پیشنهاد یک میلیارد دلاری به مجلس

معاون وزیرصنایع: توسعه شهرک‌های صنعتی نیازمند اعتبار است

۷/ ۱۵درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعطیل هستند

گروه صنعت و معدن- صنایع کوچک و متوسط کشور، با وجود اینکه بیش از ۹۴ درصد صنعت کشور را تشکیل می‌دهند، اما سهم‌شان از کل اعتبارات بخش صنعت و معدن، به نیمی از سرمایه در گردش سالانه‌شان هم نمی‌رسد. سهم ۹۴درصدی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، از کل تسهیلات بخش صنعت، توقعات و انتظارات مقامات دولتی و نمایندگان مجلس را از این بخش بالا برده است. این درحالی است که میزان حمایت‌های دولتی و اعتبارات تخصیص یافته به این حوزه، توازنی با سطح توقعات ندارد؛ به گونه‌ای که هر ساله و همزمان با آغاز فصل بودجه ریزی دولت، صنایع کوچک و متوسط آنچنان که باید و شاید در کانون توجه سیاست‌گذاران قرار نمی‌گیرند.

ناهمخوانی اعتبارات و انتظارات

به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد تا از برنامه‌های این سازمان برای شهرک‌های صنعتی بگوید، از کمک‌های بلاعوض سازمان به خوشه‌های صنعتی خبر بدهد و دست آخر هم از کمبود اعتبارات صنایع کوچک گلایه کند.

«خدامراد احمدی» اگرچه می‌گوید: «اعتبارات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰درصد رشد داشته است»، اما همچنان بر این عقیده است که این میزان با ماموریت‌های سازمان و انتظاراتی که تولیدکنندگان از این سازمان دارند همخوانی ندارد. شاید به همین خاطر هم هست که از مسوولان تقاضا می‌کند به صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی توجه جدی کنند.

پیشنهاد یک میلیارد دلاری

وی در ادامه از پیشنهاد این سازمان به مجلس، برای اختصاص سالانه یک میلیارد دلار اعتبار به این سازمان خبر ‌می‌دهد و خطاب به نمایندگان حاضر در ساختمان سنگی میدان بهارستان می‌گوید: «اگر سالانه یک میلیارد دلار اعتبار در اختیار این سازمان قرار بدهند، حق انتفاع زمین در شهرک‌های صنعتی واقع در مناطق کمتر توسعه یافته، صفر می‌شود.» احمدی همچنین با انتقاد از نوع نگاه شبکه پولی و مالی به بخش صنعت می‌گوید: «این نگاه تا به حال که نگاه مثبتی نبوده است، اما امیدواریم با اصلاح قوانین موجود روند گردش نقدینگی در واحد‌های صنعتی تسریع شود.»

کمک بلاعوض به خوشه‌سازان

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تا به حال ۳۴ خوشه صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان‌ می‌کند: «۲۰۰خوشه دیگر هم شناسایی شده است، که هم‌اکنون در حال پشت سر گذاشتن مراحل مطالعاتی است.»

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌افزاید:‌ «به تمام واحدهای استانی اعلام کرده‌ایم که اگر توانایی راه‌اندازی یا شناسایی خوشه ای جدیدی را دارند، سازمان به آنها کمک بلاعوض می‌کند. البته اگر خوشه مدنظر آنها صادرات‌گرا هم باشد، با توافقی که با سازمان توسعه تجارت انجام داده‌ایم، حجم اعتبارات بلاعوض بیشتر هم می‌شود.»

زمین رایگان برای برقی‌ها

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه واحد‌های فعال در شهرک‌های صنعتی ۳۸۰۰مگاوات برق مصرف می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: «در صورت تکمیل طرح‌های در حال احداث، مصرف برق شهرک‌های صنعتی به ۶۸۰۰ مگاوات می‌رسد.»

وی ادامه می‌دهد: «به منظور تامین ۳هزار مگاوات برقی که به بار شبکه افزوده می‌شود، طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک را در دستور کار قرار داده‌ایم. براساس این طرح، سرمایه‌گذارانی که تمایل به احداث نیروگاه تا سقف ۲۵ مگاوات داشته باشند، زمین رایگان دریافت خواهند کرد. ما هم برق آنها را تضمین شده خریداریم.» وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷/۱۵درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعطیل هستند، خاطرنشان می‌کند: «اگرچه این میزان تعطیلی محدود است، اما به دلیل مسائلی همچون کمبود نقدینگی، رقابت بالا و ضعف بازاریابی برخی واحد‌ها، این مقدار رکود طبیعی است.»

به دنبال بانک تخصصی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک با اشاره به اینکه بخش کشاورزی با دارا بودن سهم ۹ درصدی از تولید ناخالص داخلی و بخش تعاون با دارا بودن ۵ درصد تولید ناخالص ملی، هر کدام یک بانک تخصصی دارند، تاکید می‌کند: «این درحالی است که بخش صنعت‌ومعدن نیز با دارا بودن ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور، فقط یک بانک تخصصی دارد. بنابراین مشخص است که سهم صنعت از تسهیلات بانکی باید افزایش یابد و یک بانک تخصصی دیگر نیز برای آن تشکیل شود.» وی با بیان اینکه بحث ایجاد بیمه جدید برای صنایع کوچک یا مشارکت با یکی از بیمه‌های فعلی در دستور کار این سازمان قرار دارد، تاکید می‌کند: «در برنامه پنجم توسعه نیز به مجلس پیشنهاد شده است که برای یکسان‌سازی قوانین و بخشنامه‌های مربوط به صنایع کوچک، قانونی تحت عنوان قانون جامع صنایع کوچک کشور تدوین شود که امیدواریم این برنامه تا شش ماه آینده تدوین شده و برای تصویب ارسال شود.»

... و اما این روزها

به گفته او در ایام دهه فجر ۴۵۶ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین طی این روزها ۳۹۱ واحد صنعتی با اشتغال‌زایی ۱۲ هزار و ۱۲۹ نفر و سرمایه‌گذاری حدود ۷۴۴ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که استان محروم سیستان و بلوچستان با ۲۷ واحد صنعتی و ۴۰۰ نفر اشتغال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به اینکه در افتتاح این پروژه‌ها بیشترین نگاه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بوده است، تصریح می‌کند: «هم اکنون در کشور ما ۸۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی با حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین صنعتی در کل کشور اعم از مناطق توسعه یافته، کمتر توسعه یافته و مناطق محروم وجود دارد.»