گروه انرژی- توتال به دنبال موقعیت مناسب برای امضای قرارداد گازی با ایران است. مدیر شرکت توتال فرانسه در اظهارنظر جدیدی اعلام کرده است که این شرکت خواستار اجرای پروژه‌های گازی در ایران است. مدیر شرکت توتال فرانسه با تاکید بر اهمیت ذخایر گاز ایران می‌گوید: «با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های احتمالی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، توتال سرمایه‌گذاری در بخش گاز ایران را به طور جدی دنبال می‌کند، زیرا ذخایر گازی ایران نقش مهمی در توازن عرضه و تقاضای گاز در جهان دارد.»

بر اساس گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، «کریستوف دو مارژری» در اظهاراتی که در روزنامه لوموند به چاپ رسید، گفته است: «تمایل زیادی به فعالیت در بخش انرژی ایران داریم، طبیعی است که روابط خود را با ایران حفظ می‌کنیم تا در موقع مناسب قراردادهای لازم را با این کشور امضا کنیم.»

این در حالی است که دولت فرانسه در هفته‌های اخیر به همراه آمریکا خواستار اعمال دور چهارم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شده است. در همین حال، شرکت توتال اعلام کرد: «با توجه به کاهش قیمت‌ها، سود این شرکت در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال پیش، ۴۴ درصد کاهش یافت و به ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو (۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) رسید.»

به گفته مدیر توتال، این شرکت قصد دارد در سال‌جاری میلادی، ۱۳ میلیارد یورو در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کند و در این رابطه، به طور مشخص سرمایه‌گذاری در ذخایر گاز ایران را در نظر دارد. وی تصریح کرد: «توتال در حال نزدیک شدن به چین است، زیرا این کشور در حال تبدیل شدن به بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان است و ما ترجیح می‌دهیم به جای رقابت با این کشور، شریک آن باشیم.» مدیر شرکت توتال همچنین گفت: «این شرکت فرانسوی در دور دوم مناقصه‌های میدان‌های نفتی عراق شرکت خواهد کرد.» توتال به عنوان عضو کنسرسیوم تحت رهبری چینی‌ها، قرارداد ۲۰ ساله‌ای با عراق برای توسعه میدان نفتی «حلفیه» در جنوب این کشور به امضا رساند. به گزارش خبرنگار ما، اظهارنظر جدید مدیر شرکت توتال فرانسه در حالی عنوان می‌شود که پیش از این قرار بود فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور شرکت توتال فرانسه توسعه یابد؛ اما به دلیل وقت کشی‌های زیاد از سوی این شرکت قرارداد ۵ میلیارد دلاری این فاز با شرکت «سی.ان.پی.سی» چین بسته شد. این موضوع فتح بابی برای حضور چینی‌ها در پارس جنوبی علاوه بر پارس شمالی را فراهم کرد.

البته امضای این قرارداد اگر چه چینی‌ها را جایگزین «توتال» کرد، اما بر اساس یکی از بندهای این قرارداد، مسوولان شرکت ملی نفت ایران با شرکت «سی.ان.پی.سی» چین به توافق رسیده‌اند که در صورت اظهار تمایل شرکت‌های توتال فرانسه و پتروناس مالزی، این دو شرکت نیز بتوانند سهمی از توسعه این فاز پارس جنوبی را در آینده در اختیار داشته باشند.

البته حضور شرکت توتال فرانسه فقط به فاز ۱۱ ختم نمی‌شود. این شرکت پیش از این در توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی نیز حضور داشته است.