گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: هرچه تقویم زمستان بیشتر ورق می‌خورد،‌ صدای پای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها هم بیشتر به گوش می‌رسد. اما این تنها دولت نیست که خود را مهیای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها می‌کند؛ بلکه این روزها صنعتگران نیز همزمان با دولت، خود را آماده اجرای این طرح می‌کنند. بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و «قانون» شدن طرح اقتصادی دولت، صنعتگران هم با اجرای طرح کنار آمده‌اند. بگو مگوی کارشناسان دیگر بر سر بودن یا نبودن طرح نیست، هر چه که هست بر سر چگونه بودن و اجرا شدن طرح اقتصادی دولت است.

اما‌ صنعتگران چه راهکارهایی برای مواجهه با طرح اقتصادی دولت در پیش گرفته‌اند؟

این سوالی است که وقتی فعالان صنعتی و صاحبان صنایع پیش روی آن قرار می‌گیرند، هریک پاسخی به آن می‌دهند.

برخی از تولیدکنندگان، سخت به دنبال افزایش بهره‌وری واحد تولیدی خود هستند. برخی دیگر، از تشدید سیاست‌های بازاریابی خود، برای مقابله با رکود بازار سخن می‌گویند. یکی تولید را بالا برده، دیگری به دنبال کاهش آن است. هر کدام هم دلیلی دارند.اما آنچه میان همه تولیدکنندگان مشترک است، کاهش هزینه‌های غیر ضرور در واحد تولیدی آنها است.دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، وقتی با این پرسش خبرنگار ما، رو‌به‌رو می‌شود، می‌گوید: «ما که آماده‌ایم.»

«محمدرضا شهیدی» با اشاره به کاهش ۳۰درصدی قیمت فروش لوازم صوتی و تصویری درسال جاری خاطرنشان می‌کند: «این کاهش قیمت فارغ از اینکه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا می‌شود یا نه، رخ داده‌است.»

به گفته وی، تولیدکنندگان با اتخاذ سیاست‌های مختلف هریک به گونه‌ای خود را آماده طرح تحول اقتصادی کرده‌اند. برخی از واحدها تولید خود را افزایش داده‌اند. برخی هم قیمت تمام شده شان را کاهش داده‌اند.شهیدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آثار طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در بخش لوازم صوتی و تصویری به طور کامل رصد شده است، تصریح می‌کند: «براساس محاسباتی که انجام داده‌ایم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی اثری حداکثر ۴درصدی بر قیمت تمام شده محصولات صوتی و تصویری خواهد داشت.»وی ادامه می‌دهد: «درصدد هستیم، این ۴درصد افزایش هزینه‌ها را نیز به مصرف‌کنندگان منتقل نکنیم و با افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی‌شان مانع از افزایش قیمت تمام شده محصول خود شوند.»شهیدی در پایان خطاب به صنعتگران می‌گوید: «این طرح صرفا یک تهدید نیست. هر تهدیدی را می‌توان به فرصت تبدیل کرد. این بدان معناست که اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها می‌تواند به عنوان یک فرصت، منجر به افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی شود.»

در همین حال، دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسانتره و آبمیوه نیز در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «از زمانی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به تصویب نمایندگان مجلس رسید، تولیدکنندگان نیز نگرش جدی‌تری نسبت به این طرح پیدا کردند.»

«ولی‌الله داوودآبادی» با بیان اینکه جلسه‌ای مشترک با تولیدکنندگان آبمیوه‌های تتراپک برگزار خواهد شد، خاطرنشان‌ می‌کند: «در این جلسه قیمت آبمیوه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، البته قطعا این بازنگری منجر به کاهش قیمت آبمیوه نخواهد شد.»

به گفته وی، اگرچه صنعتگران چاره‌ای جز انطباق خود با طرح دولت ندارند، اما باید مراقب باشند تولیدشان به مرز ضرردهی نرسد.

داوود آبادی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان همه چیز را با قانون و مقررات اصلاح کرد، خاطرنشان‌ می‌کند: «تمام رفتارهای مصرفی را نمی‌توان با قانون و مقررات اصلاح کرد. بسیاری از رفتارها فقط با فرهنگ‌سازی است که اصلاح می‌شوند.»

