معاون معدنی وزارت صنایع می‌گوید: بخش خصوصی امسال یک میلیون تن به ظرفیت فولاد خواهد افزود.

محمد مسعود سمیعی‌نژاد ادامه می‌دهد: ‌٨/١٥ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد بخش دولتی و باقی خصوصی است. تعداد واحدهای دولتی نیز ‌٨ واحد بزرگ تولید فولاد و باقی در بخش خصوصی هستند. همچنین تا پایان برنامه پنجم توسعه، سرمایه‌گذاری‌های هدایت شده که بیش از ‌٢٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، فولاد کشور را به بیش از ‌٤٠ میلیون تن خواهد رساند و در افق چشم‌انداز ‌١٤٠٤ بالغ بر ‌٥٥ میلیون تن تولید فولاد کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی ابراز کرد: کلنگ اجرایی فولاد خصوصی ‌٥/١ میلیون تنی سنگان به زمین خورده است. این مجتمع از کنسرسیومی‌بالغ بر ‌١٠ شرکت فولاد‌سازی خصوصی داخلی تشکیل شده است. این مجتمع فولادی تا سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این مجتمع تولیدی از نوعی کوره‌های جدید با ظرفیت ‌١٥٠ هزار تن استفاده می‌کند که از سنگ آهن با عیار پایین و زغال سنگ در آن استفاده می‌شود و میزان مصرف انرژی آن پایین است. براساس بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، صنعت فولاد کشور ما به دنبال روش‌هایی می‌رود که کمترین انرژی را در فرآیند تولید مصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت فولاد کشور در حال حاضر بالغ بر ‌١٧ میلیون تن است که تولید ‌٥/١٣ میلیون تن فولاد خام در دستور کار امسال قرار دارد و طی ‌٧ ماه گذشته سال جاری بیش از ‌٥/٧ تن تولید شده و تا آخر سال‌جاری طبق برنامه عمل خواهیم کرد.سمیعی‌نژاد خبر داد: طبق سیاست‌گذاری‌هایی که دولت برای زیر بنای بخش تولید و فولاد کشور دارد، معادن سنگان جزو برنامه‌های اصلی کشور تعریف شده که تا افق ‌١٤٠٤ ظرفیت تولید سنگ‌آهن کنسانتره باید به ‌١٠ میلیون تن برسد و پایان برنامه توسعه پنجم نیز این میزان به ‌٥ میلیون تن خواهد رسید. معاون معدنی وزیر صنایع در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تولید چینی‌آلات در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به تدابیر دولت در مورد واردات ظروف چینی، حدود ‌٨/٣٢ درصد از لحاظ وزنی و ‌٢٢ درصد از لحاظ ارزشی، کاهش واردات به کشور را در این بخش داشته‌ایم. در حال حاضر ‌١٤ واحد در حال فعالیت در صنعت ظروف چینی و ‌٣ واحد در حال تعمیرات و نوسازی در کشور هستند و‌٧٠ درصد ظروف چینی کشور در استان خراسان رضوی تولید می‌شود.