گروه انرژی- دهمین نمایشگاه صنعت برق در حالی آغاز به کار کرد که حاضران در این نمایشگاه با هدف گرفتن موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه صنعت نیروگاهی کشور، جدیدترین دستاوردهای صنعت برق مرتبط با موضوع نوآوری‌ها و معرفی تکنولوژی‌های جدید را به نمایش گذاشتند. در حال حاضر ایران به لحاظ دستاوردهای صنعت برق توانسته، جایگاه هجدهم دنیا را به خود اختصاص دهد؛ این درحالی است که به‌رغم رشد و توسعه در به‌کارگیری تجهیزات روز دنیا در این صنعت و رسیدن به مرز خودکفایی در آن، متاسفانه موضوع بهره‌وری و افزایش راندمان در صنعت برق به خصوص نیروگاه‌های کشور مغفول مانده است.

در حال حاضر، تلفات شبکه برق به حدی است که از هر ۱۰۰واحد سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها، تنها ۲۹ واحد به صورت برق به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شود و ۷۱‌درصد آن به روش‌های مختلف، تلف می‌شود.

هرچند تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، تکالیفی را برای کاهش تلفات و افزایش راندمان نیروگاه‌ها برای وزارت نیرو تعیین کرده‌، اما دستیابی به چنین اهدافی به گفته مسوولان این وزارتخانه، امری سرمایه بر است و در صورت تامین نشدن سرمایه مورد نیاز، دستیابی به اهداف، مشکل خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر نیرو در این رابطه می‌گوید: «با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، به طور قطع فضای کسب و کار متحول خواهد شد و دستاوردهای مطلوبی همچون ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و به وجود آمدن تمایل اقتصادی در بنگاه‌های عرضه‌کننده برای جلوگیری از تلفات و ایجاد بستر لازم برای ارتقای بهره‌وری حادث می‌شود.»حمید چیت چیان می‌افزاید:« برای توسعه ظرفیت‌های صنعت برق باید، به فناوری‌های نوین متوسل شد. در این میان، احداث نیروگاه‌های کوچک و تولید پراکنده برق می تواند ضامن کاهش ۲۰‌درصد تلفات باشد.»

وی تصریح می‌کند: «هرچند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، بازده را از ۳۷ به ۵۰‌درصد افزایش می‌دهند،‌ به نظر می‌رسد تولید ترکیبی برق و حرارت، بازده را تا ۸۵ و حتی در مواردی ۹۰‌درصد ارتقا می‌دهد. بنابراین ایجاد نیروگاه‌های تولید پراکنده، به مراتب اقتصادی‌تر است.»با توجه به این تاکید وزارت نیرو مبنی بر ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق، بسیاری از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز به معرفی توربین‌های جدید مورد استفاده در این نیروگاه‌ها پرداخته‌اند که به زعم بسیاری از کارشناسان صنعت برق، تاکنون در هیچ دوره ای از نمایشگاه‌های صنعت برق، سابقه نداشته است.

از دیگر نوآوری‌های ارائه شده در این نمایشگاه، ساخت دکل‌های اضطراری برق توسط یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بود. همچنین در این نمایشگاه، نسل جدید لامپ‌های کم مصرف و کنتورهای چند زمانه نیز به نمایش گذاشته شد.در این نمایشگاه ۴۵۰ شرکت داخلی و ۱۵۰ شرکت خارجی حضور دارند.