واردات سالانه گاز ایران از ترکمنستان 75 درصد افزایش می‌یابد

هم‌اکنون حدود ۵ درصد گاز ایران از طریق این کشور تامین می‌شود

گروه انرژی- با راه‌اندازی خط دوم واردات گاز از ترکمنستان، میزان واردات گاز از این کشور سالانه از سطح ۸ به ۱۴ میلیارد متر مکعب می‌رسد که به این ترتیب واردات کشور از این منبع، به اندازه ۷۵ درصد افزایش می‌یابد. رشد مصرف و افزایش تقاضای داخلی گاز طی چند سال اخیر، سبب شد که مقامات کشور به دنبال منابع جدیدی برای تامین گاز مورد نیاز باشند. در این میان به عنوان یک راهکار، افزایش واردات گاز از همسایگان شمالی اگرچه باعث منفی شدن تراز گاز کشور شده است، اما به باور بسیاری از کارشناسان، راهی برای کنترل بازار داخلی گاز، کنترل مصرف نفت و مهار آثار منفی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گازی و...است.

اما هر چه قدر که میزان تامین گاز افزایش می‌یابد، به دنبال آن مصرف نیز به روند صعودی خود بیشتر شتاب می‌دهد.

در تازه‌ترین اقدام، خط لوله دوم واردات گاز از ترکمنستان یکی از این منابع است که گاز مخزن دولت آباد را به سمت ایران روانه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ما، با افتتاح این خط لوله امکان تامین گاز زمستانی برای مناطق شمال‌ کشور فراهم خواهد شد.

این خط لوله که امروز با حضور «محمود احمدی‌نژاد» و «بردی محمداف»، روسای جمهور ایران و ترکمنستان، در ترکمنستان افتتاح می‌شود؛ در مرحله اول امکان واردات ۵ میلیون مترمکعب گاز را برای دومین دارنده ذخایر گازی فراهم خواهد کرد.ایران در حال حاضر در حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز را از طریق خط لوله اول ترکمنستان وارد می‌کند که با افتتاح این خط، میزان واردات ایران در ابتدا به ۳۰ میلیون مترمکعب و به تدریج تا ۵۰ میلیون مترمکعب قابل افزایش خواهد بود. در حال حاضر ایران، ظرفیت فرآورش ۵۴۰ میلیون گاز را دارا است که در حدود ۵ درصد از آن از طریق ترکمنستان تامین می‌شود.

پس از ابلاغ دستور ساخت این خط لوله در مهرماه، قرار شد فاز اول آن به طول ۳۵ کیلومتر از مرز سرخس تا خروجی پالایشگاه خانگیران برای زمستان امسال آماده شود و فاز دوم این طرح نیز قرار است از خروجی پالایشگاه خانگیران تا سنگ‌بست در سال ۱۳۸۹ انجام شود.

به این ترتیب در آینده واردات گاز ایران از این کشور سالانه به ۱۴ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

هر هزار مترمکعب ۱۷۰ دلار

در این بین مقامات گازی ایران و ترکمنستان تیرماه سال جاری روی فرمول جدید گاز وارداتی به توافق رسیدند که قرار است بر اساس آن فرمول واردات گاز هر ۳ سال یکبار مورد بازنگری قرار بگیرد.

از ابتدای جولای ۲۰۰۹ میلادی قیمت جدید گاز براساس فرمولی وابسته به فرآورده‌های نفتی شامل قیمت گازوئیل، نفت کوره کم سولفور و پرسولفور تعیین شده است. هم‌اکنون نیز ایران به ازای واردات هر یک‌هزار متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان حدود ۱۷۰ دلار می‌پردازد.

به این ترتیب ایران در زمستان امسال به ازای واردات روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز باید ۱/۵ میلیون دلار پرداخت کند که این میزان در آینده به ۵/۸ میلیون دلار خواهد رسید.

هزینه ۱۸۰ میلیارد تومانی

خط دوم واردات گاز از ترکمنستان به ایران که از منطقه دولت آباد انجام خواهد شد، ۱۵۵ کیلومتر طول و ۴۸ اینچ قطر دارد. هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت این خط لوله ۱۸۰ میلیارد تومان است.

هم‌اکنون ساخت خط لوله ۳۵ کیلومتری سرخس- دولت آباد در خاک ایران به طور کامل به پایان رسیده است و تزریق گاز از آن نیز انجام شده است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده ساخت ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده از این خط لوله گاز در سال آینده تکمیل می‌شود.

تقویت جایگاه ترکمنستان

به اعتقاد برخی از کارشناسان، با افتتاح خط لوله دوم صادرات گاز ترکمنستان، جایگاه این کشور به عنوان یک تامین‌کننده مطمئن گاز بار دیگر تقویت خواهد شد.این کشور در ابتدا با ساخت خط لوله‌ای تا پکن متعهد به تامین سالانه ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز به مدت ۳۰ سال به کشور چین شد و حالا بر اساس قراردادی که با ایران دارد، صادرات سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز را تضمین خواهد کرد.

در این بین اگر چه مقامات گازی کشور اعلام می‌کنند که از واردات گاز از ترکمنستان، با توسعه شبکه گاز خودکفا شده‌اند و نگرانی از بابت قطع صادرات گاز این کشور به ایران ندارند؛ اما این کشور یکی از منابعی است که تعهدات ایران (صادرات گاز به کشور ترکیه) را تامین خواهد کرد.