20 هزار واحد نیمه تمام معطل 52هزار میلیارد تومان سرمایه‌

وزارت صنایع پاسخ می‌دهد: دلایل افزایش مطالبات معوق بانکی در بخش صنعت؟

گروه صنعت و معدن- معاون وزیر صنایع از وجود ۲۰ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی نیمه تمام صنعتی در کشور خبر داد و گفت: «با اجرای طرح هدفمند کردن سرمایه‌گذاری‌ها که در دستور کار قرار داده‌ایم، مشکل نقدینگی مورد نیاز برای تکمیل این واحدها را حل خواهیم کرد.» «محسن حاتم» که برای پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، به میان آنها آمده بود، تاکید کرد:‌ «برای تکمیل این واحدها که همگی بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند،‌ حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.»

به گفته وی، طرح‌هایی که کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در آمار مربوط به طرح‌های نیمه تمام گنجانده نمی‌شوند.

همه به صف؛ اولویت‌بندی می‌شوید

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی موجود در کشور، توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: «حدود ۷۰ درصد (یعنی ۱۴۴۹۰) این واحدها با استفاده از تسهیلات بانکی در حال پیشرفت هستند، که بانک مرکزی متعهد شده، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح‌ها را در اختیار این واحدها قرار دهد.»

وی ادامه داد: «۳۰ درصد این واحدها هم بدون دریافت تسهیلات اقدام ساخت کرده‌اند که آنها هم بعد از اولویت‌بندی، مشمول دریافت تسهیلات بانکی خواهند شد.»

حاتم ابراز امیدواری کرد، اولویت‌بندی واحدهای نیمه تمامی که به صورت غیرمشارکتی،‌ عملیات اجرایی خود را آغاز کرده‌اند؛ اما در نیمه راه به مشکل برخورده‌اند تا پایان امسال انجام شود و از ابتدای سال آینده تسهیلات در اختیار آنها قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به اینکه روند تهیه و تدوین استراتژی توسعه صنعتی تقریبا به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: «وزارت صنایع آمادگی دارد، ظرف یک تا شش ماه این سند را تکمیل و برای تصویب در اختیار هیات وزیران بگذارد.

انتقاد دوباره از مدیریت نقدینگی

در این میان ناگفته نماند که معاون برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن هم مثل وزیر صنایع بر این عقیده است که مدیریت نقدینگی در بخش صنعت باید به این وزارتخانه واگذار شود.

حاتم در این باره گفت:‌«بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است که ۳۶ درصد از منابع بانکی در اختیار بخش صنعت قرار داده شده است. این درحالی است که برای ما مشخص نیست که این تسهیلات با چه مکانیزمی اعطا شده است. یا در اختیار چه واحدهایی قرار داده شده است.» به گفته وی، وزارت صنایع و معادن می‌تواند از صفر تا ۱۰۰ مدیریت نقدینگی را در بخش صنعت

بر عهده بگیرد. این مقام مسوول با بیان اینکه نحوه کنونی مدیریت نقدینگی در بخش صنعت، وزارت صنایع و معادن را با زیان مواجه کرده است، گفت: «اول اینکه بخشی از این تسهیلات اعطایی به دلیل عدم نظارت دقیق و صحیح، اگرچه به نام صنعت تمام شده، اما وارد چرخه صنعت نشده است؛ و دوم اینکه بخشی از این تسهیلات اعطایی در اختیار بنگاه‌های غیراقتصادی و غیرمولد قرار گرفته است که با دریافت تسهیلات به عنوان یک عامل بازدارنده در چرخه صنعت مطرح شده‌اند.»

وی تاکید کرد: «از ۱۰ سال پیش تا امروز این کارمندان و مسوولان بانک بوده‌اند که تصمیم می‌گیرند چه کسی وام بگیرد، چه کسی وام نگیرد. در این میان وزارت صنایع به عنوان متولی بخش صنعت و معدن کشور هیچ نقشی نداشته است.»

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن در ادامه از روند ارائه تسهیلات به صنعتگران انتقاد کرد و گفت: برای حل این مشکل دو راه بیشتر وجود ندارد، یکی افزایش وجوه اداره شده وزارت صنایع و معادن در قوانین بودجه است و دیگری مدیریت و مشارکت وزارت صنایع و معادن در ارائه تسهیلات است.

افزایش مطالبات، چرا؟ چگونه؟

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر دلایل افزایش سهم صنعت از مطالبات معوق بانکی تصریح کرد: « برخی از سیاست‌هایی که از سوی بانک مرکزی طی یکی دو سال اخیر اتخاذ شده، منجر به افزایش مطالبات معوق بانکی از سوی بخش صنعت و معدن شده است. یکی از این سیاست‌ها اعلام سه قفله شدن خزانه بانک مرکزی بود. صنعتگران با اطلاع از این سیاست‌ نگران شدند که اگر تسهیلاتی که قبلا دریافت کرده‌اند به بانک برگردانند، دیگر تسهیلاتی در کار نخواهد بود. همین اتفاق باعث شد سطح مطالبات معوق افزایش یابد. یکی دیگر از این سیاست‌ها، متوقف شدن روند اعطای تسهیلات به طرح‌هایی بود که روی تسهیلات بانکی حساب باز کرده و عملیات اجرایی خود را آغاز کرده بودند. این طرح‌ها در نیمه راه از دریافت تسهیلات محروم شدند و امکان تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های خود را از دست دادند. بنابراین توان بازپرداخت تسهیلاتی را که در ابتدای کار از بانک‌های عامل دریافت کرده‌بودند، از دست دادند.» حاتم به کنایه گفت: «این قضیه مثل این می‌ماند که گلوی یک نفر را محکم فشار دهید،‌ بعد از او بپرسید، چرا رنگت سیاه شده؟» حال و روز صنعت درست این‌طور شده است.