گروه صنعت و معدن- صابر دری نژاد: نخستین اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو گروه «دی ۸»، به کار خود پایان داد. این اجلاس شامگاه سه‌شنبه در شرایطی آخرین روز کاری خود را پشت سر گذاشت که وزیر صنایع جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و بنگلادش تنها وزرای حاضر در این اجلاس بودند. این در حالی است که سایر کشورهای عضو گروه «دی ۸» به حضور قائم مقام وزیر یا معاون وزیر اکتفا کرده بودند. براساس این گزارش با وجود اینکه تنها سه وزیر از ۸ کشور عضو گروه «دی۸» در این اجلاس حاضر بودند، به نظر می‌رسد اولین اجلاس وزرای صنایع «دی ۸» نتایج مثبتی را به دنبال داشته است. این همان حرفی است که همه شرکت کنندگان در این نشست مصرانه بر آن تاکید کردند. وزرای حاضر در اولین اجلاس وزرای صنعت گروه «دی ۸» در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» هر یک از زاویه‌ای به بررسی و ارزیابی این نشست پرداختند. از یک سو وزیر صنایع ایران به اجماع تمام اعضای گروه «دی ۸» بر بیانیه تهران تاکید کرد. از سوی دیگر، وزیر صنایع ترکیه به عملیاتی شدن پروژه احداث شهرک‌ صنعتی مشترک مرزی اشاره کرد. در همین حال، وزیر صنایع کشور بنگلادش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما این نشست را موفق ارزیابی کرد و گفت که مهم‌ترین محور مباحث این نشست در مورد خود «دی ۸» بوده جزئیات دیگری مطرح نشده است.

توافق بر سر بیانیه تهران

«علی اکبر محرابیان» در حاشیه نخستین اجلاس وزرای صنعت گروه (دی ۸) به «دنیای اقتصاد» گفت: «یکی از مهم‌ترین نتایجی که این اجلاس به دنبال داشته، توافق بر سر پر کردن فضای خالی اقتصادی کشورهای مسلمان از سوی اعضای گروه (دی ۸) است.» وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اطلس جامع توانمندی‌ها و نیازهای کشورهای عضو «دی ۸» تدوین می‌شود، گفت: «به این ترتیب نقشه راه توسعه همکاری‌های صنعتی‌ کشورهای عضو این گروه ترسیم می‌شود.» به گفته محرابیان، براساس این بیانیه توافق شد که اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو «دی ۸» حداکثر هر دو سال یکبار برگزار شود. البته فعلا این اجلاس هر سال برگزار خواهد شد. وی همچنین به برگزاری اجلاس بعدی وزرای صنایع کشورهای عضو گروه «دی ۸» در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: «در جلسه‌ای که داشتیم، وزیر صنایع ترکیه پیشنهاد میزبانی اجلاس بعدی وزرای صنایع کشورهای عضو (دی ۸) در سال آینده را ارائه کرد که سایر شرکت‌کنندگان هم با این پیشنهاد موافقت کردند.»

اولویت صنایع برای همکاری دی۸

از سوی دیگر، «میهات ارگین»، وزیر صنایع کشور ترکیه، در حاشیه این اجلاس به خبرنگار ما گفت: ‌«انتظاری که از این اجلاس داشتیم، برآورده شده است.» وی ادامه داد: «این اولین اجلاس وزرای صنایع عضو گروه (دی ۸) است. اعضای (دی ۸)، تجاربی را که از این نشست به دست آوردند، به طور حتم در اجلاس‌های آتی به کار خواهند بست.» وزیر صنایع ترکیه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این اجلاس، گسترش روابط دو سویه و چند سویه میان اعضای گروه «دی ۸» است، تصریح کرد: «اعضای این گروه توانمندی‌های فراوانی برای عرضه به یکدیگر دارند، اما به نظر می‌رسد صنایعی همچون شیشه، فولاد و خودروسازی در اولویت همکاری کشورهای عضو قرار گیرد.» «میهات ارگین» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان تهران و آنکارا بر سر احداث شهرک صنعتی مشترک هم گفت: «احداث این شهرک در دستور کار وزارت صنایع ترکیه قرار گرفته است و ما مصمم هستیم که آن را اجرا کنیم.» وی افزود: «البته پیشنهاد احداث شهرک صنعتی مشترک به دلیل تجربیاتی که ما در این زمینه داریم از سوی برخی دیگر از کشورها نظیر عراق و سوریه هم به دست ما رسیده است، اما موضوع احداث شهرک با ایران جدی تر دنبال می‌شود.»

