گاز به سیستان می‌رسد

گروه انرژی- سرانجام ،گاز به سیستان و بلوچستان رسید؛ به طوری که از این پس دیگر ساکنان این استان دیگر مجبور نیستند از هیزم برای گرم کردن خانه و کاشانه شان استفاده کنند یا برای تامین گاز در صف‌های طویل کپسول گاز بایستند. خط هفتم سراسری انتقال گاز موسوم به «خط لوله صلح» با هدف تامین گاز استان‌های جنوب و شرق کشور و در نهایت ایجاد امکان صادرات گاز به کشور پاکستان، آماده بهره‌برداری شده است. به گزارش خبرنگار ما، شاید یکی از مهم‌ترین آثار این پروژه گازی، تقویت گازرسانی به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان است. از سوی دیگر ورود گاز به خط لوله هفتم سراسری باعث توزیع متوازن گاز در سه استان و زمینه افزایش سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی شده و احداث بسیاری از پروژه‌ها را فراهم خواهد کرد.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، خط لوله هفتم سراسری کشور با ارزشی بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد ریال، انجام شده و با احداث آن گاز مورد نیاز استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان تامین می‌شود.

با راه‌اندازی این خط لوله در آینده نه چندان دور، افق تازه‌ای در جهت آبادانی و توسعه مناطق محروم شرق و جنوب کشور گشوده می‌شود و همزمان با بهره‌برداری از آن، پروژه گازرسانی به شهرستان ایرانشهر از استان سیستان و بلوچستان که تنها استان محروم از نعمت گاز طبیعی در کشور است، افتتاح خواهد شد. به گمان تحلیلگران، بهره‌برداری از این طرح زیربنایی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد، باعث تقویت آمایش سرزمینی شده و سبب تقویت بنیادهای اقتصاد رسمی‌در این منطقه می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان این خط باعث افزایش ضریب امنیت اقتصادی در منطقه سیستان و بلوچستان و توسعه بنیان‌های تولید شده و زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این استان را فراهم می‌کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با افزایش امنیت اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان، اقتصاد غیررسمی‌و قاچاق کالا و سوخت در این استان کاهش پیدا می‌کند. همچنین با ورود گاز به منطقه سیستان و بلوچستان، سبد مصرفی انرژی در این منطقه تغییر پیدا کرده و دولت می‌تواند نظارت و مدیریت بیشتری بر مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق نفت و بنزین داشته باشد. همچنین از دیگر مزایای ورود گاز به منطقه سیستان و بلوچستان جلوگیری از مهاجرت ساکنان این منطقه به شهرهای بزرگ به دلیل نبود امکانات زندگی است. برخی از کارشناسان بر این باورند ورود گاز به این استان همسان با طرح انسداد مرزهای شرقی کشور مهم‌ترین پروژه اقتصادی است که در محور شرق تاکنون اجرا شده است.

این طرح اگر چه از ابتدا به بهانه صادرات گاز به همسایگان شرقی آغاز شد، اما دارای مزایای داخلی برای دو میلیون از جمعیت کشور است.

از سوی دیگر به منظور افزایش ظرفیت خط و فراهم نمودن امکان صادرات گاز به سایر کشورها از طریق پاکستان، احداث ۹ ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر این خط لوله پیش‌بینی شده تا ظرفیت انتقال روزانه آن از ۵۰ به ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ما، با ادامه احداث این خط لوله، ششمین کشور پر جمعیت دنیا با بیش از ۱۶۵ میلیون نفر جمعیت به پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین مخزن یکپارچه گاز دنیا متصل شده و برنامه توسعه زیرساخت‌ها و رفاه در این کشور با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. به عقیده تحلیلگران ایران با در اختیار داشتن دومین ذخایر گاز دنیا و با اجرای یکی از وسیع‌ترین برنامه‌های توسعه صنعت گاز در جهان، منبع مطمئن تامین انرژی اقتصادهای رو به رشدی مانند پاکستان و هندوستان در سال‌های آتی است.

بر اساس این گزارش، خط هفتم سراسری انتقال گاز با قطر ۵۶ اینچ، فشار طراحی ۱۳۰۵ پوند بر اینچ مربع و طول ۹۰۷ کیلومتر از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز و با عبور از استان‌های بوشهر به طول ۴۲ کیلومتر، فارس به طول ۷۲ کیلومتر، کرمان به طول ۱۵۳ کیلومتر، هرمزگان به طول ۴۳۱ کیلومتر و سیستان و بلوچستان به طول ۲۰۹ کیلومتر به ایرانشهر منتهی می‌شود.

خط هفتم سراسری انتقال گاز در مسیر خود از موانع بسیاری از قبیل آب‌روها، رودخانه‌های فصلی و دائمی، مناطق باتلاقی، کوهستانی، گرم و خشک و کویری، صنعتی، جاده‌ها و لوله‌های فعال نفت، گاز و آب عبور می‌کند.

همزمان با افتتاح این طرح عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۰ کیلومتر به منظور توسعه گازرسانی به سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

بر اساس برآوردهای به عمل آمده میزان نیاز روزانه به گاز طبیعی در افق سال ۱۴۰۴ در استان هرمزگان ۸/۲۳، کرمان ۴/۶، سیستان و بلوچستان ۳۰ و جمعا ۲/۶۰ میلیون مترمکعب است که ۱۰ میلیون مترمکعب آن از طریق حوزه گازی سرخون و ۵۰ میلیون مترمکعب از خط هفتم سراسری و از حوزه گازی پارس جنوبی تامین خواهد شد.

در پروژه خط هفتم سراسری انتقال گاز در حدود ۸۵۰ هزار تن لوله مصرف شده و حجم عملیات جوشکاری این پروژه بالغ بر ۴۳۲۰ هزار اینچ قطر بوده است. همچنین بالغ بر ۴۰ هزار مترمکعب حجم عملیات بتن‌ریزی و ۴۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی در این پروژه ملی بوده است.