ایران برای افزایش سهم صنایع داخلی از بازارهای بین‌المللی و بالابردن سهم صنعت از تولید ناخالص ملی، سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند با اتخاذ سیاست‌های صنعتی برای ورود به عرصه صنایع نوین، مزیت‌های نسبی و رقابتی جدیدی خلق خواهد شد. تولید خودروهای هیبریدی، تولید نسل جدیدی از توربین‌ها وسری جدید ایمپلنت‌ها بخشی از صنایع فناوری محور است که تهران آن را دنبال می‌کند. رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در یک نشست خبری گفت: متاسفانه در لیست نهایی واگذاری‌های طرح‌ها و پروژه‌ها در سال ۸۹ تعدادی طرح که هنوز اجرا نشده بود نیز برای واگذاری به بخش‌خصوصی در لیست نهایی شده بودجه سال ۸۹ موجود بود که بدون اطلاع سازمان گسترش بود و با همکاری‌های انجام شده تا حدودی این مشکل برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، «سیدمجید هدایت» در خصوص مشکل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در سال جاری برای واگذاری طرح‌هایی که هنوز اجرا نشده‌اند با بیان اینکه ۵۹ طرح و مجموعه در لیست نهایی شده قرار داشت که با کمک وزیر برای آنها تصمیم‌گیری شده است؛ چرا که وجود این طرح‌ها در بودجه دست ما را بسته است، در رابطه با ابهامات واگذاری شرکت‌های سایپا و ایران خودرو اظهار داشت: وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع چندان در واگذاری این دو شرکت دخیل نبوده‌اند.

هدایت همچنین در خصوص بحث هواپیماسازی در ایدرو گفت: برنامه‌ریزی‌های خوبی در این خصوص انجام شده و درحال اجرا است؛ اما به‌زودی در بحث ساخت هواپیماهای سبک و سنگین به توفیقات خوبی دست خواهیم یافت.

وی همچنین، به تولید واگن مترو ملی اشاره کرد و افزود: در بحث ریلی عقب ماندگی زیادی داریم که با توجه به میزان باری که در ۵ سال آینده در کشور جابه‌جا خواهد شد باید سهم ریل را افزایش دهیم.

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین از توافق صورت گرفته با معاون فناوری اطلاعات ریاست جمهوری برای تولید خودرو هیبریدی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: به این جهت سه نمونه خودرو داخلی به صورت هیبریدی تحویل خواهد شد.

هدایت همچنین در مورد آیین‌نامه اتمی نیز اظهار داشت: در خصوص ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی و chp وارد شده‌ایم و هنوز در مورد آیین‌نامه اتمی بحثی درخصوص ساخت نیروگاه اتمی نداریم.

هدایت افزود: طی ۱۰ماه آینده موتور دیزل سنگین D۸۷ را به بازار ایران و جهان عرضه می‌کنیم که در سه حوزه صنایع دریایی، ریلی، تولید گرما و برق کاربرد دارد.

معاون وزیر صنایع با تاکید بر حضور در بازارهای بین‌المللی و توسعه صادرات تصریح کرد: باید طراحی و ایجاد خطوط تولید بازارهای بین‌المللی در کنار بازارهای داخلی مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های داخلی در صادرات خدمات فنی مهندسی و ایجاد خطوط تعمیراتی افزود: صادرات یکی از مباحث اساسی سازمان گسترش است و باید از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و توسعه صادرات در این بخش حمایت شود.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع با بیان اینکه هم‌اکنون صنایع داخلی به بخش کوچکی از بازار بیوایمپلنت جهان دست یافته است، افزود: در صورت توسعه هشت کارخانه تولید بیوایمپلنت تا سال ۹۰ می‌توانیم به بخش قابل توجهی از بازار ۲۲۰ میلیارد دلاری این بخش در سطح جهان دست یابیم.

وی همچنین به قابلیت‌های کشور در تولید کاتالیست اشاره کرد و افزود: با توسعه زیربخش‌های تولید کاتالیست قادر به تامین ۷هزار تن نیاز داخلی و کسب یک میلیارد دلار بازار صادراتی این محصول خواهیم بود.

هدایت در ادامه طرح‌های ارتقا، پیشرو، توسعه و استقرار را از طرح‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: طرح توسعه یکی از موفق‌ترین طرح‌های این سازمان است که طی آن وام‌های کم بهره با ۶ تا ۸ درصد سود و بازپرداخت پنج ساله در اختیار صاحبان ایده برای تبدیل طرح به فناوری‌های پیشرفته اعطا شده است.

وی بودجه طرح‌های توسعه‌ای را بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان در سال جاری پیش‌بینی کرد و توضیح داد: در زمینه طرح‌های نوین ساختمانی نیز سند توسعه صنایع ساختمانی به تصویب رسیده است که در مجموع طرح‌های این بخش به نوزده مورد می‌رسد.

در همین حال، معاون گسترش پروژه‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از تعدیل قرارداد مربوط به پروژه‌ فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی خبر داد.

«صفرخلیل ارجمندی» درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی گفت: پیشرفت فیزیکی این دو فاز هم‌اکنون به حدود ۵۰ درصد رسیده و قیمت اجرایی این پروژه نیز تعدیل و قرار شد یک میلیارد دلار دیگر به اجرای پروژه اختصاص یابد که این موضوع به تصویب رسیده است.

وی زمان تکمیل فازهای ۱۷ و ۱۸ را سال آینده (۱۳۹۰) دانست و افزود: تا پایان سال ۱۳۹۰ اجرای پروژه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی نیز به پایان می‌رسد.

او با اشاره به امضای قرارداد فاز ۱۴ پارس جنوبی در خرداد امسال گفت: مدت زمان اجرای این پروژه حداکثر ۴۰ ماه بوده و ارزش این قرارداد به ۵ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار می‌رسد و کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت داخلی اجرای آن را برعهده دارند.

معاون ایدرو همچنین از در دست اجرا بودن ۱۰ میلیارد دلار پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقلی توسط ایدرو خبر داد و گفت: دو تا سه میلیارد دلار دیگر نیز در زمینه پروژه‌های نیروگاهی در دست مذاکره داریم.

معاون صنایع پیشرفته سازمان گسترش و صنایع ایران (ایدرو) از به تولید رسیدن سومین محصول مربوط به بیوایمپلنت‌ها در ایران خبر داد. «رمضانعلی صادق‌زاده» گفت:‌ سومین محصول مربوط به بیوایمپلنت‌ها به نام تاندوم بگامان در کشور به تولید رسیده است.

وی از گسترش مراکز تولید بیوایمپلنت‌ها در هشت نقطه کشور خبر داد و افزود:‌ کار روی انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های بادی و خورشیدی از برنامه‌های امسال ایدرو است و هدف‌گذاری شده که پنج هزار مگاوات برق از انرژی بادی تولید شود.

به گزارش فارس، «رحیم اسماعیلی دانا»، قائم مقام رییس سازمان گسترش نیز در این نشست با اشاره به واگذاری ۲۲۷۵ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های زیر مجموعه سازمان گسترش در سال ۸۹ گفت: مجوز انتشار ۵۰۰ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی برای این سازمان صادر شده است.

وی افزود: سال گذشته ۴۹۷ میلیون دلار صادرات توسط ۳۲شرکت زیر مجموعه سازمان گسترش صورت گرفته است.