طراحی 65 پروژه برای بهبود فضای کسب و کار

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: در حالی که بسیاری واحدهای صنعتی کشور در حال آماده کردن خود برای ورود به ریل هدفمند کردن یارانه‌ها هستند، وزارت صنایع نیز پا به پای تولید، در حال تدوین طرح‌های حمایتی در بخش‌های مختلف است تا قطار صنایع کشور را پس از گذر از ایستگاه‌های واقعی شدن قیمت‌ها، به سلامت در ایستگاه آخر متوقف کنند. در این میان، تدوین طرح‌هایی چون تخصیص زودهنگام منابع به صنایع، حمایت جدی از محصولات بهر‌ه‌ور و کم مصرف و ارائه بن و کارت اعتباری به مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات داخلی از جمله سیاست‌هایی است که این وزارتخانه برای حمایت از بخش تولید در راستای واقعی کردن قیمت‌ها اندیشیده است.

مشاور وزیر صنایع در این رابطه با اشاره به تدوین سه راهکار از سوی این وزارتخانه برای حمایت از بخش صنعت می‌گوید: «‌وزارت صنایع ومعادن سه محور کلی «سناریو قیمت»، «بهره‌وری واحدها و بهبود فضای کسب و کار» و «تنظیم تجارت خارجی» را برای حمایت از بخش تولید کشور در گذر از فضای واقعی شدن قیمت‌ها و آثار تورمی ناشی از آن، تدوین و در دستور کار قرار داده است.

سیدرضا فاطمی امین در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد می‌افزاید: «طرح سناریو قیمت به نحوی تدوین شده تا بتوان واقعی شدن قیمت‌ها را در یک فرآیند منطقی برای بخش صنعت و تولید کشور، صورت داد. در واقع، هدف وزارت صنایع این است که در بخش تولید، فشار کمتری به لحاظ واقعی شدن قیمت‌ها به این بخش وارد شود.»

وی تصریح می‌کند: «این وزارتخانه برای بهبود فضای کسب و کار، ۶۵پروژه را تعریف کرده که از این تعداد، ۱۶‌پروژه تاکنون به مرحله عملیاتی رسیده است. از جمله آن می‌توان به احداث مولدهای برق زودبازده یا CHP ها در کنار صنایع اشاره کرد. احداث این مولدها تا اندازه زیادی می‌تواند به کاهش مصرف و جلوگیری از تلفات شبکه برق، کمک کند». به گفته فاطمی امین، ۵۰‌پروژه دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن است.

وی با اشاره به تدوین طرح تنظیم تجاری برای جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات در زمان واقعی شدن قیمت‌ها گفت: «این طرح از سوی وزارت صنایع تدوین شده و مراحل نهایی را می‌گذراند.»

رییس ستاد طرح تحول وزارت صنایع و معادن اطمینان داد تا با اجرای این پروژه‌ها، فشار کمتری بر بخش صنعت کشور وارد شود.فاطمی امین معتقد است که اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ بیش از اینکه یک تهدید برای بخش صنعت و تولید کشور باشد، یک فرصت به حساب می‌آید؛ چراکه برخی پروژه‌های تعریف شده به خصوص در حیطه افزایش راندمان سوخت مصرفی و مصرف بهینه انرژی در واحدهای تولیدی، ممکن بود مورد اقبال صنعتگران و بخش تولید واقع نشود، اما با واقعی شدن قیمت‌ها، صنایع به سمت کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی، حرکت خواهند کرد.

مشاور وزیر صنایع می‌گوید:« پیش‌بینی می‌شود تقاضای بخش صنعت،‌ برای اصلاح ساختاری خود و افزایش بهره‌وری، در ماه‌های آتی خود را نشان دهد.»

به گفته فاطمی امین، وزارت صنایع برآوردی از میزان منابع مالی تخصیصی به این وزارتخانه حاصل از آزادسازی صورت داده، اما تا زمانی که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، به تصویب نرسد و آیین‌نامه‌های آن در دولت تدوین نشود، نمی‌توان این میزان را اعلام کرد.