بازار «تهران - ونزوئلا» زیر ذره‌بین بخش خصوصی

عکس: آکو سالمی

معاون وزیر اقتصاد: ۳۰۰ فرصت به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی می‌شود

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: اگر شما هم یکی از آن دسته سرمایه‌گذارانی هستید که به دنبال حضور در بازارهای جهانی‌اند، حتما برای یک بار هم که شده به فکر سرمایه‌گذاری در کشور ونزوئلا افتاده‌اید. در عین حال اگر خبر دار شوید که سفر به کاراکاس بدون ویزا هم میسر خواهد شد، خیلی جدی تر به‌این موضوع فکر خواهید کرد.

روزگذشته جمعی از مسوولان وازرت امور خارجه، اقتصاد و دارایی و نفت به میان تجار و سرمایه‌گذاران داخلی آمدند تا در نخستین همایش همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و سرمایه‌گذاری‌ایران و ونزئلا به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ونزوئلا و راهکارهای جذب سرمایه خارجی بپردازند.

دبیر کنفدراسیون صنعت به عنوان اولین سخنران همایش پشت تریبون قرار می‌گیرد و پس از مطرح کردن دیدگاه‌های برخی اقتصاددانان پیرامون بحث تولید و صادرات می‌گوید: قرار نیست هر کشوری همه چیز را خودش تولید کند؛ بلکه کشورها باید با توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی خود اقدام به تولید محصول بهینه کنند. در مواردی هم که امکان تولید ندارند با حضور در بازارهای رقابتی خارجی اقدام به خرید محصول با کیفیت کنند.

«رضا خاکی» ادامه می‌دهد: به همین دلیل در دنیای امروز گسترش روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها از جمله کشور ونزوئلا بیش از پیش ضروری است؛ البته ناگفته نماند که در کنار مبادلات ساده تجاری و اقتصادی باید به موضوع انتقال تکنولوژی نیز توجه داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شروط بخش خصوصی برای حضور در کشور ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری خاطرنشان می‌کند: سیاست گذاران در صورت معرفی فرصت‌های واقعی سرمایه‌گذاری در کشور ونزوئلا به بازرگانان گام مهمی‌در تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بر خواهند داشت. در‌این میان ناگفته نماند که برخی رویکردها در مورد نحوه سرمایه‌گذاری نیز باید دست خوش تغییر شوند؛ به گونه‌ای که هم اکنون از توانمندی‌های ‌ایران، به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در کشور ونزوئلا نام برده می‌شود. ‌این در حالی است که ‌این توانمندی‌ها لزوما مورد نیاز طرف مقابل نیست.

خاکی تاکید می‌کند: براین اساس باید به‌این فکر بود که کشور ونزوئلا در حوزه‌های مختلف اقتصادی چه نیازهایی دارد تا پس از شناسایی‌این نیازها و معرفی آنها به بازرگان، اقدام به تامین‌این نیازها کنیم.

شناسایی ۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری

اما در کنار فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری که در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن که در کشور ونزوئلا وجود دارد، در کشور ما نیز فرصت‌های بالقوه‌ای برای جذب سرمایه بازرگانان ونزوئلایی در دسترس قرار دارد. معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی، به عنوان دومین سخنران پشت تریبون قرار می‌گیرد و به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ‌ایران می‌پردازد. «بهروز علیشیری» با بیان ‌اینکه وزارت اقتصاد و دارایی، بیش از ۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در ‌ایران را شناسایی کرده تا به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کند، می‌گوید: با توجه به روابط دیپلماتیک گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر میان دو کشور ‌ایران و ونزوئلا به وجود آمده است، ‌این فرصت‌های سرمایه‌گذاری که عمدتا در استان‌های غیر برخوردار شناسایی شده‌اند، زمینه مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران کشور ونزوئلا است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به‌اینکه تا به امروز بیش از ۱۶سند همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است، خاطرنشان می‌کند: به دنبال امضای ‌این توافقنامه‌ها، تا به حال نزدیک به ۱۸‌پروژه (در حوزه‌های مختلف) در کشور ونزوئلا به بهره برداری رسیده است. همچنین به همین تعداد نیز پروژه نیمه تمام وجود دارد که در حال طی کردن مراحل نهایی نصب و راه‌اندازی هستند.‌ این پروژه‌ها به طور عمده در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی‌و صنعت هستند.

