یک کارشناس اقتصاد نفت پیش‌بینی کرد که تا ۱۵ سال آینده درآمد نفتی کشور به صفر می‌رسد و بعد از آن نیاز کشور به واردات نفت قطعی است.«مسعود درخشان» با بیان این‌که صنعتی شدن مبتنی بر منابع یک سیاست شکست خورده است، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که به کمک درآمد نفت و گاز، یک کشور توسعه پیدا کند.وی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر این‌که اقتصاد ما در تمام عرصه‌ها وابسته به نفت است، اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصادی مستلزم عقلایی اندیشیدن است و این زمانی میسر است که ما در مقابل خطر باشیم، اما متاسفانه نفت کشور مسوولان و مردم را کمتر به سمت عقلایی اندیشیدن می‌برد. وی در پاسخ به سوالی در مورد مقایسه افزایش اخیر قیمت نفت بیان کرد: افزایش اخیر قیمت نفت با اتفاق سال‌های ۱۹۷۴ ـ ۱۹۷۳ تفاوت دارد. افزایش قیمت اخیر بیشتر به دلیل عرضه و تقاضا است، چون یک باره توجه به این نکته جلب شد که مخازن بزرگ در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و از طرف دیگر تقاضا رو به افزایش است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه با اشاره به محدودیت‌ منابع زیرزمینی کشور گفت: راه خروج ما از بن بست توسعه صنعتی مبتنی بر منابع این است که نفت محور توسعه صنعتی ما شود. صنعت نفت ما در همه حوزه‌ها از حفاری گرفته تا میادین و پالایشگاه‌ها جای توسعه دارد و به جز مواردی خاص باقی نیازمند فناوری بالا نیستند.وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و برنامه‌های عراق برای توسعه صنایع نفت تاکید کرد: افزایش تولید نفت در عراق برای ما یک خطر نیست، بلکه یک فرصت است؛ چرا که می‌توانیم با توسعه همکاری‌ها صنایع خود را گسترش دهیم.

«درخشان» در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر صندوق توسعه ملی بر اقتصاد کشور تصریح کرد: سازوکار این صندوق مشخص نیست. اگر نگرانیم که منابع ما چگونه خرج می‌شود، اول باید برنامه توسعه مشخص شود، اما در حال حاضر الگوی توسعه ما گم شده است. مدل اقتصادسنجی برنامه پنجم توسعه قابل قبول نیست و استراتژی توسعه ملی در این برنامه مشخص نیست و این از ضعف کار دانشگاه است.

وی در ادامه بیان کرد: برای اینکه نفت و گاز مرتبط با اقتصاد ملی شود، اول باید به متخصصان ایرانی اهمیت دهیم و دوم این که به یاد داشته باشیم شرکت‌های خارجی به دنبال منافع خودشان هستند. باید فاصله بین مدیریت و متخصصان معلوم شود و نباید با تغییر مدیران بدنه تخصصی، ما دستکاری شود. وی گفت: اگر با پول نفت «انگور» و «جارو» وارد کنیم، با اتمام این منابع سفره‌ای خواهیم داشت که خالی است.