معرفی صنایع نوین برای ورود به منطقه ممنوعه

گروه صنعت و معدن- این خبر «احداث صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» ظاهرا چیزی شبیه به برنج‌های آلوده شده است که یک روز تائید و روز دیگر تکذیب می‌شود. با این تفاوت که این بار به جای واردکنندگان و استاندارد و وزارت بهداشت، پای سازمان صنایع استان تهران، محیط‌زیست و شورای شهر در میان است، اما ظاهرا موضوع آنقدر هم مثل برنج پیچیده نیست.

سازمان صنایع استان تهران دیروز گزارش داد که به هیچ وجه مصوبه ممنوعیت احداث صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران لغو نشده است و این قانون کماکان به قوت خود باقی است و اعمال می‌شود.

این سازمان به نقل از «وحید کیارشی»، معاون برنامه ریزی استانداری تهران می‌گوید: شبهه‌ای که در این قانون ایجاد شده، ناشی از ابلاغ مصوبه و موافقت هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی برای احداث صنایع دانش بنیان (های-تک) در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران است که از سوی برخی از رسانه‌ها به عنوان «لغو ممنوعیت احداث صنایع» در این محدوده انعکاس یافته است.

اولین خبر از کجا آمد؟

اولین خبر به نقل از رییس سازمان صنایع و معادن استان تهران به این شرح بود: «با ابلاغ این مصوبه شرایط احداث صنایع نوین بعد از ۴۲ سال از سپری شدن قانون ممنوعیت احداث واحد‌های جدید در تهران اعلام شده است.»

این در حالی است که محمدرضا مس‌فروش، رییس سازمان صنایع و معادن استان تهران در نشست روز گذشته کارگروه صنعت و معدن استان تهران نیز از اعلام غیرواقعی خبر مصوبه جدید هیات دولت جهت احداث صنایع نوین گلایه کرده است.

به گفته معاون سازمان محیط زیست حسن اصیلیان، لغو این مصوبه از سوی دولت صحت ندارد و اصلا چنین مصوبه‌ای صادر نشده است.

با این همه چهار ماه پیش وزارت صنایع درخواستی مبنی بر نقض مصوبه ممنوعیت احداث صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را به کمیسیون زیربنایی دولت مطرح کرد که با این درخواست کاملا مخالفت شد.

این مقام ارشد در سازمان محیط زیست تاکید کرد: پیشنهاد جایگزینی را خود وزارت صنایع مطرح کرد که خواهان مجوز احداث صنایع نوین یا «های تک» در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران بود که کمیسیون زیربنایی دولت با شرط خارج کردن صنایع آلاینده و قدیمی‌از این محدوده با این درخواست موافقت کرده است.

مصوبه کلی برای شهرک صنعتی قم

اصیلیان همچنین به مصوبه‌ای کلی در مورد شهرک صنعتی قم در ۷۰ کیلومتری تهران اشاره کرد و افزود: به جز در مواردی مثل این شهرک صنعتی، لغو مجوزی صورت نگرفته است. این اظهارات در حالی از سوی اصیلیان مطرح می‌شود که هیات دولت برخلاف مصوبه شورای شهر و طرح جامع تهران، ممنوعیت احداث صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران را لغو و روز دوشنبه ۱۶ آذرماه آن را به سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرده است.

اصل مصوبه روی سایت

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد به این ترتیب احداث صنایع نوین در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مجاز است نه احداث کلیه صنایع. به طوری که در پایگاه اینترنتی سازمان صنایع و معادن استان تهران آمده است، براساس بند ۸ مصوبه شماره ۹۹۷۵۷/۴۳۰۸۴ مورخ ۱۸/۵/۸۸ هیات وزیران صدور جواز تاسیس برای استقرار صنایع نوین (صنعت سبز) در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران در داخل شهرک‌های صنعتی و صدور پروانه بهره‌برداری برای صنایع نوین که قبلا احداث شده و آماده بهره‌برداری هستند به این شرح است:

۱ - صدور جواز تاسیس برای فعالیت‌های صنایع نوین که منطبق با فهرست پیوست بوده و در چارچوب ضوابط تعیین اولویت دستورالعمل شماره ۵۰۱۴ مورخ ۱۰/۲/۸۸ اولویت آن احراز گردیده باشد، صرفا در شهرک‌های صنعتی بلامانع است. در موارد خارج از فهرست فوق کسب نظر از مرکز صنایع نوین الزامی‌است.

