گروه انرژی- با وجود اینکه مقامات نفتی ایران، مذاکرات مکرری را با طرف‌های پاکستانی و هندی برای اجرای نهایی خط لوله صلح داشته‌اند، اما ظاهرا تهران چندان اصراری به پیگیری یکطرفه این مذاکرات ندارد؛ چرا که به نظر می‌رسد طرف پاکستانی و هندی در موعد مقرر برای تداوم مذاکرات پا پیش می‌گذارند. به گزارش خبرنگار ما، طولانی شدن روند مذاکرات ایران با دو کشور پاکستان و هند اگر چه تا چندی قبل یک امتیاز نه چندان مثبت برای طرفین محسوب می‌شد، اما واقعیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که دو کشور خریدار گاز از ایران در آینده نه چندان دور خودشان به پای میز مذاکره کشانده خواهند شد. مقامات تهران معتقدند اینکه طرف پاکستانی و هندی با کارت تحریم آمریکا علیه ایران دائما بر سر قیمت، نقطه تحویل گاز و حق ترانزیت چانه می‌زند، تاریخ مصرفش گذشته است و دیگر ابزار محکمی ‌برای گروکشی و اقناع طرف ایرانی نیست.

ظاهرا مقامات پاکستانی نیز به چالش زمان و تاخیر در اجرای این پروژه‌ پی برده‌اند؛ به طوری که وزیر انرژی پاکستان با اشاره به سیاست اتلاف وقت هند می‌گوید: «اسلام آباد مخالف ورود هند به این پروژه نیست؛ اما زمان در حال تمام شدن است.»

به گفته «نوید قمر» ورود هند به این پروژه و درخواست این کشور برای دریافت تضمین از سوی اسلام‌آباد در حالی است که ایران و پاکستان به مرحله پیشرفته امضای موافقت نامه رسیده‌اند؛ بنابراین منطقی و عملیاتی به نظر نمی‌رسد که منتظر این کشور شویم؛ چرا که کار نهایی شدن پروژه را به تاخیر می‌اندازد. مقامات پاکستانی مرتبا بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این پروژه تاکید دارند؛ چرا که به اعتقاد آنها انتظار برای ورود هند به خط لوله صلح ممکن است بحران گازی مهمی ‌را برای پاکستان پدید آورد. حال سوال این است که آیا مذاکرات خط لوله صلح به مرحله نهایی خواهد رسید؟