۴رکن همکاری با بنگلادش

در همین حال «دیلیپ داروآ» وزیر صنایع کشور بنگلاش به عنوان سومین وزیر صنایع حاضر در این اجلاس در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که براساس تفاهم‌های صورت گرفته در این اجلاس، فرصت همکاری میان دو کشور در چه زمینه‌هایی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: «ایران و بنگلادش از این پس روابط صنعتی خود را در زمینه‌هایی همچون معدن، پتروشیمی، خودرو و راه‌آهن تقویت می‌کنند.» «دیلیپ داروآ» افزود: «از آنجا که ما همه مسلمان هستیم، تشکیل ائتلاف‌های مشترک با اعضای گروه دی۸ و سایر ممالک اسلامی، در توسعه و تقویت صنایع این کشورها نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.» براساس این گزارش شرکت‌کنندگان در اجلاس دی ۸ بعد از ترک محل نشست به دیدار مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری رفتند.

بیانیه تهران

در پایان نخستین اجلاس وزرای صنعتی «دی ۸» بیانیه این اجلاس با هدف توسعه صنعتی و گسترش همکاری‌های تکنولوژیکی در چارچوب همکاری‌های اقتصادی صادر شد. در بیانیه اجلاس تهران بر تبادل اطلاعات، پیگیری نقشه راه همکاری‌های استراتژیک، پیگیری پروژه‌های کارگروه‌‌های تخصصی و ارتقای صنایع کوچک و متوسط کشورهای عضو از طریق بهبود مهارت‌ها، توانایی‌های تکنولوژیک و کارآفرینی تاکید شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «کشورهای عضو گروه «دی ۸»، همکاری‌‌های خود را در زمینه استانداردسازی و وضع معیارهای استاندارد آغاز می‌کنند تا در توسعه بازارهای کشورهای عضو امکان استفاده از برچسب محصولات «دی۸» فراهم شود. کشورهای عضو در این بیانیه توافق کردند در زمینه هموارسازی راه به منظور ارتقای سرمایه‌‌گذاری دوجانبه از طریق تکمیل توافقنامه‌های دو یا چندجانبه برای توسعه همکاری‌های تجاری، تبادل متخصصان و ارتباطات بانکی و ایجاد محیطی مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های دولتی و خصوصی اقدام کنند. همچنین کشورها موافقت کردند روش‌های مناسبی را به‌منظور برگزاری نمایشگاه‌های تجاری یا نشست‌های تخصصی برای توسعه بازار کشورهای عضو عملی کنند تا با تشکیل یک بانک اطلاعاتی دسترسی به اطلاعات بازرگانی و تجاری بازارهای کشورهای عضو بیش از پیش تسهیل شود. در این بیانیه کشورهای عضو برای بهره‌برداری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی از موسسات و سازمان‌های بین‌المللی در اجرای پروژه‌های مشترک صنعتی، بازرگانی و تحقیقاتی حداکثر تلاش خود را به عمل آوردند. در پایان این بیانیه کشورهای عضو «دی۸»، از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه نقشه راه استراتژی همکاری‌های صنعتی و تکنولوژی قویا حمایت کردند و مقرر شد دومین اجلاس وزرای صنعتی کشورهای عضو «دی ۸» در سال آینده در ترکیه و به صورت منظم در سایر کشورهای عضو حداکثر دو سالانه برای پیگیری همکاری‌های صنعتی در کوتاه، میان و بلند مدت برگزار کنند.