گروه انرژی - در حالی که بعد از حدود دو دهه از آغاز مذاکرات ایران برای صادرات گاز به هند و پاکستان، این دو کشور تنش و اختلاف جدی را دلیل عدم تحقق خرید گاز از ایران و اجرای این طرح می‌دانند، وزیر نفت و انرژی ترکمنستان از امضای قریب‌الوقوع قرارداد احداث خط لوله گاز این کشور موسوم به «تاپی» به پاکستان و هند از طریق افغانستان خبر می‌دهد. به گزارش فارس، رییس‌جمهور ترکمنستان به ندیراف، وزیر نفت و گاز این کشور دستور داد تا موافقت‌نامه چهارجانبه احداث خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان - پاکستان - هند موسوم به طرح تاپی را امضا کند. این موافقت‌نامه قرار است از سوی مقامات افغانستان، پاکستان و هند نیز امضا شود.

پنجمین نشست گروه کاری طرح احداث خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان- پاکستان - هند (طرح موسوم به تاپی ) با حضور مسوولان و کارشناسان چهار کشور، ماه گذشته در عشق‌آباد برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست گروه کاری، بر تسریع در اجرای این طرح و همکاری همه جانبه در این زمینه تاکید کردند. مذاکرات احداث خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند از سال ۱۹۹۰ آغاز شد؛ ولی به دلیل ناامنی‌های موجود در افغانستان اجرای آن متوقف شد.

به گزارش «ترندنیوز»، در سال ۲۰۰۲ بار دیگر توافق اولیه درباره احداث آن حاصل شد؛ ولی این بار نیز به علت ادامه جنگ در افغانستان اجرای این پروژه به تعویق افتاد. طرح فنی احداث این خط لوله از سوی شرکت پنسپن تهیه شده که بر اساس آن این خط لوله به طول ۱۶۸۰ کیلومتر، با ظرفیت ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال از میدان گازی «دولت‌آباد» ترکمنستان از طریق هرات و قندهار افغانستان و سپس با عبور از طریق مناطق کویته (پاکستان) تا «فزلک» در مرز هند و پاکستان امتداد خواهد یافت.

به گزارش فارس، خط لوله تاپی رقیب خط لوله موسوم به صلح است که قرار است گاز ایران را به پاکستان و احتمالا هند منتقل کند.