گروه صنعت و معدن- به دنبال انتقاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی، دو طرف طی نشستی مشترک،‌ از حل مشکلات واگذاری شرکت‌های ایدرو خبر دادند.

نشست مشترک مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با مسوولان سازمان خصوصی سازی با هدف هماهنگی و تسریع در روند خصوصی‌سازی، در سازمان گسترش برگزار شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی ایدرو، پیش از برگزاری این جلسه ،ایدرو از فهرستی که سازمان خصوصی سازی برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه ایدرو تهیه کرده است، انتقاد کرده و شماری از آنها را در حد طرح‌های نیمه‌تمام دانسته بود.

«سید مجید هدایت»، رییس هیات عامل سازمان گسترش در خصوص نتایج این جلسه اظهار داشت: در این جلسه، تسریع در روند خصوصی‌سازی و همزمان، انجام وظایف حاکمیتی سازمان‌های توسعه‌ای نظیر سازمان گسترش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: مسائل در سه دسته مورد بحث قرار گرفت و برای تسریع در امر خصوصی‌سازی و تبیین برخی محورها که قبلا لحاظ نشده، یا نیاز به شفافیت دارد، کارگروهی از نمایندگان دو سازمان تشکیل و مقرر شد نتیجه بررسی‌ها هفته آینده ارائه شود.

هدایت تصریح کرد: اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴، نیازمند هماهنگی همه ارکان دولت است و از طرفی، بخشی از وظایف حاکمیتی سازمان‌های توسعه‌ای از جمله سازمان گسترش، منوط به دریافت و فهم صحیح از تبصره‌ها و فرصت‌های قانونی است.

رییس هیات عامل ایدرو در توضیح این مساله گفت: سازمان گسترش، شرکت‌هایی را در اختیار دارد که صرفا فعالیت‌های حاکمیتی انجام می‌دهند و در حوزه‌های مشاوره صنعتی یا تهیه نقشه راه و نظارت‌های قانونی باید حضور داشته باشند که اینها ارزش اقتصادی بالایی از باب خرید و فروش ندارند، اما در عین حال، ارزش حیاتی و اهمیت ابزاری برای انجام وظایف حاکمیتی دارند.

هدایت اضافه کرد: هم‌اکنون سازمان گسترش ۵۸ طرح در دست اجرا دارد که برابر نص صریح قانون این طرح‌ها سه سال پس از بهره‌برداری باید واگذار شوند؛ اما برخی از این طرح‌ها واگذاری‌های زودرسی برایشان پیش آمده که قرار شد کارگروه این مسائل را بررسی کند.

وی با بیان اینکه برخی واگذاری‌ها می‌تواند موجب ضرر و زیان برای نظام شود و ضربه‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد کند، افزود: مقرر شد توسط کارگروه راهکارهایی تهیه و به وزرای صنایع و اقتصاد تقدیم شود تا مسیر بی‌تلاطم، شفاف و صحیحی را برای تسریع در امر خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی اصل مترقی ۴۴ قانون اساسی داشته باشیم.

معاون وزیر صنایع و معادن با اشاره به وظایف انبوهی که در حوزه تبدیل فناوری به صنعت، حمایت از صنایع پیشرفته و همچنین توسعه مناطق محروم، به سازمان‌های توسعه‌ای مثل ایدرو واگذار شده، اظهار داشت: توقع داریم حداقل ابزار کار از سازمان‌های توسعه گرفته نشود و نیز مسیر بودجه و حمایت قانون که این سازمان‌ها بتوانند حمایت‌های قانونی از توسعه صنعتی کشور به عمل بیاورند، در اختیارشان قرار گیرد.

در پایان این جلسه، کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی هم اظهار داشت: خوشبختانه با مسوولان سازمان گسترش جلسه بسیار خوبی داشتیم و موارد مختلفی بحث شد که قرار شد کمیته مشترکی از هفته آینده بین دو سازمان شروع به کار کند و نتیجه بررسی‌ها انتهای هفته آینده ارائه شود.

وی افزود: نتیجه این جلسات، در سطوح بالاتر نهایی خواهد شد و هماهنگی‌های بیشتری صورت خواهد گرفت تا مشکلی در امر واگذاری‌ها پدید نیاید و مسوولان سازمان‌های توسعه‌ای نظیر سازمان گسترش، طرح‌ها و پروژه‌های خود را توسعه و ادامه دهند.

کرد زنگنه خطاب به بخش‌خصوصی که با سازمان گسترش در برخی طرح‌ها مشارکت کرده‌اند، ابراز داشت: بخش خصوصی کار خود را محکم انجام دهد و مطمئن باشد هر تصمیمی‌که گرفته می‌شود، اول در جهت اشتغال است و ما به دنبال بهبود قضایا هستیم و نمی‌خواهیم مشکلی در این زمینه پیش بیاید.