خصوصی‌ها وارد می‌شوند

علیشیری در ادامه با اشاره به‌اینکه مناسبات اقتصادی میان دو کشور از سه سطح مختلف تشکیل می‌شود، می‌گوید: روابط اقتصادی میان ‌ایران و ونزوئلا از نخست روابط که همان تبادل ساده کالا به کالا است و سطح دوم که تبادل خدمات فنی و مهندسی است، عبور کرده و هم اکنون در آستانه سطح سوم روابط اقتصادی قرار دارد. در‌این سطح از روابط سرمایه‌گذاران حقیقی دو کشور اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌کنند. به گفته معاون وزیر اقتصاد، در‌این مرحله نقش حاکمیتی دولت به عنوان سیاست‌گذار به شدت کمرنگ می‌شود و در مقابل‌ این سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که به طور عمده به‌ایفای نقش می‌پردازند. موفقیت طرفین در بخش، به قدرت چانه زنی و توانایی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بستگی دارد. وی تاکید می‌کند: اکنون زمان آن رسیده که بخش خصوصی وارد حوزه سرمایه‌گذاری شود؛ چراکه اراده سیاسی میان مقامات دو کشور در بالاترین سطح وجود دارد. وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان می‌کند: کشور ونزوئلا در نزدیکی کشور برزیل که به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران اقتصادی یکی از ۱۰ قدرت برتر اقتصادی جهان است، قرار دارد؛ بنابراین ونزوئلا می‌تواند دریچه ورود‌ ایران به برزیل باشد.

خرید بنزین خارج از خاک ونزوئلا

اما بخش دیگر بررسی همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ‌ایران و ونزوئلا در حوزه نفت و گاز بود. در ‌این بخش قرار بود نقره کار شیرازی، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی سخنرانی کند؛ اما به دلیل سفر معاون نفتی رییس جمهور ترکمنستان به تهران، مدیرکل آمریکای لاتین وزارت نفت به جای او به سخنرانی پرداخت.

حسن احمدیان با اشاره به موضوع خرید بنزین از کشور ونزوئلا می‌گوید: هم اکنون هیاتی نفتی از‌ایران به کشور ونزوئلا سفر کرده است تا در مورد قیمت خرید بنزین و زمان، مکان و چگونگی تحویل آن به‌ایران به توافق برسند. وی با اشاره به‌اینکه در‌این زمینه توافقات اولیه نیز به دست آمده است، ابراز امیدواری می‌کند که‌این مذاکرات طی یک هفته آینده به نتیجه نهایی برسد.

مدیرکل آمریکای لاتین وزارت نفت با بیان ‌اینکه کشور ونزوئلا پالایشگاه‌های بنزین فراوانی خارج از خاک‌این کشور دارد، خاطرنشان می‌کند: در صورت توافق طرفین، بنزین ونزوئلایی لزوما از داخل‌این کشور خریداری نخواهد شد، بلکه‌این امکان وجود دارد که بنزین ونزوئلایی از پالایشگاه‌این کشور که در کشور آلمان یا دیگر کشورهای اروپایی قرار دارد، خریداری شود.

کاراکاس بدون ویزا

اما رییس اداره آمریکای لاتین وزارت امور خارجه یکی دیگر از سخنرانان بود که سخنرانی‌اش مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در سالن همایش قرار گرفت. «حجت سلطانی» در آغاز سخنرانی اش دو خبر خوش را به سرمایه‌گذارانی که قصد سفر به کشور ونزوئلا را دارند، داد.

به گفته رییس اداره آمریکای لاتین وزارت امور خارجه، براساس توافق صورت گرفته میان دو کشور‌ایران و ونزوئلا، مقرر شده است که شرط اخذ ویزا برای سرمایه‌گذارانی که قصد سفر به کشور ونزوئلا را دارند، حذف شود. بنابراین با اجرایی شدن ‌این طرح، تجار‌ایرانی تنها با در اختیار داشتن گذرنامه خواهند توانست به مدت ۱۵روز در ونزوئلا اقامت کنند. همچنین در بند دیگری از‌این توافق نامه آمده است: سرمایه‌گذاران در صورت تمایل به تمدید مدت زمان اقامت، خواهند توانست مجوز اقامت ۶ماهه تا یک ساله را نیز برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام مذاکرات اقتصادی با طرف ونزوئلایی، دریافت کنند. به گفته وی، ‌این طرح هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا حداکثر یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.