واکنش به تشکیل سازمان ملی استاندارد

گروه صنعت و معدن- در شرایطی که رییس سازمان در حال تاسیس استاندارد ملی ایران می‌گوید که با راه‌اندازی این سازمان کلیه فعالیت‌های استانداردسازی کشور در قالب یک سازمان انجام می‌شود،‌ رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در واکنش به این خبر عنوان می‌کند، این سازمان دخالتی در کار موسسه استاندارد ندارد. به گزارش خبرنگار ما،‌ معرفی غیرمنتظره رییس سازمان استاندارد ملی ایران، از سوی «ابراهیم عزیزی»، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری باعث شده است که دو رییس دو سازمان متفاوت، دو روایت جداگانه‌ از وظایف و نحوه ادامه فعالیت‌های خود ارائه کنند.

«نظام‌الدین برزگری» در اولین اظهار نظر در برابر تشکیل سازمان استاندارد ملی ایران گفت: حیطه وظایف سازمان استاندارد ملی ایران مشخص بوده و این سازمان دخالتی در کار موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نخواهد کرد.

«نظام‌الدین برزگری» در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره تشکیل سازمان استاندارد ملی ایران گفت: این سازمان در واقع همان معاونت فنی سابق سازمان مدیریت بوده که در زمینه تنظیم مقررات و ضوابط اداری، شرکت‌های پیمانکاری و ارزیابی پروژه‌ها فعالیت می‌کند و فعالیت آن با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران متفاوت است. وی افزود: هم‌اکنون معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان استاندارد ملی ایران را در چارچوب تشکیلات خود تعریف کرده، اما این سازمان هیچ تداخل فعالیتی با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

نخواهد داشت. او تاکید کرد: حوزه فعالیت‌های سازمان استاندارد ملی ایران با موسسه (سازمان) استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران متفاوت است. اما رییس سازمان استاندارد ملی ایران در پاسخ به این سوال که سرنوشت موسسه (سازمان) استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران چه خواهد شد، عنوان کرد: «با یکپارچه شدن فعالیت‌های مربوط به استاندارد در کشور کلیه فعالیت‌های استانداردسازی در قالب یک سازمان انجام می‌شود و به طور طبیعی حوزه استاندارد از زیرمجموعه وزارت صنایع و معادن نیز خارج می‌شود؛ چرا که استاندارد موضوعی فراسازمانی و فرابخشی است که به تمام سازمان‌ها و بخش‌های کشور مربوط می‌شود.»

با وجود اینکه چند روز از انتشار خبر تشکیل و انتخاب رییس سازمان استاندارد ملی ایران می‌گذرد، اما هنوز هیچ یک از مسوولان ارشد وزارت صنایع واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تشکیل و انتخاب رییس سازمان استاندارد ملی ایران در جای خودش از اهمیت بالایی برخوردار است .نه از این جهت که نقش استاندارد در برنامه پنجم توسعه پررنگ‌تر خواهد شد، بلکه به این منظور که استاندارد در آینده نزدیک، ضربه‌گیری در برابر افزایش واردات کالاهای بدون کیفت به کشور و ابزاری برای کنترل آثار تعرفه پایین و در نهایت حمایت از تولید است.

حال با وجود اینکه رییس موسسه استاندارد، وظایف سازمان استاندارد ملی را مجزا از فعالیت‌های موسسه استاندارد می‌داند، اما دیدگاه‌هایی دارد که می‌توان آن را در سازمان استاندارد متبلور کرد.

«نظام‌الدین برزگری» که یک سال و اندی است، مسوولیت سازمان استاندارد را به دست گرفته، چندی پیش در اولین نشست خبری خود در سال ۸۹، به خبرنگاران گفته بود که براساس ضوابط قانونی و اساسنامه استاندارد، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تشکیلات حقوقی غیرانتفاعی مستقل کشوری بوده و موظف است فعالیت‌های خود را به صورت مستقل انجام دهد. وی از مسوولان رده بالا درخواست کرده بود، نسبت به ارتقای جایگاه و بودجه سازمان استاندارد توجه بیشتری داشته باشند.

در این میان ناگفته نماند که تشکیل سازمان جدید استاندارد ملی ایران که بدون تردید به منظور ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی کشور و جبران کاستی‌ها، در حال شکل‌گیری است، احتمالا منجر به تغییرات قابل ملاحظه‌ای در بخش مدیریت بخش استاندارد کشور

خواهد شد. حال در این میان باید منتظر ماند و دید که روایت کدام یک از طرفین با وظیفه و اساس تشکیل سازمان استاندارد ملی نزدیک است و موضع وزارت صنایع و معادن ‌ به تشکیل سازمان استاندارد ملی ایران چه خواهد بود؟ آیا وزارتخانه‌ای که به دنبال الحاق صنایع پتروشیمی به وزارت صنایع بود، در صورت صحت اظهارات رییس سازمان استاندارد ملی، حاضر خواهد شد سازمان استاندارد را (به عنوان یکی از معاونت‌های راهبردی این وزارتخانه)، به کلی در سازمان جدید ادغام و از وزارتخانه جدا شود؟