدام کنند، تا بعد از بررسی (در صورتی که مشمول بنگاه‌های آسیب‌پذیر شوند)، برای استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده راهنمایی شده و از اولویت بالاتری برای استفاده از حمایت‌های مزبور برخوردار شوند. به گزارش ستاد تحول وزارت صنایع و معادن، از روز پنج‌شنبه ثبت نام دو طرح دیگر از بسته‌های حمایتی وزارت صنایع و معادن از بخش صنعت و معدن، با عنوان «آسیب‌پذیری بنگاه‌ها» و «تجربیات موفق» آغاز شده است.

«نبوی»، مدیر برنامه انرژی ستاد تحول صنایع و معادن، با اشاره به جزئیات فراخوان واحدهای صنعتی گفت: «رشته فعالیت‌هایی که با قیمت‌های فعلی انرژی، سهم انرژی در ارزش ستانده (قیمت فروش) محصول آنها بیشتر از ۳ درصد باشد، جزو رشته‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند که فهرست آنها در وبگاه ستاد تحول صنایع و معادن قابل مشاهده است.»

به گفته وی،‌ بنگاه‌هایی که در یکی از این رشته‌ها فعالیت می‌کنند، نیازی به ثبت‌نام در فرآیند شناسایی بنگاه‌های آسیب پذیر ندارند و در حال حاضر تنها از بنگاه‌هایی ثبت‌نام به عمل می‌آید که در هیچ یک از رشته فعالیت‌های مذکور قرارنمی‌گیرند.

براساس این گزارش، بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با توجه به قیمت‌هایی که برای هر کدام از حامل‌های انرژی اعلام می‌شود، بسیاری از بنگاه‌های صنعتی و معدنی با افزایش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خود مواجه خواهند شد که براساس تصمیم وزارت صنایع و معادن یکسری حمایت‌های عمومی‌از کلیه واحدهای صنعتی و معدنی صورت خواهد گرفت. با توجه به سهم انرژی در ارزش ستانده هر رشته فعالیت صنایع به دو دسته آسیب‌پذیر و عادی تقسیم شده‌اند.

این‌ ۲۳ رشته؛ فعلا نه

رشته فعالیت‌هایی که بر اساس اطلاعات و آمار موجود و تحلیل‌های صورت گرفته و قیمت‌های فعلی قبل از افزایش دارای سهم انرژی بیش از ۳درصد از ارزش ستانده باشند، جزو صنایع آسیب پذیر قرار گرفته‌اند.

صنایع فعال در تولید فرآورده‌های لبنی، تولید قند و شکر به‌جز واحدهای صرفا بسته‌بندی، نان صنعتی، تولید منسوج، رنگرزی و تکمیل پارچه، تولید خمیر کاغذ و کاغذ و مقوا، اوراق فشرده چوبی، تولید محصولات اولیه و نوردی و پروفیل آهنی و فولادی، تولید شمش اولیه آلومینیوم، تولید شمش اولیه سرب و روی، ریخته‌گری آهن و فولاد، ریخته‌گری فلزات غیرآهنی، فروآلیاژها، روغن‌کشی و تصفیه روغن‌های پر مصرف، تولید برخی از مواد شیمیایی اساسی به‌جز کود و ترکیبات ازت، تولید برخی محصولات لاستیکی و پلاستیکی، تولید شیشه جام، تولید محصولات شیشه‌ای به‌جز شیشه جام، تولید محصولات سرامیکی نسوز ـ عایق حرارت، تولید سیمان و آهک و گچ، بریدن و شکل‌دادن و تکمیل سنگ، تولید آجر فشاری و ماشینی، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی، جزو صنایع انرژی‌بر محسوب می‌شوند.

با این حساب، بنگاه‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری فعال در یکی از این رشته فعالیت‌ها هستند، نیازی به ثبت‌نام در این فرآیند ندارند و برای ثبت‌نام در فرآیندهای بازسازی و تکمیل و خط اعتباری انرژی و سایر فرآیندهای اعلامی‌از سوی وزارت صنایع می‌توانند به بخش «تسهیلات طرح تحول» مراجعه کنند.

