انتصاب در صندوق 4 تریلیون تومانی
سمت چپ: علیرضا علی احمدی جشفقانی، متولد 1338 در اصفهان و دارای دکتری تخصصی مدیریت تولید
وزیر سابق آموزش و پرورش، رییس هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت شد
گروه انرژی- محسن ایلچی: پس از آغاز به کار دولت دهم، صنعت نفت کشور دیروز شاهد مهمترین انتصاب مدیر نفتی بود، انتصابی که نه صرفا به خاطر آنکه وزیر سابق آموزش و پرورش از یک حوزه اجتماعی وارد حوزه اقتصادی شده، بلکه به دلیل موقعیت مالی است که صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت دارد.

وزیر نفت، «مسعود میرکاظمی» با صدور حکمی «علیرضا علی احمدی» وزیر سابق آموزش و پرورش و استاد دانشگاه علم و صنعت را به سمت رییس هیات‌رییسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت منصوب کرد. صندوقی که سنگ بنای آن از سال 1326 گذاشته شده است. صندوقی که به واسطه انبوه دارایی تحت اختیارش چانچه برآورد می‌شود حدود 4 تریلیون تومان یا به عبارتی 4 میلیارد دلار سرمایه در گردش دارد.
صندوق بازنشستگی یکی از پنج صندوق بزرگ بازنشستگی است که به واسطه جریان نقدی مستمری که از طریق وجوه بازنشستگی کارکنان شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به آن واریز می‌شود، شاهد افزایش منابع است.
افزون بر این، صندوق مزبور، همانند سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی دارای شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است که این صندوق از دو طریق سود نقدی شرکت‌های بورسی و غیربورسی، همچنین سود سرمایه حاصل از نوسانات قیمت سهام بازار سهام کشور، سود شناسایی می‌کند.
بر اساس برخی تحلیل‌های کارشناسی این شرکت سرمایه‌گذاری با سرمایه در گردش ۴ میلیارد دلار، سالانه از سودی حدود ۲۰ درصد برخوردار است که با این میزان بازدهی، از کاهش ارزش دارایی بازنشستگان به واسطه نرخ تورم ۲۰ درصدی، جلوگیری شده است.
اگر چه گزارش جامع و دقیقی از وضعیت ترازنامه و صورت‌های مالی و تلفیقی «صندوق» تاکنون منتشر نشده است، اما طیف وسیع سرمایه‌گذاری‌های آن در حوزه املاک و مستغلات و حوزه نفت و گاز و...(که به برخی از آن در جدول گزارش‌ها اشاره شده است) حکایت از آن دارد که این صندوق بر خلاف بسیاری از صندوق‌های حال کشور، از استحکام مالی، ساختار سرمایه‌ای همچنین دارایی‌های نامشهودی (نظیر سهم 80 درصدی در بورس نفت) برخوردار است.
با وجود اینکه «صندوق» طی سال‌های اخیر شاهد تغییرات مدیریتی بوده (به ویژه در حوزه شرکت سرمایه‌گذاری) اما به دلیل سمت و سوی غالبا راهبردی که در انتخاب گزینه‌ها و مسیرهای سرمایه‌گذاری داشته است، در مقایسه با سایر صندوق‌های بازنشستگی از وضعیت مالی مناسبی (با توجه به تاثیرپذیری صندوق‌ها از آثار بحران مالی غرب و تحریم‌ها) برخوردار است.
حال وزیر نفت، مسعود میرکاظمی در حکم انتصاب رییس جدید هیات‌رییسه «صندوق»، علیرضا علی احمدی آورده است: «به استناد مصوبه هیات امنای صندوق‌ها مورخ 20/10/88 و با عنایت به تعهد، شایستگی و صلاحیت‌های علمی و عملی و تجربیات مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به سمت عضو و رییس هیات‌رییسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت منصوب می‌شوید.
نظر به اهمیت استفاده بهینه از سرمایه صندوق‌های بازنشستگی به منظور خدمت رسانی بیشتر و بهتر به این قشر زحمتکش و خدوم، ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط و صرفه و صلاح اقتصادی و جنبه‌های دینی و معنوی این‌گونه فعالیت‌ها، با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری مدیران شایسته و صدیق اهتمام لازم را با هماهنگی اینجانب به عمل آورید.»
تاکید وزیر نفت در این حکم انتصاب، بر هماهنگی با اینجانب، همچنین استفاده بهینه از سرمایه صندوق، رعایت قوانین و مقررات، صرفه و صلاح اقتصادی و جنبه دینی و معنوی، به باور برخی از مدیران نفتی که این حکم را مشاهده کرده‌اند از تاکید خاص برخوردار است.
پیش از این دولت تصمیم داشته است که در فروردین ماه سال جاری این صندوق را با سازمان تامین اجتماعی کشور ادغام کند که بنا به اعلام «شانا» (شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت) توضیحات وزیر سابق نفت «غلامحسین نوذری» نظر دولت را برای ادغام صندوقی که حدود یکصد شرکت بورسی و غیربورسی را در اختیار دارد، تغییر داد. برخی بر این باورند که قوانین و تصمیم‌های دولت به‌واسطه رابطه حقوقی «امین» و «مامون» دولت با این صندوق دارد، اجازه نمی‌دهد که «صندوق» دولتی فرض شود. از این رو، هیچ یک از قوانین و مقررات موضوعه از جمله قانون خدمات کشوری صراحتی مبنی بر ادغام صندوق‌های بازنشستگی دستگاه‌های اجرایی از جمله صندوق بازنشستگی صنعت نفت در سازمان تامین اجتماعی ندارد و موضوع تجمیع مربوط به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی است.
حال این پرسش وجود دارد که با تغییر رییس هیات رییسه آیا سمت و سو روند کنونی صندوق با توجه به فضای اقتصادی کشور تغییر خواهد کرد؟
آیا طرح ادغام صندوق‌های بازنشستگی به سراغ «صندوق» می‌آید و آیا این ابرصندوق بازنشستگی در آستانه فصل جدیدی قرار دارد؟ همه چیز به رویکرد وزیر سابق آموزش و پرورش در یکی از مهمترین پست‌های نفتی باز می‌گردد.