تبعیض بی‌تبعیض

چند روزی است که حرف و حدیث‌های فراوانی در رابطه با اجرای با‌تاخیر طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در مورد دو صنعت سیمان و فولاد، در محافل صنعتی شنیده می‌شود گروه صنعت و معدن- رییس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن، به مباحث مطرح شده طی چند روز اخیر مبنی بر عبور دو صنعت از سد یارانه‌های هدفمند، واکنش نشان داد.

«رضا فاطمی امین» تاکید کرده است که این قانون در مورد هیچ صنعتی با تاخیر همراه نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ما، چند روزی است که حرف و حدیث‌های فراوانی در رابطه با اجرای با تاخیر طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در مورد دو صنعت سیمان و فولاد، در محافل خبری شنیده می‌شود، البته ناگفته نماند که این بحث مربوط به دیروز و امروز نبوده و نیست؛ چراکه سال گذشته‌ هم یکی از مقامات ارشد وزارت صنایع و معادن از اجرای با تاخیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مورد دو صنعت سیمان و فولاد خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس ستاد تحول صنایع و معادن گفت: ممکن است برخی صنایع در راستای هدفمند شدن یارانه‌ها مشمول قیمت‌های ترجیحی انرژی شوند، ولی اجرای این قانون در مورد هیچ صنعتی با تاخیر همراه نخواهد بود.

«فاطمی امین» در خصوص بحث‌های مطرح شده از سوی برخی تولیدکنندگان فولاد مبنی بر توافق لفظی وزارت صنایع با تعویق یکساله هدفمند شدن یارانه‌ها در مورد صنعت فولاد گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و تاخیر در اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها نه تنها در مورد صنعت فولاد، بلکه در خصوص هیچ صنعت دیگری نیز مطرح نیست. وی با اشاره به تهیه ۲۳ تفاهم‌نامه برای امضا با تشکل‌های صنعتی به منظور اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، افزود: پیش‌نویس تفاهم‌نامه وزارت صنایع با انجمن فولاد تهیه شده و هفته آینده در اختیار این انجمن قرار می‌گیرد.

به گفته وی صنعت آلومینیوم جزو صنایعی است که قیمت حامل‌های انرژی در مورد آن با تغییرات کمی همراه خواهد بود.

«حمیدرضا طاهری‌زاده»، نایب رییس انجمن فولاد پیشتر گفته بود که مسوولان وزارت صنایع با تعویق یکساله اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها در مورد صنعت فولاد توافق لفظی کرده‌اند، این مساله از سوی فاطمی امین تکذیب شد.

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه اولین تفاهم‌نامه هفته آینده با انجمن سیمان به امضا خواهد رسید، اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد تحول صنایع و معادن، دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و انجمن سیمان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه ضوابطی تعیین شده تا پروژه‌های سیمانی کشور توسط این کارگروه بررسی و در صورت تصویب عملیاتی شوند.

فاطمی امین افزود: شاخص‌های ارزیابی طرح‌های سیمان مشخص شده و طرح‌های سیمان از نظر این شاخص‌ها توسط کارگروه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه سیمان جزو صنایع انرژی‌بر محسوب می‌شود، گفت: ممکن است این صنعت مشمول قیمت‌های ترجیحی انرژی نشود که البته هنوز نهایی نشده است.

رییس ستاد تحول صنایع در ادامه در مورد چگونگی تحقق درآمد دولت از محل هدفمند شدن یارانه‌ها نیز گفت: در صورتی که قرار باشد درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی هدفمند کردن یارانه‌ها در طول یکسال محقق شود، می‌توان حداکثر قیمت بنزین را ۴۰۰ تومان بابت هر لیتر در نظر گرفت، ولی اگر قرار شود این درآمد در شش ماه محقق شود، ‌قیمت بنزین نیز بالاتر از رقم قبلی خواهد بود. به گفته وی تاخیر در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هر چقدر بیشتر باشد سطح قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت و قیمت‌ها با شیب تندتری افزایش می‌یابد. وی در واکنش به این مساله که برخی معتقدند اگر دولت بخواهد ۴۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را هدفمند کند، قیمت بنزین در کشور از قیمت فوب خلیج‌فارس نیز بالاتر خواهد رفت، گفت: درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی تنها با بنزین لیتری ۶۰۰ تومان، نفت گاز ۲۰۰ تومان و نفت کوره ۱۵۰ تومان و بدون اصلاح قیمت سایر حامل‌های انرژی قابل تامین است و دیگر نیازی به افزایش قیمت در سایر بخش‌ها نیست.

وی تصریح کرد: اگر قیمت این حامل‌ها بالاتر رود، درآمدی بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد که این موضوع در برنامه نیست.