«به‌زودی قرار است با اجرای طرحی، صنایعی که معیارهای مصرف انرژی تعیین‌شده را رعایت نکرده‌اند، جریمه شوند.» «عباس کاظمی»، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف با بیان این مطلب اظهار کرد: این جریمه از صنایع پرمصرفی گرفته خواهد شد که معیارهای انرژی برای آنها تعریف شده است.وی افزود: سپس این جرایم به صندوقی واریز و منابع این صندوق صرف اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در تاسیسات مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع کشور خواهد شد.

به گزارش «ایسنا»، «کاظمی» با اعلام این که ۱۳ صنعت مختلف مانند آجر، سیمان، آهک، شیشه، فولاد، گچ و آلومینیوم مورد ممیزی انرژی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: براساس این ممیزی‌ها، معیارهای جدید مصرف انرژی تعیین شده است. وی با اشاره به این‌که باید این صنایع میزان انرژی خود را براساس معیارهای تدوین شده کاهش دهند، تصریح کرد: همچنین برای صنایع تازه تاسیس نیز معیارهای جدید لحاظ می‌شود و بیش از الگوهای تعیین شده سوخت و انرژی به صنایع جدید تحویل داده نمی‌شود. هم‌اکنون میزان مصرف انرژی در صنایع مختلف کشور بیش از متوسط جهان است؛ به‌طوری‌که متوسط مصرف انرژی در صنایع سیمان ۲۸ درصد بیشتر، در صنایع لاستیک ۶۴ درصد بیشتر، در صنایع فولاد ۳۴ درصد بیشتر، در صنایع قند و شکر ۸۲ درصد بیشتر و در صنایع روغن نباتی ۶۸ درصد بیشتر از شاخص‌های جهانی مصرف انرژی است.

به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع کشور، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال گذشته در ۱۸۰ واحد بزرگ صنعتی مانند آهن، فولاد، سیمان، گچ، آجر، کاشی، سرامیک، شیشه، قند و شکر، روغن‌نباتی، نساجی، تایر و تیوپ و صنایع شیمیایی ممیزی انجام داده و استانداردهای لازم را ابلاغ کرده است. پیش‌بینی می‌شود با به‌کارگیری استانداردها و اعمال مدیریت منصوب براساس الگوهای تعریف شده، سالانه معادل ۸ میلیون بشکه نفت‌خام در صنایع کشور، انرژی صرفه‌جویی شود که با فرض نفت ۷۰ دلاری در مجموع میزان صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.