گروه صنعت‌ومعدن - در حالی که هیچ یک از مقامات مسوول در وزارت صنایع و معادن، فرصت تکذیب یا تایید خبر واگذاری معدن انگوران به بخش غیردولتی را ندارند، فعالان بخش‌خصوصی در روایت‌های متفاوت از واگذاری معدن انگوران، پرحاشیه‌ترین معدن ایران، به کنسرسیومی از تولیدکنندگان سرب و روی یا شرکت توسعه معادن روی ایران خبر می‌دهند. مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به برگزاری جلسه کارگروهی از نمایندگان زنجان در مجلس، استاندار و وزیر صنایع و معادن برای تعیین تکلیف معدن انگوران گفت: نمایندگان زنجان در این جلسه با تاکید بر برگزاری قانونی مزایده معدن، از وزارت صنایع درخواست کردند تا نام برنده مزایده را اعلام کند، اما وزیر صنایع و معادن به دلیل ایراد سازمان‌های نظارتی، با این نظر موافقت نکرد.

محمدابراهیم فروزنده افزود: در نهایت تصمیم بر این شد که برای تعیین تکلیف معدن انگوران، به مصوبه سال ۱۳۸۵ هیات دولت در استان زنجان رجوع شده و یک تبصره نیز به این مصوبه اضافه شود.

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه، بهره‌برداری از معدن انگوران به مدت ۱۰ سال به شرکت توسعه معادن روی واگذار شده بود و در مقابل، این شرکت متعهد شده بود که طبق جدول شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، خاک انگوران را استخراج کرده و طبق سهمیه اعلامی وزارت صنایع و معادن، به واحدها واگذار کند.

فروزنده گفت: طبق این مصوبه، قیمت خاک استخراجی معدن سرب و روی انگوران بر اساس فرمول مصوب وزارت صنایع و معادن تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه گذشته این کارگروه، بندی مبنی بر واگذاری بهره‌برداری معدن از سوی شرکت توسعه معادن روی به کنسرسیوم صنعتگران نیز به این مصوبه اضافه شده است.

به گفته فروزنده، شرکت توسعه معادن روی پس از مصوبه سال ۱۳۸۵ هیات دولت، شرکت تلاشگران معدن سرب و روی انگوران را با مشارکت کنسرسیوم صنعتگران تشکیل داده است.

از سوی دیگر دبیر اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران نیز در اظهارنظری جداگانه، از تایید واگذاری بهره‌برداری معدن انگوران به کنسرسیوم تولیدکنندگان سرب و روی در وزارت صنایع و ستاد سرب و روی کشور خبر می‌دهد.

حسن حسین‌قلی در گفت‌وگو با موج اعلام کرده که کنسرسیوم تولیدکنندگان سرب و روی، متشکل از تمام معدنکاران و ذوب‌گران متخصص و خبره صنعت سرب و روی است که در آن، اعضا به نسبت پروانه بهره‌برداری سهام می‌خرند و با توجه به تجربه معدنکاری که دارند بهترین روش استخراج را انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه گفت: معدن انگوران ۱۰۰ درصد دوباره ریزش خواهد کرد به دلیل اینکه درست باطله‌برداری نشده است.