راهکارهای توسعه میادین مشترک

عراقی‌ها از سال ۲۰۰۷، ۷۰ بلوک اکتشافی و ۶۵ میدان نفتی را به مناقصه بردند

گروه انرژی- غزاله طایفه: مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شناسایی کل منابع هیدروکربوری در پهنه کشور با اولویت مخازن مشترک یکی از سیاست‌های کلان صنعت نفت است، می‌گوید: مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت نفت کشف و استخراج منابع هیدروکربوری و گاز از میادین مشترک است. «سیف‌الله جشن‌ساز» با بررسی مخازن مشترک ایران با کشورهای همسایه اظهار داشت: «میادین مشترک در ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند که در گروه اول میادین تولیدی مشترک قرار دارند. وی در جمع خبرنگاران مهم‌ترین میادین تولیدی مشترک ایران را در حوزه خلیج‌فارس دانست و گفت: میدان گازی پارس جنوبی که به طول ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است یکی از اصلی‌ترین میادین نفتی ما است که با کشور قطر مشترک است. مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: غیر از این میدان در حوزه خلیج فارس ۱۲ میدان مشترک نفتی و گازی دیگر نیز وجود دارد که به ترتیب با کشورهای عمان، امارات، کویت و عربستان مشترک است.

وی در توضیح دسته دوم میادین نفتی اظهار داشت: میادین توسعه‌ای مشترک از دیگر میادین مشترک هستند که کار توسعه آنها از مرحله اکتشاف گذشته است. این میادین در غرب و جنوب غربی کشور به طول ۲ هزار کیلومتر واقع شده‌اند که از مرز شمالی با کشور عراق شروع شده و تا دشت آبادان ادامه دارد و در حدود ۳۰ ساختار و پتانسیل اکتشافی در این محدوده واقع شده است.

سرعت عراق در توسعه میادین

«جشن ساز» با اشاره به روند توسعه میادین مشترک ایران و عراق اظهار داشت: کشور عراق از سال ۲۰۰۷ میلادی پس از یک دوره توقف کار توسعه میادین خود را آغاز کرده است؛ به طوری که از آن سال تاکنون ۷۰ بلوک اکتشافی و ۶۵ میدان نفتی به مناقصه برده شده است.

اصلاح قرارداد برای سرعت کار

وی با اشاره به اینکه شیوه قراردادهای کشور عراق جهت توسعه میادین نفت و گازی به روش بیع متقابل است، اظهار داشت: اما این کشور با انجام اصلاحاتی در قرارداد بیع متقابل سرعت کار خود را جلو برده است. به گفته وی، این کشور از ۷۰ بلوک اکتشافی که به مناقصه برده ۱۰ بلوک را عرضه کرده و ۷ بلوک نیز صاحب کار دارند. همچنین قرارداد توسعه ۳ میدان نیز از ۶۵ میدانی که به مناقصه رفته بسته شده است. «جشن‌ساز» در ادامه در مورد برنامه عراق برای افزایش تولید نفت و گاز خود توضیح داد: عراق امروز ۱۱۲ میلیارد بشکه نفت و بین ۱۰ تا ۱۵ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد که بر اساس برنامه می‌خواهد میزان پتانسیل نفتی خود را به ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد بشکه برساند و میزان تولید خود را نیز افزایش دهد. به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر میزان ذخایر نفتی ایران ۱۳۸ میلیارد بشکه است که در صورتی که ایران برنامه‌های خود را در زمینه افزایش ذخایر و تولید انرژی سرعت ندهد عملا جایگاه دوم خود در اوپک را از دست خواهد داد. مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به میدان «مجنون» در عراق گفت: این میدان یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی عراق و خاورمیانه است که با میدان «آزادگان» در ایران مشترک است.

آزادگان وابسته به مجنون

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: در میدان «آزادگان» امکان برداشت نفت از چهار لایه سروک، کژدمی، فهلیان و گدوان وجود دارد اما اطلاعات ما نشان می‌دهد که برداشت نفت از یکی از لایه‌های این میدان به خاک عراق بستگی دارد. به همین دلیل با حفر چاه شماره ۱۳ در این میدان قرار است که میزان بستگی این لایه به میدان «مجنون» عراق مشخص شود.

سهم نفت، ۱۳ درصد

وی ادامه داد: سال گذشته از محل فروش نفت، حدود ۷۸ میلیارد دلار درآمد عاید کشور شد که از این میزان ۳۰ درصد به وزارت نفت اختصاص یافت و این رقم نیز با کسر مالیات و عوارض به ۱۳ درصد رسید. وی تصریح کرد: اعتبارهای سال گذشته حتی ۵۰ درصد از نیازهای ما را پوشش نداد؛ از این رو نمی‌توانیم تنها به منابع مالی داخلی برای تامین نیازها بسنده کنیم.

«جشن‌ساز» با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گفت: اگر از سرمایه‌گذاری در این صنعت غافل شویم، کمترین زیان آن، دست نیافتن به اهداف تعیین شده در چشم‌‌انداز خواهد بود.

نیاز ۱۵ میلیارد دلاری

«جشن‌ساز» وجود پتانسیل‌های اکتشافی را دسته سوم میادین مشترک ذکر کرد و گفت: در حال حاضر برای توسعه میادینی که منتظر توسعه هستند به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار و برای ساختارهای اکتشافی به یک تا دو میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم.

جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه

وی در ادامه در خصوص میزان جذب سرمایه خارجی در سال‌جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون در بخش صنعت نفت و گاز حدود ۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

«جشن ساز» اظهار داشت: در سال آینده پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در این بخش جذب شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش ضریب بازیافت نفت در آینده یکی از چالش‌های پیش رو است، اظهار داشت: در حال حاضر معدل ضریب بازیافت تمامی‌میدان‌های ما در حدود ۲۷ درصد است؛ یعنی از هر ۱۰۰ واحد تنها امکان استخراج در ۲۷ واحد وجود دارد.

به گفته وی، برای افزایش تولید نفت به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ضریب بازیافت نفت و گاز در میادین را افزایش دهیم.