چند و چون ثبت‌نام

این گزارش حاکی از آن است که ثبت‌نام برای اعلام آسیب‌پذیری بنگاه دارای ۴ فرم مشخصات عمومی، اطلاعات تولید، مشخصات بانکی و مشخصات انرژی است.

در بخش مشخصات عمومی، مشخصات حقیقی یا حقوقی، نام واحد، نام مدیر عامل، شناسه صنعتی واحد و اطلاعات نماینده شرکت ( که مسوولیت اجرای پروژه مستقیما به عهده او است و به عنوان مدیر پروژه جهت پیگیری امور معرفی می‌گردد) دریافت می‌شود. وارد کردن شناسه صنعتی در این مرحله اجباری نیست، اما در مراحل بعدی برای معرفی متقاضی به بانک به منظور دریافت تسهیلات داشتن شناسه صنعتی ضروری است. چنانچه متقاضی تاکنون شناسه صنعتی را دریافت نکرده است تا قبل از مرحله معرفی به بانک می‌تواند نسبت به دریافت شناسه صنعتی اقدام کند.

همچنین در بخش اطلاعات تولید، صنعتگران باید اطلاعات مربوط به تولید، قیمت انرژی، سایر هزینه‌ها، قیمت محصولات خارجی و ... در ۴ سال متوالی را ثبت کنند.

در بخش مشخصات بانکی هم در صورتی که صنعتگران دارای معوقات بانکی هستند، باید اطلاعات خواسته شده را در جدول مربوطه ثبت کنند.

در این میان ناگفته نماند که صنعتگران برای تکمیل بخش مربوط به مشخصات انرژی، باید اطلاعات خواسته شده در مورد حامل انرژی مورد مصرف را اعلام کنند. براساس اعلام وزارت صنایع و معادن در صورت مغایرت اطلاعات تکمیل شده با واقعیت، فرد خاطی از اولویت خارج خواهد شد.

پیامک هم می‌رسد

بعد از تکمیل ثبت نام از سوی صنعتگران، اطلاعات واحدهای صنعتی از سوی کمیته مربوطه بررسی و اولویت بندی خواهد شد. در این مرحله اطلاعات ثبت شده توسط متقاضی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورتی که بنگاه آسیب پذیر تشخیص داده شود برای استفاده از تسهیلات و حمایت‌های در نظر گرفته شده به سایر فرآیندها هدایت خواهد شد.

اگر در حال بررسی باشد، پیغام «اطلاعات ثبت شده توسط شما در حال بررسی است» از طریق پیامک به اطلاع صنعتگران خواهد رسید. حتی اگر صنعتگران به‌عنوان بنگاه آسیب‌پذیر تایید نشوند، علت آن توضیح داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، همزمان با آغاز ثبت نام طرح شناسایی «بنگاه‌های آسیب‌پذیر»، طرح ثبت «تجربیات موفق» هم از سوی ستاد تحول وزارت صنایع و معادن آغاز شده است.

به گزارش ستاد تحول وزارت صنایع و معادن، «کلاهدوزان» مدیر برنامه مدیریت و منابع انسانی ستاد تحول صنایع و معادن، هدف از اجرای پروژه «ثبت تجربیات موفق» را شناسایی و شناساندن تجربیات موفق و با ارزش واحد‌های صنعتی در تمامی ‌حوزه‌های مدیریتی و فنی عنوان کرد. به گفته وی، کلیه بنگاه‌های صنعتی که تجربیات موفقی دارند، می‌توانند با مراجعه به وبگاه ستاد تحول صنایع و معادن، نسبت به معرفی این تجربیات اقدام کنند. بعد از بررسی و ارزیابی این تجربیات، وزارت صنایع و معدن نسبت به مستندسازی و انتشار این تجربیات اقدام خواهد کرد. در این میان ناگفته نماند که ثبت نام برای اخذ تسهیلات جهت تولید مولدهای برق مقیاس کوچک(CHP) که از ۱۸ خرداد ماه امسال آغاز شده است، هنوز ادامه دارد.