فارس- کشورهای صادرکننده گاز در دهمین نشست وزارتی خود در الجزایر بر سر تعیین قیمت گاز متناسب با قیمت نفت به اجماع رسیدند.

به گزارش «فارس» دهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در اوران الجزایر برگزار شد. تصمیم‌گیری در مورد قیمت گاز و ایجاد هماهنگی میان اعضا برای افزایش قیمت جهانی گاز مهم‌ترین دستور کار این نشست بود که طی آن شرکت کنندگان با افزایش قیمت گاز و تعیین آن بر پایه قیمت نفت موافقت کردند.

در حالی که قیمت نفت به دنبال سقوط شدید خود در سال ۲۰۰۸ با روندی افزایشی مواجه شده و به بیش از نصف قیمت‌ها در این سال رسیده است قیمت گاز نتوانسته است به موازات احیای اقتصاد جهان افزایش یابد.

بالاترین قیمت ثبت شده برای نفت خام در سال ۲۰۰۸معادل ۱۴۷ دلار در هر بشکه بوده که این رقم در پایان این سال به زیر ۴۰ دلار رسید و هم‌اکنون به سطح ۸۴ دلار در هر بشکه رسیده است؛ اما قیمت گاز که در سال ۲۰۰۸ به ۶۹/۱۳ دلار در هر

«بی تی یو» رسیده بود، هم‌اکنون بیشتر از ۴ دلار در هر بی‌تی‌یو معامله نمی‌شود که این امر نشان می‌دهد قیمت گاز به موازات قیمت نفت افزایش نیافته است. کشورهای غربی که مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در جهان هستند، نگرانی خود از تبدیل شدن این سازمان به کارتلی شبیه اوپک را پنهان نکرده‌اند. در عین حال به‌رغم فشارهای غرب کشورهای دارنده منابع گاز طبیعی نشان داده‌اند برای تبدیل کردن مجمع کشورهای صادرکننده گاز به سازمانی موثر همچون اوپک جدی هستند.

وزیر انرژی الجزایر در نشست اوران با تاکید بر لزوم کاهش تولید گاز به عنوان ابزاری برای کنترل قیمت گفت در اوپک وقتی تولید نفت این سازمان کاهش می‌یابد، اعضای دیگر این سازمان لزوما تولید خود را افزایش نمی‌دهند.

وی افزود: اما در بازار گاز، آمریکا و استرالیا به دلیل این که واردکننده گاز نیستند، می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند؛ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم قیمت گاز را بر پایه قیمت نفت تعیین کنیم.

شکیب خلیل در ادامه گفت: مجمع از شرکت‌های صادرکننده گاز خواسته است در بخش تولید کشورهای صادرکننده سرمایه‌گذاری کنند و در عوض کشورهای صادرکننده در بخش نقل و انتقال و توزیع گاز در کشورهای واردکننده سرمایه‌گذاری خواهند کرد. وی افزود: با نفت ۸۵ دلاری قیمت قابل قبول برای گاز ۱۱ دلار در هر بی‌تی‌یو است.

رییس کنونی مجمع کشورهای صادرکننده گاز تعیین قیمتی برای گاز بر پایه تغییر قیمت نفت را جدی‌ترین موضوع نشست این مجمع دانست و گفت: به دست آوردن اجماع میان همه اعضا در این خصوص و ارائه یک استراتژی در مورد آن مشکل بود. هم اکنون ما از چشم‌اندازی درازمدت برای رسیدگی به پرسش های مطرح در بازار گاز برخورداریم.

شکیب خلیل وضعیت بازار گاز در سال‌های آینده را نگران‌کننده دانست و گفت: در پنج سال آینده با رشد چندانی در زمینه تقاضا برای گاز مواجه نخواهیم شد.

وی بر ضرورت کاهش تولید به عنوان اقدامی برای کنترل قیمت‌ها تاکید کرد. در بیانیه نشست آمده است: ما موافقت کردیم عرضه کافی و قابل اعتماد گاز با قیمتی متناسب با قیمت نفت و مزایای گاز طبیعی یک چالش و موضوع مهم است.

لئونید بوخانوفسکی، دبیرکل روسی مجمع نیز از عدم هماهنگی میان اعضا در زمینه عرضه انتقاد کرد و گفت: ‌مجمع کشورهای صادرکننده گاز تلاشی جدی برای تعیین سیاستی هماهنگ در زمینه عرضه انجام نداده است.

برخی تحلیلگران با توجه به ماهیت متفاوت قراردادهای گازی با نفتی معتقدند مجمع کشورهای صادرکننده گاز توانایی انجام کارکردی شبیه اوپک را ندارد. قرار است نشست بعدی این سازمان ۲ دسامبر ۲۰۱۰ در قطر برگزار شود.