۲ - برای واحدهای صنایع نوین فاقد پروانه صنعتی که تا تاریخ مصوبه مذکور در خارج از شهرک‌های صنعتی احداث و به بهره‌برداری رسیده باشند با رعایت دستورالعمل ۱/۴۰۱۸ پروانه بهره‌برداری صادر می‌گردد.

تبصره ۱) هرگونه توسعه واحدهای مذکور منوط به انتقال به شهرک‌های صنعتی خواهد بود.

تبصره ۲) شرایط احراز قدمت فعالیت واحدهای صنایع نوین با ارائه اسناد مثبته به شرح پیوست اعلام می‌گردد.

تعریف فن‌آوری برتر

در ادامه این مصوبه به تعریف صنایع با فناوری برتر یا صنایع نوین (Hi-Tech) اشاره شده است. صنایع با فناوری برتر رویکرد نوینی از صنایع هستند که از فناوری بالایی برخوردار بوده و عموما دارای ویژگی‌های اصلی به شرح زیر هستند: ۱ - حداقل در یکی از سه بستر (فرآیند - ماشین‌آلات و تجهیزات) دارای سطح بالای فناوری هستند. ۲- محصولات این صنایع، تجهیزات و خدمات با فناوری بالا است.

۳ - دارای حداکثر بهره‌گیری از روش‌های تولید خودکار هستند. ۴- هزینه‌های تحقیق و توسعه در این صنایع در سطح بالایی قرار دارد. (حداقل دوبرابر میانگین در صنعت) ۵- فناوری این صنایع نسبت به فناوری سایر صنایع، با نرخ سریع‌تری تغییر می‌کند. ۶- دارای پتانسیل (ظرفیت) ‌و توان کاربرد فناوری برای رشد سریع هستند. ۷- نسبت نیروی انسانی دانشور و متخصص لیسانس و بالاتر در این صنایع حداقل ۲۰ درصد از کل کارکنان است.

مصادیق صنایع نوین

در بخش دیگری از این مصوبه به مصادیق صنایع با فناوری برتر اشاره شده است و صنایع با فناوری برتر در گروه‌ها و زیر گروه‌ها به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

۱ - صنایع الکترونیک ( طراحی و ساخت ): کامپیوتر و ملحقات آن به جز فرآیندهای مونتاژ و S.K.D - مدارهای مجتمع - تولید تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی پیشرفته. ۲- صنایع تولید مواد نو: سرامیک‌های پیشرفته - کامپوزیت‌ها - پلیمرهای پیشرفته - مواد ابر رسانا. ۳- صنایع بیو فناوری: انواع محصولات دارویی پیشرفته و کیت‌های تشخیص - مکمل‌های غذایی - بیوپلیمرها -

رآکتورهای زیستی - تراشه‌های بیوفناوری -

تولید انواع کودهای بیولوژیک و آنزیم‌ها. ۴- اپتیک و لیزر: انواع لنز- تجهیزات کاربرد لیزر- فیبر نوری - کریستال‌ها و لایه‌های نازک اپتیکی -

اپتومکانیک. ۵- اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند: سیستم‌ها و تجهیزات کنترل فرآیند - ابزار دقیق - کنترل گرها - سنسورها - روبات‌ها. ۶- نانو فناوری: کاربرد نانو فناوری در زمینه‌های مختلف از قبیل برق و رایانه - پزشکی - محیط‌زیست -

انرژی و نظایر آن. ۷- صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات (IT): طراحی و تولید بسته‌های نرم‌افزاری انتقال اطلاعات و خدمات شبکه‌های

اطلاع‌رسانی - سامانه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی. ۸- صنایع هوا فضا: تجهیزات ناوبری هوایی- سیستم‌های آیرودینامیک ومکانیک پروازی ساخت هواپیماهای غیرنظامی- فناوری‌های ماهواره‌ای. ۹- انرژی‌های نو: پیل سوختی‌، مبدل‌های خورشیدی.