فرصت دوباره به آنکارا برای حضور در پارس جنوبی

عکس:‌شانا

گروه انرژی - خبرگزاری مهر طی گزارشی از دور جدید مذاکرات گازی ایران و ترکیه، از احتمال تمدید مهلت آنکارا در پارس جنوبی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، با وجود گذشت بیش از دو سال از مذاکرات گازی تهران - آنکارا برای توسعه سه فاز پارس جنوبی، مذاکرات اخیر دو طرف در تهران نشان می‌دهد که با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری، طرف ترکیه‌ای، پیشنهادی مبنی بر تمدید مجدد مهلت خود برای تصمیم‌گیری نهایی در پارس جنوبی ارائه کرده است. در همین حال تاکنون پاسخی از سوی مسوولان وزارت نفت به پیشنهاد اخیر مقامات ترکیه داده نشده و این در حالی است که در نشست آبان ماه (۲۸ اکتبر ۲۰۰۸) دو طرف در تهران، مهلت ترکیه به مدت سه ماه برای اجرایی کردن تفاهم نامه نوامبر ۲۰۰۸ تمدید شده بود.

کمبود منابع مالی

همچنین یکی دیگر از مشکلات پیش روی مذاکرات گازی تهران - آنکارا برای توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ضرورت انجام سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری طرف ترکیه‌ای است که ترکیه از توان تامین این میزان منابع مالی بدون حمایت سایر شرکت‌های خارجی در مدت ۵۲ ماه برخوردار نیست.

اما در صورت تامین این میزان منابع مالی هم برای انتقال گاز پارس جنوبی تا مرز بازرگان باید خط لوله‌ای به طول یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر با هزینه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری ساخته شود.

اختلاف بر نوع قرارداد

از دیگر اختلافات گازی مسوولان وزارت نفت ایران و ترکیه نوع قراردادهای بیع متقابل است، به طوری که توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی باید به روشEPPSC (طراحی‌، تدارک‌ و تامین‌، ساخت‌ و راه‌اندازی‌) و با به‌ کار گرفتن‌ پیمانکاران‌ و سازندگان‌ ایرانی‌ به‌ میزان‌ حداقل‌ ۵۱ درصد ارزش‌ قرارداد اجرا شود.

بر اساس این گزارش، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت در مورد محورهای مذاکرات اخیر خود با «تانر ییلدیز» وزیر نفت و انرژی ترکیه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی، سوآپ و ترانزیت گاز از محورهای اصلی مذاکرات دو طرف در تهران بوده، گفته بود: «همچنین در این نشست روابط دو کشور در حوزه انرژی بر اساس توافقنامه‌های قبلی مرور شده است.»

این مقام مسوول از اعلام جزئیات بیشتر در مورد مذاکرات با طرف ترکیه‌ای خودداری و اظهار داشته است: «در این مذاکرات جمع‌بندی‌هایی حاصل و مقرر شد جزئیات موارد مطرح شده از سوی کمیته‌های فنی دو کشور بررسی و به وزیران ارجاع داده شود.»

این گزارش در نهایت این طور جمع‌بندی می‌کند که کاهش شدید قیمت نفت خام و به دنبال آن گاز طبیعی در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری‌های کلان برای توسعه بسیاری از میادین نفت و گاز دنیا را با مشکل مواجه کرده است، اما به نظر می‌رسد در حالی که هم‌اکنون امکان تحویل گاز با قیمت‌های پایین‌تر از سوی ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به ترکیه فراهم است، این کشور در شرایط بازسازی اقتصاد جهانی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی نداشته باشد.