فرماندار تهران در «دخانیات»

عکس: ایرنا

گروه صنعت و معدن- بعد از زمزمه‌های بسیار در خصوص خروج «محمود ابطحی» از شرکت دخانیات، سرانجام فرماندار تهران «حسین طلا» از وزارت کشور به وزارت صنایع رفته و جانشین «ابطحی» شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع‌ومعادن، در مراسم تودیع و معارفه رییس دخانیات که عصر دیروز برگزارشد، «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر صنایع و معادن با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در دوران مدیریت «ابطحی»، از «طلا» به عنوان مدیری توانمند و جوان و مکتبی یاد کرد.

وزیر صنایع‌ومعادن با تاکید بر اینکه رشد تولید در دخانیات نباید منتج به افزایش مصرف شود، رشد تولید به منظور جایگزینی واردات و افزایش صادرات را در شرکت دخانیات خواستار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در قاچاق سیگار امنیت اقتصادی و سلامت مردم دچار مشکل می‌شود، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با قاچاق سیگار گفت: برای مقابله با این پدیده باید به دنبال برند‌سازی داخلی و همچنین صادرات سیگار به جای محصول خارجی در کشورهای همسایه باشیم. وزیر صنایع‌ومعادن توجه به حل مشکلات رفاهی و معیشتی کارگران شرکت دخانیات و همچنین تبدیل وضعیت قراردادهای آنها را خواستار شد.

«حسین طلا» سال گذشته به‌عنوان پژوهشگر نمونه استان تهران معرفی و امسال نیز به عنوان فرماندار نمونه کشور، مورد تقدیر «محمود احمدی‌نژاد»، رییس‌جمهور و «مصطفی محمدنجار»، وزیر کشور قرار گرفت.وی پیش از این مسوولیت‌هایی همچون ریاست دانشکده حفاظت و بهداشت کار، مشاور وزیر کار و امور اجتماعی، نماینده وزارت کار در سازمان ملی جوانان، عضو ستاد ملی سازماندهی امور جوانان و عضو شورای عالی حفاظت فنی کشور را عهده دار بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، «حسین طلا»، در حالی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت ملی دخانیات ایران معرفی شد که این شرکت پولساز دولتی همواره با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، شرکت دخانیات ایران سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین مالیاتی که این شرکت در سال ۸۸ به دولت پرداخت کرده‌ است، بیش از ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

«ابطحی» در حالی جای خود را به مدیری تازه نفس می‌دهد‌ که خبرها حاکی از آن است که رفتن او از شرکت دخانیات به خواست خود او بوده است؛ در مقابل «طلا» هم در شرایطی از خیابان میرعماد راهی میز مدیریت خیابان قزوین می‌شود که طی ماه‌های اخیر این شرکت با مسائل جدیدی رو‌به‌رو بوده است.از یک طرف، افزایش قاچاق سیگار به کشور یکی از چالش‌های اساسی بوده که شرکت دخانیات در ماه‌های اخیر بیش از گذشته داشته است و مدیرعامل جدید دخانیات باید فکری به حال این معضل کند.در همین رابطه مسوولان شرکت دخانیات به تازگی اعلام کرده‌اند که واردات رسمی شرکت دخانیات ایران از ۴۰/۲۲ میلیارد نخ در سال ۱۳۷۸ به ۴۱/۱۲ میلیارد نخ در سال ۸۸ رسیده است که بیش از ۶۴/۴۴ کاهش را نشان می‌دهد. در کنار ارقام ذکر شده، سیگارهای ملی از ۸۰/۲۰ میلیارد نخ تولید در سال ۸۷ به ۲۴/۲۵ میلیارد نخ در سال ۸۸ رسیده که نشان‌ دهنده افزایش حدود ۲۱ درصد است، اما متاسفانه تولید داخلی سیگار مشارکتی از ۵/۸ میلیارد نخ در سال ۸۷ به ۶۷/۶ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۸ رسیده که کاهش حدود ۲۲ درصد به دنبال داشته‌است. این آمار نشان می‌دهد؛ بازار محصولات دخانی از سوی سیگارهای قاچاق تسخیر شده و با افزایش تعرفه، قانون مالیات بر ارزش افزوده و درج تصاویر بهداشتی روی پاکت سیگار، این بازار در اختیار سیگارهای قاچاق قرار گرفته و هرچه را که می‌خواهد بر سر مصرف‌کنندگان می‌آورد.

براساس آمار میزان قاچاق سیگار از ۶۰/۶ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۷ به ۷۳/۱۷ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۸ رسیده که روند افزایش بیش از ۱۷۳ درصدی را نشان می‌دهد. افزایش این پدیده، ناشی از چاپ تصاویر بهداشتی روی پاکت سیگار و فروش محصولات قاچاق فاقد تصاویر بهداشتی، کاهش فروش محصولات دخانی مجاز به دلیل گرایش مصرف‌کنندگان به خرید کالای دخانی قاچاق بدون هشدار مصور در افزایش میزان قاچاق موثر بوده است.از طرف دیگر، بنا به گفته مسوولان دخانیات، اقدام مجلس در افزایش تعرفه‌ واردات سیگار شرکت دخانیات را با مسائل تازه‌ای روبه‌رو کرده است.آنها بر این باورند که افزایش تعرفه واردات سیگار از ۲۰ به ۴۰ درصد و تولیدات داخلی از ۱۰ به ۲۰ درصد هم به طور حتم در سال ۸۹ به عوامل افزایش قاچاق کمک خواهد کرد.حال انتظار می‌رود با ورود فرماندار تهران به این شرکت انحصاری دولت، اولین اقدامات مدیرعامل جدید رفع چالش‌های پیش رو باشد.