صنعت نفت هنوز ملی نیست

«محمود احمدی‌نژاد» که روز گذشته در جمع مدیران ارشد صنعت نفت کشور سخن می‌گفت، اظهار امیدواری می‌کند که طی چند سال آینده تمامی ‌نیازمندی‌های این صنعت در داخل ایران تولید شود.

رییس‌جمهور در ادامه همه دست‌اندرکاران صنعت نفت کشور را به تکمیل فرآیند ملی شدن صنعت نفت فراخواند و گفت: «زمانی این صنعت کاملا ملی خواهد شد که تمام فرآیند تولید نفت و تبدیل آن به کالاها با ارزش افزوده در داخل کشور باشد.» ملی شدن نفت کامل نشده است

به گزارش «خبرگزاری‌ها»، وی ملی شدن صنعت نفت را یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ ملت ایران دانست و گفت: این تصمیم تنها جنبه سیاسی نداشت و سرنوشت ایران و بسیاری از کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار داد، اما پروسه ملی شدن صنعت نفت هنوز تمام نشده است، زیرا دو عامل باعث می‌شود هنوز این صنعت تحت تاثیر قدرت‌های خارجی باشد.

«احمدی‌نژاد» افزود: قیمت‌های نفت همچنان تحت نفوذ قدرت‌های خارجی که خریداران نفت هستند، قرار دارد و تابع تصمیم‌گیری‌های آنان است.

قیمت‌های غیرواقعی نفت

وی قیمت‌های کنونی نفت را غیرواقعی اعلام کرد و گفت: قدرتمداران زورگو که عمده خریداران نفت دیگر کشورها هستند، نفت این کشورها را با قیمت ارزان ۷۰ دلار می‌خرند و همان ابتدا ۱۰۰ دلار بر آن مالیات تعیین می‌کند و پس از آن با تبدیل نفت خام به محصولات متنوع و فروش آن به دیگر ملت‌ها از جمله ملت‌هایی که تولیدکننده نفت هستند، ارزش افزوده بسیار بالایی نیز از آن کسب می‌کنند.

غارت ۱۲۰۰ میلیارد دلاری

رییس‌جمهور ادامه داد: کشورهای خریدار نفت سالانه افزون بر هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار از این راه از کشورهای عضو اوپک غارت می‌کنند که اگر تنها پنج درصد آن عاید ایران شود، همه ایران آباد خواهد شد.

«احمدی‌نژاد» در ادامه گفت: تا زمانی که در تمامی مراحل اکتشاف، استخراج، تولید و تبدیل نفت و فرآورده‌های نفتی، کالاها و اجناس با ارزش افزوده در اختیار ایرانی نباشد، نمی‌توان گفت صنعت نفت به طور کامل ملی شده است.

رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به قراردادهای تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی توسط شرکت‌ها و منابع ایرانی گفت: زمانی که غربی‌ها با پول‌هایی که از اندوخته‌های خود ما در بانک‌های خارجی وجود داشت برای انجام پروژه‌های نفت و گاز در کشور ما استفاده کرده و ضمن آنکه سودی از این بابت می‌بردند، هنگام بستن قرارداد و انجام آن، سودهای هنگفتی عاید خود می‌کردند و پس از تبدیل نفت ما به کالاهای دیگر، سود مضاعفی را از جیب ملت ایران و دیگر ملت‌ها کسب می‌کردند؛ به‌گونه‌ای که اگر کل عایدات نفت را ۱۰۰ واحد بدانیم، از این میزان، ۳۰ درصد نیز به جیب ملت ایران بازنمی‌گشت.

وی ادامه داد: شرکت‌های غربی علاوه بر این به بهانه‌های مختلف سیاسی، کار را رها کرده و در اجرای پروژه‌ها مانع‌تراشی می‌کردند. بنابراین حرکت‌های امروز ملت ایران برای رسیدن به خودکفایی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی الگویی سازنده برای دیگر ملت‌ها است.

دعوت از پیمانکاران

«احمدی‌نژاد» در ادامه از تمام تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی دعوت کرد با مشارکت وزارت نفت در زمینه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده و با ایجاد شغل و تولید کالاهایی با ارزش افزوده از مواد اولیه نفت و گاز، به ثبات اقتصادی کشور و قطع وابستگی به بیگانگان کمک کند.

وی تاکید کرد: نهضت ملی شدن صنعت نفت پایان نیافته و ما همچنان برای تکمیل شدن این فرآیند تلاش خواهیم کرد و صنعتگران و دست‌اندرکاران صنعت نفت اصلا نگران تامین منابع برای انجام پروژه‌های بزرگ این صنعت نباشند.

تشکیل کمیته راهبری جذب منابع مالی

در همین حال، وزیر نفت نیز در این همایش از تشکیل کمیته راهبری جذب منابع مالی پروژه‌ها در صنعت نفت خبر داده و اظهار داشت: همه مدیران و شرکت‌های نفتی مکلف به جذب منابع مالی پروژه‌ها هستند.

«مسعود میرکاظمی» افزود: همه مدیران و شرکت‌های نفتی مکلف به بررسی منابع مورد نیاز پروژه‌های تعریف شده و اولویت دار مجموعه خود هستند و باید آنها را در کارگروه راهبری جذب منابع وزارت نفت طرح و ارائه کنند تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت نفت به طور مرتب نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: برای تثبیت تولید، حفظ دارایی‌های به دست آمده، توسعه و نگهداشت سطح کنونی تولید به سرمایه‌گذاری نیاز است.

«میرکاظمی» با اشاره به حجم چشمگیر قراردادها و پروژه‌های تعریف شده در بالا و پایین دستی صنعت نفت بر لزوم یکپارچگی در زنجیره ارزش تاکید کرد و گفت: باید تمام زنجیره ارزش به ویژه در بالادستی و پایین‌دستی همزمان با هم عملیاتی شوند و پیش بروند تا سرمایه‌گذاری بهره‌ور شود.

وی با تاکید بر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: در گذشته در شرایط تورمی‌قیمت انرژی ثابت بوده است که به دنبال آن مصرف انرژی بالا رفته و قدرت سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولید‌کننده به دلیل کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری پایین آمده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه، تمام همت و توان خود را برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به‌کار می‌گیرد، گفت: ۱۵۳ کشور عضو مجمع تجارت جهانی این تجربه را عملی کرده‌اند؛ در نتیجه تولید، صادرات، درآمد ملی، بهره‌وری و قدرت سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده‌اند.

وی با تاکید بر اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت نفت یادآور شد: کاهش انحصار دولتی، چابک‌سازی و توانمندسازی سازمان‌های خصوصی و استفاده از توان ملی برای توسعه کشور از اصلی‌ترین اهداف اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ خواند.