از سوی دیگر، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم هم با اشاره به اینکه اجرای طرح اقتصادی دولت نزدیک است، خاطرنشان می‌کند: «دولت قول داده است که قیمت حامل‌های انرژی را به یکباره آزاد نکند. از همین رو صنعتگران نیز که در این زمینه به یک باور رسیده‌اند، خود را آماده اجرای طرح کرده‌اند.»

«کیانوش حشمتی» ادامه می‌دهد: «تقریبا تمام واحد‌های پایین دستی صنعت آلومینیوم، در بودجه سال آینده خود، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت‌های ناشی از آن در نظر گرفته‌اند. برخی از واحدها نیز تصمیم گرفته از حاشیه سود خود بکاهند؛ چراکه افزایش بیش از حد قیمت محصولاتشان هم ممکن است آنها را از گردونه رقابت خارج کند.»دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم، اگرچه می‌گوید که تولیدکنندگان خود را مهیای اجرای طرح اقتصادی دولت کرده‌اند، اما همچنان براین عقیده است که تولیدکنندگان هر قدر که ملزومات اجرای طرح را برای خود فراهم کنند، بازهم برخی از بخش‌ها دیده نخواهد شد؛ چراکه این طرح ابعاد وسیع و مختلفی دارد.

وی ادامه می‌دهد: «باید منتظر اجرای طرح ماند و دید متغیرهای خرد و کلان اقتصادی چگونه تغییر خواهند کرد تا پس از آن واکنش‌های مناسب برای مهار آسیب‌های طرح انجام شود.»

اما در میان تمام تولیدکنندگانی که در برابر پرسش دنیای اقتصاد قرار گرفتند، رییس اتحادیه تولیدکنندگان رایانه‌، اظهارنظر متفاوتی نسبت به سایرین دارد. «محمد حسین محبی» می‌گوید: « صنعتگران نه تنها از هم اکنون آماده اجرای طرح هستند، بلکه بسیاری از آنها از مدت‌ها پیش آماده مواجهه با طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بوده‌اند.»

وی در توضیح این نظر تصریح می‌کند‌: «شوکی که اقتصاد جهانی ایجاد کرد و ترکش آن با یک تاخیر یک ساله‌ به کشور ما رسید، صنعتگران را آماده مواجهه با تغییرات و تحولات اقتصادی کرد. تولیدکنندگان از آن زمان تا کنون آماده بوده‌اند.»

به عقیده محبی، تولیدکنندگان احتمالا از ابتدای سال ۸۹ با دلاری گران‌تر از دلار کنونی و نزدیک‌تر به قیمت واقعی، رو‌به‌رو خواهند بود. بنابراین برخی از آنها از هم‌اکنون به این فکر افتاده‌اند که مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کشورهایی مثل ایران که مدت زمان تبدیل سرمایه به تولید و تبدیل مجدد محصول تولید به سرمایه، حداقل ۷ماه به درازا می‌کشد، خاطرنشان می‌کند: «در این شرایط بعید به نظر می‌رسد اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها آثار دفعی به دنبال داشته باشد. تجربه حکم می‌کند اثرات اجرای طرح دولت، تدریجی خواهد بود.»

اما دبیر انجمن تولیدکنندگان نان‌های صنعتی آخرین تولیدکننده‌ای است که در برابر سوال خبرنگار ما قرار می‌گیرد.

از او می‌پرسیم، چه راهکاری را برای روبه‌رو شدن با طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در پیش گرفته‌اید «علی مروت پور» پاسخ می‌دهد: «امروز بسیاری از تولید‌کنندگان به دنبال کاهش هزینه‌های سر بار خود هستند. بخشی از این کاهش هزینه‌ها از محل صرفه جویی، مصرف بهینه‌ انرژی و افزایش راندمان تولید محقق می‌شود، بخشی دیگر هم متوجه کارگران می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «برخی از تولیدکنندگان برای مدیریت هزینه‌های خود بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ناچار به تعدیل نیرو و استفاده بیشتر از ماشین‌آلات به جای نیرو انسانی، یا به اصطلاح اتوماسیون می‌شوند.»

به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگرچه لزوم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر کسی پوشیده نیست و تقریبا همه صاحبنظران بر اجرای طرح به اتفاق نظر رسیده‌اند؛ اما در مقابل سیاست‌گذاران نیز باید توجه داشته باشند که این طرح بزرگ با حداقل آسیب بر بخش تولید و صنعت اجرا شود.