گروه صنعت و معدن- در پی انتشار خبری مبنی بر فرجه ۶۰ روزه صنعتگران برای تبدیل بدهی ارزی خود تا تیرماه امسال، بانک مرکزی دستورالعملی را ابلاغ کرده است که براساس آن بانک‌های عامل موظف شده‌اند تمامی تقاضاهای دریافتی منتهی به تیرماه امسال را برای تبدیل بدهی ارزی به دلار مورد بررسی قرار دهند. به گزارش وزارت صنایع و معادن، کلیه متقاضیانی که تا تاریخ ۳۰/۱۲/۸۷ نسبت به انعقاد قرارداد تامین مالی اقدام کرده‌اند، می‌توانند درخواست خود را به بانک عامل ارائه و در چارچوب این دستورالعمل از مزایای آن استفاده کنند.

بر اساس این دستورالعمل، در صورت عدم ارائه درخواست از سوی متقاضایان ظرف مهلت مقرر، کماکان مفاد قراردادهای منعقده شده قبلی و مصوبات قبلی هیات امنای حساب ذخیره ارزی لازم الاجرا خواهد بود.

همچنین قراردادهای منعقد شده پس از تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۸۷ و نیز تسهیلات تسویه شده به غیر از بخشودگی سود موضوع ماده(۶) مشمول مفاد این دستورالعمل نیست.

بر اساس ماده ۳ این مصوبه نرخ سود تسهیلات پس از تبدیل دلار آمریکا در دوران استفاده، تنفس و بازپرداخت (و دوره امهال) ده درصد(۱۰درصد) در سال است که در اقساط شش ماهه پرداخت می‌شود.

همچنین بر اساس تبصره یک ماده ۳ طرح‌های نساجی، سیمان و مانند آن که تسهیلات آنها به صورت دلاری پرداخت شده است و حسب مصوبات، نرخ سود ثابت برای آنها منظور شده است، مبنای محاسبه سود، نرخ ثابت است.

براساس تبصره ۲ همین ماده، دریافت‌کنندگان تسهیلات ترجیحی در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز طرح‌های نساجی در صورت تقاضای استفاده از مزایای این مصوبه، مشمول دو درصد (۲درصد) تخفیف از سود متعلقه ده درصد(۱۰درصد) خواهد بود.

در مواردی که گیرنده تسهیلات زودتر از پایان مدت قرارداد، تسهیلات مورد استفاده را به بانک بازپرداخت نماید، سود مدت تعجیل در پرداخت اقساط، مطابق ضوابط بانکی محاسبه و منظور خواهد شد.

در این مصوبه تصریح شده است، تسهیلات گیرنده صرفا برای یک بار می‌تواند تغییر ارز تسهیلات به دلار آمریکا را درخواست کند و در صورت پذیرش درخواست، مفاد این دستور‌العمل نسبت به کل تسهیلات اعطایی حتی اقساط پرداخت شده اعمال خواهد شد.

همچنین بانک‌های عامل موظف شده‌اند حداکثر تا تاریخ ۱/۵/۸۹ با بررسی تقاضاهای دریافتی منتهی به تاریخ ۱/۴/۸۹ با انجام محاسبات و انعکاس نتایج حاصله به متقاضی، تکلیف تسهیلات گیرندگان را در خصوص استفاده از مزایای مصوبه معین و اسناد مربوط را تنظیم نمایند.

براساس ماده ۶ این دستورالعمل؛ سود تسهیلات متقاضی که در راس موعد مقرر نسبت به انجام کامل تعهدات خود اقدام نمایند، حداکثر تا یک درصد(۱درصد) از محل سهم سود حساب ذخیره‌ارزی کاهش می‌باید.