آمادگی ایران برای مهار چاه خلیج مکزیک

فوران نفت در خلیج مکزیک

یک مقام نفتی: شجاعت متخصصان ایرانی یکی از دلایل اصلی موفقیت آنها است گروه انرژی- در حالی که فوران نفت در خلیج مکزیک همچنان ادامه دارد مقامات ارشد نفتی ایران مجددا اعلام کرده‌اند که این آمادگی را دارند که برای مهار لکه نفتی خلیج مکزیک به کمک «بی.پی» بروند.

در این بین سوال اساسی این است که ایران چه توانمندی‌هایی برای کنترل این فاجعه زیست محیطی دارد؟

به گزارش خبرنگار ما، دو ماه از تخریب سکوی تولید نفت در منطقه خلیج مکزیک می‌گذرد، اما هنوز شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی.پی) موفق به مهار این لکه نفتی نشده است.

همچنین در حالی فشارهای بین‌المللی روز به روز بر این شرکت افزایش می‌یابد که کارشناسان زیست محیطی نیز نسبت به گسترش این آلودگی به سایر مناطق هشدار داده‌اند. از سوی دیگر، در پی ادامه این بحران ارزش سهام بریتیش پترولیوم (بی.پی) نیز به پایین‌ترین حد خود طی ۱۳ سال اخیر رسید. این شرکت از دو ماه گذشته تاکنون ۳۵/۲ میلیارد دلار برای جبران خسارات ناشی از نشت نفت در خلیج مکزیک هزینه کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل شرکت حفاری شمال در مورد این بحران زیست‌محیطی و توانمندی ایران در کمک به مهار فوران نفت در این منطقه می‌گوید: مهار فوران نفت در عمق هزار و ۵۰۰ متر خلیج مکزیک نیاز به تجهیزات پیشرفته از جمله سکوهای حفاری نیمه شناور دارد. «هدایت‌الله خادمی» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: ایران این توانایی را دارد که برای مهار این لکه نفتی کمک کند.

به گفته وی، تکنولوژی حوزه صنعت نفت از آن کشورهای اروپایی و آمریکایی است، اما از لحاظ دانش فنی ما با آنها برابر هستیم.

در این میان مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به پیچیدگی‌های این اتفاق اظهار کرد: عملا دسترسی به چاه آن هم در عمقی زیر هزار و ۵۰۰ متر کار راحتی نیست. حفاری در خلیج فارس یا دریای خزر با حفاری در آب‌های عمیق کاملا متفاوت است.

زمان ۳ تا ۴ ماهه برای رسیدن به چاه

وی با اشاره به اینکه علاوه بر استرس مهار این لکه نفتی برای شرکت «بی.پی»، فشارهای بین‌المللی نیز افزایش یافته است، اظهار کرد: حفر چاه‌های انحرافی برای رسیدن به چاه اصلی با توجه به عمق آب، زمان‌بر است و در حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد.

«خادمی» در ادامه افزود: در این بین اگر در طول حفر چاه‌های انحرافی مشکلات فنی نیز پیش بیاید، این زمان تا ۶ ماه نیز ممکن است افزایش یابد. به گفته وی، هر چند که تکنولوژی مهار چاه وجود داشته باشد، اما مراحل انجام این عملیات دشوار است.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان اینکه ورود به این عرصه مستلزم واردات تجهیزات کنترلی مانند بوم‌های جذب‌کننده و کشتی‌ها و قایق‌های مجهز به مکش نفت‌خام، سکو و دستگاه‌های شناور و نیمه شناور، کشتی حفاری و ... است، اظهار کرد: ایران برای مهار نفت در خلیج مکزیک می‌تواند در زمینه استفاده از متخصصان و مدیریت پروژه کمک کند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از این دستگاه‌های نیمه شناور را در دریای خزر دارد، اظهار کرد: سکوی نیمه شناور «امیرکبیر» در حال حاضر در دریای خزر مشغول به کار است؛ اما از آنجایی که این دریا یک دریای بسته است، امکان خروج آن از ایران وجود ندارد. بنابراین ایران

می‌تواند با استفاده از تجهیزات آنها و استفاده از نیروی انسانی و دانش فنی داخلی به آنها کمک کند.

شجاعت، شرط اصلی

«خادمی» با اشاره به تجربیات ایران در مهار چاه‌های مختلف نفتی در ایران و کشورهای منطقه اظهار کرد: شجاعت نیروها و متخصصان ایرانی یکی از دلایل اصلی موفقیت آنها در مهار چاه‌ها است. وی از مهار تبعات ناشی از انفجار چاه‌های نفت دهلران توسط رژیم بعثی عراق، مشارکت در مهار ۲۰ حلقه چاه کویت، مهار نشتی دو چاه کنگان، مهار چاه مارون و ... به عنوان نمونه توانمندی‌های ایران در مقابله با بحران‌های مشابه خلیج مکزیک نام برد.

اعلام آمادگی از سوی «قرارگاه»

به گزارش خبرنگار ما، در این بین قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) از جمله مجموعه‌هایی بوده که از آمادگی متخصصان ایرانی برای مهار این لکه نفتی در صورت درخواست رسمی‌خبر داده بود. «رستم قاسمی»، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر احساس مسوولیت دولت و ملت ایران در برابر این امر انسانی و برشماری توانمندی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ‌به‌ویژه متخصصان نفتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار کرد: «در صورتی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و نیز شرکت‌های غربی خود را در مهار لکه نفتی ناتوان می‌دانند از ایران درخواست کنند، می‌توانیم با بررسی‌های لازم، متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیاء را جهت کمک به جلوگیری از ادامه این فاجعه بزرگ و پایان بخشیدن به بحران زیست محیطی و مهار لکه نفتی به منطقه اعزام کنیم.»

هدرروی روزانه ۸۰۰ هزار لیتر نفت

پیش از این نیز مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود در صورتی که دولت آمریکا رسما درخواست مشارکت ایران در مهار آلودگی‌های خلیج مکزیک را به دولت ایران ارائه دهد، قادر هستیم در محدوده زمانی کوتاهی مشکل خلیج مکزیک را مرتفع و کمک حال شرکت «بی.‌پی» در این پروژه باشیم.

«علیرضا ضیغمی»گفته بود: «بر اثر انفجار و غرق شدن یک سکوی نفتی متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک روزانه بین یک تا پنج هزار بشکه نفت‌خام معادل ۸۰۰ هزار لیتر به دریا نشت می‌شود که می‌تواند یک فاجعه زیست محیطی را رقم بزند.

قدرت ریسک، بخشی از توانمندی

«ضیغمی» با اشاره به اینکه ایران طی چند ماهه اخیر مجهز به تکنولوژی حفاری در چاه‌های عمیق با دکل‌های نیمه‌شناور شده است، اظهار کرد: شاید به لحاظ سخت‌افزاری در قیاس با کشورهای پیش‌رو در صنعت نفت عقب‌تر باشد، اما در عملیات اجرایی هیچ‌ چیزی کم ندارد، چرا که درصد بالای توانمندی مستلزم داشتن قدرت ریسک است.