واکنش رسانه‌های خارجی به خبر سیگارهای آلوده به خون خوک

گروه صنعت و معدن- انتشار خبر آلودگی سیگارهای تولید برخی شرکت‌های خارجی به مشتقات خون خوک با بازتاب‌های زیادی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مختلف جهان مواجه شده است. به گزارش ایسنا، روزنامه‌ حریت چاپ ترکیه در این باره نوشت: افراد مذهبی پس از مدت‌ها توانستند نفسی به راحتی بکشند، چرا که وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که در سیگارهای فروخته شده در بازار این کشور هیچ‌گونه نشانه‌ای از خون خوک وجود ندارد.

بیشتر گروه‌های مذهبی ترکیه از بابت گزارش منتشر شده از سوی محققان هلندی که نشان می‌دهد مشتقات خون خوک در تولید ۱۸۵ محصول صنعتی به کار رفته، به شدت نگران شده‌اند.

از آن جمله گفته شده بود که از هموگلوبین خون خوک در تولید فیلترهای سیگار استفاده شده است.

در همین راستا وزارت بهداشت ترکیه، آزمایش‌های مختلفی را روی برندهای مختلف سیگار فروخته شده در این کشور انجام داد که در نهایت مشخص شد که هیچ‌یک از این سیگارها آلوده به خون خوک نبودند.

پیشتر روزنامه لبنانی الانتقاد به نقل از یک پروفسور استرالیایی فاش کرده بود که در شرکت‌های دخانی برای ساخت فیلترهای سیگار از مشتقات خون خوک استفاده می‌شود؛ این در حالی است که روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون مسلمان در کشورهای عربی از این سیگارها استفاده می‌کنند.

به گفته پروفسور سایمون چپمن، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا ماده هموگلوبین که از خون خوک استخراج می‌شود، برای انسجام بافت فیلتر سیگار به آن افزوده می‌شود.

وی در این زمینه عنوان کرد که پس از خواندن یک تحقیق علمی هلندی در اواخر سال گذشته درباره آزمایشات و تحقیقات میدانی در مورد کالاهای مصرفی و مواد به کار رفته در ساخت آنها، به این کشف دست یافته است.

به گفته این پروفسور استرالیایی، بر اساس تحقیقات انجام شده مشتقات خون خوک در تولید کالاهای مصرفی از جمله فیلتر سیگار به کار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های انجام شده در دانشگاه سیدنی این تحقیق محققان هلندی را ثابت می‌کند.

در همین حال پایگاه هندی تایمز آف اندیا نیز نوشت: گروه‌های مذهبی هند به ویژه مسلمانان و یهودیان به شدت نگران آلودگی سیگارهای موجود در بازار شبه قاره به خون خوک بوده و خواستار روشن شدن هرچه سریعتر حقایق هستند.

این پایگاه خبری همچنین نوشته است که شرکت‌های دخانی جهان باید هرچه سریعتر نسبت به آلودگی محصولات تولیدی خود به خون خوک توضیحاتی را ارائه دهند.

پایگاه خبری تاپ نیوز نیز با اشاره به حرام گوشت بودن خوک در اسلام و یهودیت نوشت که استفاده از هرگونه محصولی که از اجزای بدن خوک استفاده شود، در این دو دین ممنوع است.

همچنین یکی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اندونزیایی نیز با ابراز نگرانی از آلودگی سیگارهای موجود در بازار این کشور به خون خوک گزارش داد که انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان اندونزی به شدت به دنبال بررسی این موضوع است. ضمن این‌که چند نهاد مربوط به ایمنی غذا و داروی اندونزی نیز پیگیر بررسی موضوع فوق هستند.

پایگاه اطلاع‌رسانی برو دایرکت نیز که مربوط به کشور مسلمان برونئی در جنوب شرقی آسیا است، نوشت که مسلمانان برونئی همچون مسلمانان اندونزی، مالزی و استرالیا نگران آلودگی سیگارهای مصرفی در کشور خود به خون خوک هستند.

در همین حال، پایگاه‌های خبری دیلی تلگراف، استار مالزی، گرین پرافت، تروسلانت و خبرگزاری APP استرالیا نیز گزارش‌هایی را درباره آلودگی سیگارهای تولیدی در شرکت‌های دخانی جهان به مشتقات خون خوک منتشر کردند.

در ایران نیز چند روز پیش سخنگوی شرکت دخانیات ایران در گفت‌وگو با ایسنا ضمن هشدار نسبت به مصرف سیگارهای قاچاق اعلام کرده بود که برخی شرکت‌های تولیدکننده سیگار از مشتقات خون خوک برای ساخت فیلتر سیگار استفاده و این سیگارها را بیشتر به مقصد کشورهای اسلامی قاچاق می‌کنند.

وی در این باره توضیح داده بود که این موضوع حتی از سوی برخی مراکز تحقیقات کشورهای غربی نیز مورد تایید و از سوی برخی شرکت‌های خارجی نیز این مساله افشا شده است.

به گفته او، متاسفانه برخی شرکت‌های خارجی برای بهبود وضعیت فیلتر و انسجام بافت فیلتر سیگار از ماده هموگلوبین که از خون خوک استخراج می‌شود، استفاده می‌کنند که این مساله در سیگارهای قاچاق که کوچکترین نظارتی در خصوص واردات آن‌ها وجود ندارد، به وفور دیده می‌شود.

سهرابی همچنین عنوان کرده بود که با نظارت کامل آزمایشگاه‌های پژوهشی و تحقیقات شرکت دخانیات تاکنون هیچ‌ نوع از این سیگارها به صورت رسمی وارد کشور نشده، اما متاسفانه در مورد سیگارهای قاچاق به دلیل عدم نظارت و کنترل نمی‌توان اظهارنظری کرد.