واردات کالا به شرط تایید «استاندارد»

اقلام مصرفی مشمول استاندارد اجباری به ۷۱۰ قلم رسید

گروه صنعت و معدن- به دنبال تصمیم کارگروه حمایت از تولید، برای جلوگیری از واردات کالای بدون کیفیت به کشور، واردکنندگان از این پس به شرطی می‌توانند اقدام به واردات کنند که قبل از آن یک نمونه از محصول خود را به تایید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی رسانده باشند. اما این تنها مصوبه تازه کارگروه حمایت از تولید برای کمک به صنعتگران نیست، چراکه این کارگروه همزمان، طرح جلوگیری از ورود کالای خارجی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود را نیز در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار ما، به تازگی ۱۰۹ قلم کالای جدید مشمول استاندارد اجباری، ۱۲۱ کالا مشمول طرح جلوگیری و تمام محصولات نیز مشمول طرح بازرسی پیش از ورود شده‌اند. این طرح همزمان از سوی وزارت صنایع و معادن و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی اجرا خواهد شد.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جزئیات طرح بازرسی پیش از ورود می‌گوید: «از این پس، قبل از ورود هر کالایی به کشور، باید یک نمونه از آن کالا به اداره کل استاندارد فرستاده شود و در صورت اخذ تاییدیه امکان ورود بیابد.»

«نظام‌الدین برزگری» با اشاره به مصوبه کارگروه حمایت از تولید برای جلوگیری از ورود کالاهای مشابه تولید داخل هم می‌گوید: «این طرح به طور عمده شامل واردات ماشین‌آلات، تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی می‌شود که نمونه مشابه آن در داخل هم تولید می‌شود. به همین منظور وزارت صنایع و معادن از این به‌بعد از واردات این قبیل محصولات جلوگیری خواهد کرد.»

وی با تاکید بر اینکه وارد کنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی از این پس باید تاییدیه وزارت صنایع را نیز اخذ کنند، خاطرنشان می‌کند: «وارد کنندگان پیش از این که اقدام به واردات کنند، باید نوع و کاربرد محصولی که در نظر دارند وارد کنند را به وزارت صنایع گزارش کنند. اگر نمونه این محصول در کشور تولید می‌شود، امکان واردات آن وجود نخواهد داشت.»

برزگری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نحوه واردات محصولاتی که مشمول استاندارد اجباری نیستند، نیز خاطرنشان می‌کند: «در این گونه موارد در صورتی که کالای مورد نظر دارای استانداردهای بین‌المللی بود، واردات آن بلامانع است، اما اگر استاندارد بین‌المللی نیز نداشت، واردکنندگان باید با مراجعه به شرکت‌های بازرسی کالا و انجام آزمایش‌های استاندارد، از کیفیت محصول مورد نظر مطمئن شوند، سپس اقدام به واردات کنند.»وی با بیان اینکه با احتساب اقلام جدید مشمول استاندارد اجباری تعداد کالاهای مشمول استاندارد به ۷۱۰ قلم خواهد رسید‌، تصریح می‌کند: «این تعداد پیش از این ۶۰۰ قلم بود.»

به عقیده بسیاری از کارشناسان، اقدام وزارت صنایع و معادن برای جلوگیری از ورود ۱۲۱ قلم کالای خارجی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود،‌ نخستین واکنش این نهاد دولتی به اعتراضات گسترده صنعتگران،‌ از واردات بی‌رویه کالا به کشور است. خبر جلوگیری از ورود ۱۲۱ قلم کالا از سوی «علی اصغر رمزی» مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنایع و معادن روز پنجشنبه روی خروجی خبرگزاری «مهر» قرار گرفته است. این در حالی است که با وجود پیگیری خبرنگار ما برای دریافت فهرست کالاهای مشمول طرح ممنوعیت واردات، وی از انتشار این فهرست خودداری کرد و تصمیم‌گیری در مورد رسانه‌ای شدن این موضوع را به سمت «علی اصغر زارعی» دبیر کارگروه حمایت از تولید هدایت کرد.

مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنایع در جمع صنعتگران کرمان گفته است: «برای حمایت از کالاهای تولید داخل کشور و با مصوبه کارگروه حمایت از تولید ممنوعیت واردات کالاهای تولید داخل کشور برای دستگاه‌های دولتی ضروری اعلام شد که در این راستا واردات ۱۲۱ مورد کالا ممنوع شد و به‌زودی لیست ۲۱۴ مورد کالای دیگر نیز در این خصوص اعلام می شود.»

رمزی با اشاره به لزوم استاندارد کالاهای وارداتی هم خاطر نشان کرده که واردات هر گونه کالای بی‌کیفیت به داخل کشور نیز ممنوع است. به گفته وی، در چارچوب همین مصوبه و برای حمایت از کالاهای تولید داخل تبلیغ کالاهای ساخت خارج از کشور در رسانه‌ها نیز ممنوع شده است.

در این شرایط صنعتگران، تولیدکنندگان، فعالان صنعتی و سایر صاحبان صنایع همچنان در بی‌خبری و بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند، که چه کالایی مشمول این طرح می‌شود و چه کالایی نمی‌شود.