گاز 225 تومانی برای پردرآمد‌ها

گروه انرژی- در صورت تصویب نرخ‌های جدید گازبها در دولت، هر متر مکعب گاز مازاد بر پله دهک دهم ۲۲۵ تومان محاسبه خواهد شد. به گزارش موج، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در جدول پلکانی تنظیم شده در سال ۱۳۸۶دامنه مصرف گاز و تقسیم‌بندی جغرافیایی (گرم، معتدل، سرد ۱، سرد ۲ و سرد ۳) تغییر کرده است و به دنبال این تغییرات در جدول جدید، گازبهای پرداختی نیز تغییر خواهد کرد.

مجتبی شیخ بهایی اظهار داشت: بر اساس جدول جدید نرخ پایه محاسبه هر مترمکعب گاز برای دهک‌های اول و دوم ۴۵ ریال، برای دهک‌های سوم تا هفتم ۱۰۰ ریال خواهد بود و برای دهک‌های بعدی نیز گازبها به صورت پلکانی تا ۲۲۵ تومان افزایش خواهد یافت.

وی گفت: از آنجا که در دهک‌بندی جدول جدید، دامنه مصرف گاز کاهش یافته است، انتظار می‌رود درصورت بی‌توجهی رفتار مشترکان به الگوی مصرف، ۳۰ درصد مشترکان مطابق با دامنه‌های جدید مشمول پرداخت اضافه گازبها شوند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: در این جدول تغییر دیگری اعمال شده است که بر اساس‌ آن نرخ گازبها به صورت شهرستانی محاسبه خواهد شد، در حالی که در جدول پیشین محاسبه گازبها به صورت استانی بوده است.

وی گفت: جدول جدید نرخ گازبها پس از تصویب در مجمع شرکت ملی گاز ایران،‌ برای تصویب به هیات دولت ارائه شده است که در صورت تصویب نهایی و ابلاغ آن به شرکت ملی گاز ایران، در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با همه تلاش‌هایی که در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه گاز می‌شود، بر اساس آمار،‌ مصرف گاز آذرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، حدود دو درصد کاهش داشته است؛ در حالی که انتظار می‌رفت این رقم ۱۰ درصد باشد. شیخ بهایی درباره اعمال جریمه در بخش صنعتی اظهار داشت: در این بخش تلاش شده است راندمان تجهیزات بالا رود و بر اساس مصوبه موجود، برای ۲۰ صنعت کشور، معیار مصرف انرژی تعیین و ابلاغ شده است که در صورت استفاده مازاد بر استاندارد ابلاغی، واحد صنعتی جریمه خواهد شد.

وی گفت: جریمه در همه بخش‌های صنعتی یکسان نیست و به نوع تولید بستگی دارد؛ از این رو برای مصرف گاز در تولید یک واحد محصول، با اداره استاندارد هماهنگی لازم ایجاد شده است.

شیخ بهایی میانگین مصرف گازگرمایشی در کشور را ۵/۲ برابر استانداردهای جهانی خواند و اظهار داشت: واقعی شدن قیمت گاز از جمله راهکارهای مهم صرفه‌جویی این حامل انرژی خواهد بود، ضمن آن که توجه به برخی موارد مانند رعایت مقررات مبحث ۱۹ساختمان، افزایش راندمان وسایل گازسوز و توجه به شاخصه‌های استانداردسازی این‌گونه محصولات و افزایش راندمان در بخش‌های صنعتی و نیروگاهی را نباید نادیده گرفت.

شیخ بهایی در پایان تصریح کرد: در هر یک از این بخش‌ها از جمله نیروگاه‌های کشور، فعالیت‌هایی از سوی دستگاه یا سازمان مربوط در دست اجرا است تا بتوان راندمان مصرف گاز را از ۳۴ درصد به ۵۰ درصد افزایش داد.