6 اقدام جدید برای حمایت از صنایع در روزهای 89

عکس: فارس

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: بعد از گذشت ۳۳۹ روز از تشکیل کارگروه حمایت از تولید، دبیر این کارگروه برای اولین بار به جمع خبرنگاران آمد و ۶ خبر صنعتی به صاحبان صنایع و بنگاه‌های تولیدی داد. انتشار فهرست سوم استمهال بدهی تولیدکنندگان، تدوین آیین‌نامه چگونگی سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، تنظیم قانون جامع صنعت، انتشار فهرست کالاهای فنی مشمول قانون ممنوعیت واردات دولتی و چندوچون حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات هسته‌ای از جمله خبرهایی است که «عزت الله زارعی» به تولیدکنندگان و صاحبان صنایع می‌دهد.

نوبت به کشاورزان رسید

دبیر کارگروه حمایت از تولید، با بیان اینکه فهرست جدید مشمولان استمهال بدهی به تازگی منتشر شده است، خاطرنشان می‌کند: «این فهرست ۸۸۶ مورد را شامل می‌شود که فقط مربوط به واحدهای بخش کشاورزی است. این قانون هم‌اکنون در کارگروه‌های اصلی و فرعی به تصویب رسیده و در آستانه ابلاغ از سوی دولت است.» زارعی در ادامه با بیان اینکه تا به حال ۶هزار و ۶۷۰ واحد تولیدی مشمول استمهال بدهی شده‌اند، ‌تاکید می‌کند: «از این میان، بدهی ۶هزار و ۱۵۰ واحد استمهال شده است که تمامی آنها بدهی کمتر از دو میلیارد تومان داشته‌اند.»

وی در مورد واحدهایی که بدهی بالاتر از دو میلیارد تومان دارند هم می‌گوید: «بدهی این واحدها به صورت موردی بررسی و در صورت تصویب، استمهال می‌شود.»

قانون جامع صنعت هم می‌رسد

دبیر کارگروه حمایت از تولید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تنظیم قانون جامع صنعت در این کارگروه، تصریح می‌کند: «هم اکنون پیش نویس این قانون برای نظرخواهی به معاونان وزارت صنایع و معادن ارسال شده تا اگر آنها هم نظری در این مورد داشتند،‌ در قانون گنجانده شده و بعد به تصویب برسد.»

به عقیده زارعی، در بخش صنعت قوانین متراکم و پراکنده‌ای وجود دارد که باید برای حمایت از صنعت مورد بازنگری قرار بگیرند. او ادامه می‌دهد: «هم اکنون عارضه‌یابی صنایع هم در کارگروه حمایت از تولید در دستور کار قرار گرفته است که پس از تکمیل بررسی‌ها، نتایج آن در اختیار عموم قرار می‌گیرد.»

زارعی در مورد فهرست کالاهای فنی که دولت از خرید نمونه وارداتی آنها منع می‌شود هم تصریح می‌کند: «این فهرست، کالاهای فنی و تجهیزات را شامل می‌شود که اقلامی مانند تیرآهن، میلگرد و بسیاری از محصولات دیگر را در بر می‌گیرد.»

۵۰ درصد بیاورید، تسهیلات ببرید

وی در ادامه با اشاره به تدوین آیین نامه حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات هسته‌ای می‌گوید: « دولت با ارائه تسهیلات بانکی و در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی، از این تولیدکنندگان حمایت می‌کند.»

به طور معمول واحدهای تولیدی متقاضی تسهیلات بانکی، ابتدا توجیه فنی و اقتصادی طرح پیشنهادی خود را در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌دهند و در صورت موافقت بانک، تسهیلات دریافت می‌کنند. اما گویا دریافت تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان تجهیزات هسته‌ای، کمی متفاوت است.

به گفته دبیر کارگروه حمایت از تولید، در صورتی که آورده بخش خصوصی تولید کننده تجهیزات هسته‌ای بیش از ۵۰درصد سرمایه موردنیاز کل طرح باشد، بانک‌های عامل می‌توانند بدون بررسی توجیه فنی و اقتصادی اقدام به ارائه تسهیلات کنند.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اعطای تسهیلات ۳ میلیارد دلاری به واحدهای صنعتی از محل ذخیره ارزی بانک مرکزی هم می‌گوید: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل ارائه این تسهیلات معرفی شده است. نرخ سود بانکی این تسهیلات ۷ درصد بوده و مدت بازپرداخت آن برای تامین سرمایه در گردش ۱۲ ماه و برای ورود ماشین‌آلات در صنایع ایجادی ۷۲ ماه است.

... و اما صدا و سیما

اما عدم اجرای کامل مصوبات کارگروه حمایت از تولید، از سوی مسوولان و دستگاه‌ها مربوطه هم جزو انتقاداتی است که کارشناسان همواره عنوان می‌کنند. تداوم تبلیغ کالاهای خارجی در صدا و سیما هم یکی از این مصوبات است که به رغم ممنوع شدن از سوی کارگروه حمایت از تولید، کماکان از سوی صدا و سیما دنبال می‌شود. دبیر کارگروه حمایت از تولید در پاسخ به این پرسش که چرا کالاهای خارجی هنوز از طریق صدا و سیما تبلیغ می‌شوند، تاکید می‌کند: «برای حل این موضوع جلسات مختلفی با مسوولان این سازمان داشته‌ایم. آنها در این جلسات عنوان کردند که قرار داد تبلیغ این کالاها پیش از زمان تصویب کارگروه حمایت از تولید بوده است. به همین دلیل هم سازمان صدا و سیما براساس مفاد قرارداد با این شرکت‌ها ملزم به ادامه پخش آگهی‌های خارجی در تلویزیون است.» زارعی ادامه می‌دهد: « با این حال مقرر شده است که پس از اتمام قرارداد با شرکت‌های خارجی متقاضی تبلیغ در تلویزیون، قرارداد جدیدی با آنها منعقد نشود.»