گاز به آخرین استان رسید

عکس: ایرنا، امین جلالی

گروه انرژی- با افتتاح رسمی‌ فاز اول خط لوله صلح در روز گذشته از سوی معاون اول رییس‌جمهور، ساکنان استان سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان کشور که از گاز طبیعی محروم بود، به تدریج تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار می‌گیرند. با بهره‌برداری از خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز (به عنوان فاز اول خط لوله «صلح»)، اولین شهر استان سیستان و بلوچستان به شبکه گاز کشور متصل شد. بدین ترتیب ۸ درصد از جمعیت ۵/۲ میلیون نفری استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.به گزارش خبرنگار ما، همزمان با بهره‌برداری از ۹۰۷ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچی خط لوله هفتم سراسری و پروژه گازرسانی به ایرانشهر، عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۰ کیلومتر به منظور توسعه گازرسانی به سایر شهرهای این استان نیز آغاز شد.

با ساخت این خط لوله که با ارزشی افزون بر ۱۷ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده، علاوه بر استان سیستان و بلوچستان، کمبود گاز مورد نیاز استان‌های هرمزگان و کرمان نیز تامین خواهد شد.

بنابراین علاوه بر توزیع عادلانه منابع در کشور، سبد سوختی در این منطقه نیز به شدت تغییر خواهد کرد و گرایش به سمت وسایل گاز سوز افزایش می‌یابد.در این زمینه وزیر نفت نیز در مراسم افتتاح رسمی ‌خط لوله هفتم سراسری که روز گذشته برگزار شد، ابراز امیدواری کرد: «با آغاز به کار این خط سراسری گاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن عقب‌ماندگی شرق کشور در گازرسانی جبران خواهد شد.» بر اساس گزارشی که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی «شانا» منتشر شده، «مسعود میرکاظمی» اظهار داشت: «هم اکنون ۹۳ درصد از جمعیت شهری و ۳۵ درصد از جمعیت روستایی کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و با افتتاح این پروژه این میزان به سطح بالاتری خواهد رسید.»این خط لوله که از ابتدا با هدف صادرات گاز ایران به پاکستان و هند طراحی شده بود، عملا راه ورود ایران به بازار صادراتی شرق کشور را فراهم خواهد کرد.

تحقق اهداف صادراتی

خبرنگار «دنیای اقتصاد» گزارش می‌کند با اجرایی شدن فاز دوم این خط لوله که قرار است از ایرانشهر تا مرز پاکستان ساخته شود، ایران به یک منبع صادرات گاز برای کشورهایی چون پاکستان، هند، بنگلادش و حتی چین نیز تبدیل می‌شود.

به طوری که وزیر نفت در این زمینه می‌گوید: «در شرایط کنونی نه تنها توان مقابله با تحریم‌های بین‌المللی را داریم، بلکه می‌توانیم کشورهای دیگر را نیز در زمینه صنایع نفت و گاز یاری دهیم.»

هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی

تاکنون برای ساخت فاز اول این خط لوله ۱۷۳۰ میلیارد تومان هزینه شده که برای ساخت ادامه این خط تا مرز پاکستان و گازرسانی به شهرهای مورد نظر به ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است.

کارشناسان معتقدند که ساخت این خط لوله علاوه بر تامین نیاز داخل و خارج کشور، به نوعی منجر به آمایش سرزمینی نیز خواهد شد. در واقع با ورود گاز به این منطقه، زمینه توزیع مناسب فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراهم می‌شود.

بستر‌های اقتصادی

از بعد اقتصادی؛ این خط لوله بیشتر از هر موضوع دیگری اهمیت دارد؛ به گونه‌ای که با ورود گاز به منطقه سیستان و بلوچستان عملا امکان استقرار سایر صنایع نیز فراهم خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری در مراسم افتتاح این خط لوله، گاز را عامل توسعه صنایع مختلف در استان سیستان و بلوچستان عنوان می‌کند و می‌گوید: «قرار است میزان سرمایه‌گذاری‌ها و امکانات رفاهی برای مردم این استان افزایش یابد.»

«محمدرضا رحیمی» همچنین با اشاره به ساخت فاز دوم این خط توسط «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء» اظهار داشت: «از فرمانده «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» خواستیم با توجه به کمبود آب آشامیدنی در زاهدان، عملیات انتقال آب را به این شهر از سدی که پیش‌بینی شده است، آغاز کند.»

به گزارش خبرنگار ما، به طور سنتی تا قبل از این به دلیل محرومیت استان سیستان و بلوچستان از گاز، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به حضور در این منطقه داشتند، اما به نظر می‌رسد که با توسعه شبکه گازی در این منطقه و افزایش امکانات رفاهی راه ورود برای افزایش سرمایه‌گذاری در این استان در بخش‌های دیگری چون پتروشیمی، پالایشگاهی و صنایع دیگر فراهم شود.در بخش پتروشیمی، احداث خط لوله اتیلن شرق یکی از برنامه‌هایی بوده است که با وجود برخی انتقاد‌ها، از سوی وزارت نفت دنبال می‌شود. این خط قرار بوده است در جهت کمک به رشد صنعتی، اشتغالزایی و محرومیت زدایی از عسلویه آغاز و به استان‌های کرمان، یزد، خراسان و سیستان و بلوچستان برسد. در طول این خط قرار است ۱۴ واحد بالادستی پتروشیمی ‌ایجاد شود.

افزایش امنیت اجتماعی

افتتاح این خط لوله از منظر آثار و پیامدهای اجتماعی نیز قابل بررسی است. استان سیستان و بلوچستان به‌رغم اینکه حدود ۱۸۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، به دلیل شرایط اقلیمی‌ و درگیری‌های مرزی تنها ۳ درصد از جمعیت کشور را در خود اسکان داده است. در این بین به نظر می‌رسد که با افزایش سرمایه‌گذاری در این استان، حضور سرمایه‌گذاران، اجرای پروژه‌های زیربنایی و ...، علاوه بر افزایش مزیت‌های اقتصادی و بالا رفتن امنیت سرمایه‌گذاری، زمینه ایجاد اشتغال نیز فراهم شود که این موضوع خود باعث کاهش مهاجرت در این منطقه می‌شود. کارشناسان معتقدند در نهایت با اجرای طرح‌های اقتصادی در این منطقه در میان مدت و بلند مدت می‌توان به کاهش قاچاق در این استان نیز امیدوار بود و نرخ جرایم ناشی از رشد بیکاری کاهش یابد.