گروه صنعت و معدن- همزمان با نزدیک شدن به فصل استحصال شکر در نیمه دوم شهریور ماه، بازهم بازار انتقاد تولیدکنندگان شکر از واردکنندگان داغ شده است. تولیدکنندگان که معتقدند طی چند سال اخیر واردکنندگان هیچ‌گاه برای تنظیم بازار به دولت کمک‌ نکرده‌اند، پیشنهاد داده‌اند امسال تولیدکنندگان کمک حال دولت در تنظیم بازار شکر باشند. آیا دولت به منتقدان همیشگی، اعتماد می‌کند؟

اگرچه هنوز دولت نسبت به درخواست اخیر تولیدکنندگان، پاسخی نداده و در برابر این موضوع سکوت کرده، اما در مقابل نسبت به گران فروشی شکر چندان ساکت نمانده است. به تازگی یک فروشنده عمده شکر که اقدام به گران فروشی کرده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بیش از یک میلیارد تومان جریمه شده است. رقمی ‌که برای واردکنندگان شکر، یک رکورد صنفی محسوب می‌شود.

«مهر» همزمان با انتشار گزارش‌هایی در خصوص درخواست جدید تولیدکنندگان، گزارش داد که بعد از اینکه یک شاکی خصوصی علیه یک شرکت توزیعی شکر شکایت کرد، پس از تحقیقات مقدماتی و بررسی مدارک مشخص شد، به‌رغم اینکه محصول شکر در زمان بررسی، جزء سبد حمایتی و دارای نرخ تثبیتی و سراسری و مشمول یارانه بوده است، اما شرکت مزبور، به هر دلیل مانند فروش مدت‌دار، اقدام به عرضه شکر بالاتر از نرخ مصوب کرده است.در نهایت این شرکت توزیعی، جمعا به پرداخت ۱۰ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۹۴۱ هزار ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شد.این اقدام تنبیهی در شرایطی صورت گرفته که دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور با ابراز تاسف از این‌که واردکنندگان شکر هیچ‌گاه در تنظیم بازار به دولت کمک نکرده و فقط به دنبال منافع خود از واردات شکر بوده‌اند، گفت: «با راه‌اندازی کارخانه‌ها در نیمه شهریورماه، تولیدکنندگان داخلی بازوی اجرایی مناسبی برای دولت در تنظیم بازار خواهند بود.» این اظهارات در هنگامی‌ بیان می‌شود که سه روز قبل، هیات وزیران با تقبل بدهی یک‌هزار میلیارد تومانی بزرگ‌ترین واحد دولتی تولید شکر در خوزستان، رکود بی‌سابقه‌ای از حمایت‌های مالی خود را از صنعت شکر ثبت کرد.درخواست مسوول صنف شکر در مقطعی از سال مطرح می‌شود که «بهمن دانایی» در گفت‌وگو با «ایسنا»، پیش‌بینی می‌کند: «پیش از پایان شهریور، شکر تولید داخل وارد بازار شده و قیمت شکر در بازار کاهش خواهد یافت.»«دانایی» با بیان این‌که سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن شکر تولید داخل در زمان مناسب به فروش رسید، خاطرنشان کرد: «به همین دلیل تولیدکنندگان توانستند پول کشاورزان را به موقع پرداخت کنند و در نتیجه تولید چغندر در سال جاری از دو میلیون تن سال گذشته به چهار میلیون تن افزایش خواهد یافت. امسال وضعیت تولید نیشکر نیز مناسب بوده و طبق پیش‌بینی‌ها حدود پنج میلیون و۳۰۰ هزار تن نیشکر تولید خواهد شد.»