فارس- مدیر عامل شرکت مپنا در حاشیه بازدید وزیر صنایع از کارخانجات مپنا با بیان اینکه ایران جزو ۶ کشور نخست دنیا در تولید توربین‌های گازی است، گفت: مپنا سال آینده ۳۵ واحد نیروگاهی را تحویل وزارت نیرو می‌دهد. عباس علی‌آبادی در حاشیه بازدید وزیر صنایع از کارخانجات مپنا اظهار داشت: مپنا جزو ۶ کشور اول دنیا است که می‌تواند بخش توربین‌های گازی را تولید کند، این دستگاه بزرگ محصول همت متخصصین کشور در سالیان متمادی است و موجب شده امروز در ابعاد بزرگ‌تری در سطح بین‌المللی ظاهر شویم. وی افزود: مپنا در حال حاضر تولید توربین‌های ۳۲۵ مگاواتی، واحدهای ۶۰۰ مگاواتی و توربین‌های کلاس F را در دستور کار دارد، واحدهای ۲۵ مگاواتی با هدف تحقق برنامه وزارت نیرو برای توسعه CHP نیز جزو برنامه است و سال آینده ۳۵ واحد نیروگاهی را تحویل وزارت نیرو می‌دهیم. علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که نماد مپنا در بورس باز و اثر ۸۰ واحدی بر رشد شاخص بورس گذاشت و برنامه‌های شما برای سهامداران چیست؟ گفت: مپنا شرکت موفقی است که برنامه‌های خود را خوب دنبال کرده و امیدواریم که بتواند این مسیر را ادامه دهد. وی تاکید کرد: مپنا در مرز تکنولوژی حرکت می‌کند و ارزش افزوده این کار چون با دانش توام است، بسیار بالا است و به سهامداران نوید می‌دهم که آینده خوبی در انتظارشان هست. علی‌آبادی درباره این سوال که آیا در بازدید وزیر صنایع از این شرکت توافقاتی هم صورت گرفت، اظهار داشت: وزارت صنایع از مپنا حمایت می‌کند، زیرا این شرکت نیاز برق صنایع کشور را برطرف می‌کند و امیدواریم که نقشی موثر در این زمینه داشته باشیم. علی آبادی درباره اینکه آیا برای تامین برق مپنا اولویتی در نظر گرفته شده است، گفت: تامین برق کشور اعم از صنایع کشاورزی و صنایع داخلی بر عهده مپنا است و تامین منابع مالی در زمینه پروژه‌های جدید مپنا هم بر عهده مشتری است. مدیرعامل شرکت مپنا در زمینه مشکلات مالی شرکت گفت:‌ واقعیت این است که اگر کار نکنیم مشکلی نخواهیم داشت، اما اگر کار کنیم، مشکلات نیز به تناسب افزایش می‌یابد، صنعت برق پروژه سرمایه‌بری است، به طوری که برای تولید یک‌هزار مگاوات برق باید ۵۰۰میلیارد تومان پول داشته باشیم که رقم زیادی است، نیازمند حمایت بانک‌ها، دسترسی به حساب ذخیره ارزی، صندوق ذخیره ارزی و دریافت تسهیلات است که تا امروز محقق شده است.

سیاست جایگزینی صادرات برق به جای گاز

علی‌آبادی در این گفت‌وگو صادرات برق را دارای مزیت‌هایی بیش از صادرات گاز و مواد اولیه انرژی دانست و با تاکید بر لزوم توسعه صنعت برق، گفت: با توسعه صنعت برق صنایع کشور توسعه می‌یابد، ایجاد اشتغال شده و زیرساخت‌های صنعتی کشور دوام پیدا می‌کند. علاوه بر آن منافع ناشی از ارزش افزوده تبدیل انرژی نصیب کشور شده و برق نقش خودش را در صلح و ثبات منطقه ایفا می‌کند، از همه مهم‌تر اینکه می‌توانیم منافع اقتصادی سرشاری را با صادرات برق نصیب کشور کنیم.

علی‌آبادی افزود: البته محصولات جانبی این طرح می‌تواند همزمان برای کشور سودمند باشد؛ به طوری که می‌توان از هر واحد انرژی که برای تولید برق استفاده می‌شود آب هم استحصال کرده و گرما را به طریق دیگری مصرف کنیم که با این کار راندمان CHP تا ۸۵درصد افزایش می‌یابد.

علی‌آبادی در پاسخ به اینکه چقدر کمبود مالی در شرکت مپنا وجود دارد، گفت: سالانه باید در کشور حدود ۵ تا ۷ هزار مگاوات نیروگاه بسازیم که نیازمند معادل ۵/۳ میلیارد یورو سرمایه است، البته این سرمایه‌گذاری در کشور انجام می‌شود، به طوری که در سال جاری و همچنین سال گذشته ۵ هزار مگاوات نیروگاه ساخته شد؛ اما انتظار می‌رود تامین سرمایه به نحو روان‌تری انجام گیرد. علی‌آبادی افزود: دولت در سال ۸۷ کمک موثری به این بخش انجام داد و ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و همچنین در سال ۸۸ حمایت خود را به این شکل ادامه داد و در سال جاری هم ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده است.