چتر حمایتی برای صنایع انرژی‌بر

گروه صنعت و معدن-محبوبه فکوری: وزارت صنایع و معادن برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی، طرحی را با عنوان «آمایش‌دو» تدوین کرده تا با استفاده از منابع خارجی، بخشی از کمبود منابع مالی پروژه‌های بخش صنعت و معدن را جبران کند. اگرچه سرمایه‌گذاران بیشترین مزیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی ایران را دسترسی آسان به منابع انرژی و ارزان بودن این منابع می‌دانند، اما حال که موضوع اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی به میان آمده، سرمایه‌گذاران با تردید، به پروژه‌های تعریف شده در طرح «آمایش دو» نگاه می‌کنند.

«آمایش ۲» طرحی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و به گفته معاون وزیر صنایع و معادن، برنامه‌های مرتبط با آن تدوین شده و طرح‌ها نیز مشخص شده است.

این نگرانی را با «محسن حاتم»، معاون وزیر صنایع در میان گذاشته‌ایم. وی می‌گوید: «توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های «آمایش دو» توسط شرکت‌های مشاور داخلی و خارجی تدوین و مشوق‌هایی نیز برای سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها در نظر گرفته شده که هم اکنون از سوی وزارت صنایع، در حال تدوین است.

وی تصریح می‌کند: «در این طرح، سعی وزارت صنایع بر این است که توجیه پذیری طرح‌های مطرح شده به اندازه‌ای باشد که بتواند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب باشد. به هرحال استفاده از مشاوران ذی‌صلاح داخلی و خارجی برای تهیه گزارشات توجیه فنی و اقتصادی، برای این است که شرکت‌های مختلف بتوانند روی آن حساب کنند.»

حاتم در پاسخ به این سوال که مزیت صنایع ایران، انرژی ارزان است و با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها این مزیت کم‌رنگ می‌شود و ممکن است سرمایه‌گذاران را دچار تردید کند، گفت: «تمهیداتی که وزارت صنایع برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به حذف این مزیت در نظر گرفته، کافی است و جای نگرانی وجود ندارد.»

وی می‌افزاید: «مزیت صنایع ایران، دسترسی سهل و آسان به منابع انرژی است؛ ولی صرفا دسترسی به منابع انرژی ارزان نیست. برخی صنایع کشور به خصوص صنایع انرژی بر، صنایعی پایه و استراتژیک هستند که مزیت آنها، باید در کل زنجیره تولید دیده شود.»معاون وزیر صنایع و معادن می‌گوید:« این گونه صنایع، بعد از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت، مورد حمایت قرار می‌گیرند. ضمن اینکه، در جهت قیمت تمام شده انرژی که در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها دیده شده، وزارت صنایع مباحث حمایتی را مطرح می‌کند.»

وی می‌افزاید: «منابع مالی خاصی برای حمایت از این صنایع پایه و استراتژیک بعد از واقعی شدن قیمت‌ها، پیش‌بینی شده است تا بتوانند، شرایط رقابتی را در بازارهای دنیا به خصوص در مقابل رقبای منطقه‌ای، حفظ کنند.»

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای صنایع داخلی، بعد از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان می‌کند: «سهم انرژی در ارزش ستانده بسیاری از صنایع کشور، کمتر از سه تا چهار‌درصد است و البته در مورد برخی صنایع، تا ۱۰ حتی ۱۵‌درصد بسته به نوع صنعت، افزایش می‌یابد.»

حاتم می‌گوید: «افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی، تاثیر گسترده ای در بخش اعظمی از صنایع ما ندارد، ولی این تاثیر در صنایع انرژی‌بر، پررنگ‌تر است و بر این اساس، در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز پیش‌بینی شده تا از طریق کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به خصوص در حوزه بهره‌وری انرژی و افزایش راندمان، تسهیلات کافی در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده شود.»

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی باید بهره‌وری انرژی خود را بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش دهد، می‌گوید: «بخش تولید باید خود را با شرایط جدید انطباق دهد.»

به گفته حاتم، مقدار تاثیر مستقیم و غیرمستقیم حذف یارانه‌ صنایع انرژی‌بر، در واحدهای صنعتی محاسبه شده و در لایحه نیز، منابعی برای جبران این آثار پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر صنایع و معادن ابراز امیدواری می‌کند که در آیین‌نامه‌هایی که ذیل این لایحه تدوین خواهد شد، راهکارهای موثری برای صنایع انرژی‌بر در نظر گرفته شود.

حاتم می‌گوید: «در این آیین‌نامه مشخص می‌شود که کمک‌های مستقیم باید به چه صورت در اختیار واحدهای تولیدی به ‌ویژه صنایع انرژی‌بر قرار گیرد. ضمن اینکه در روش‌ محاسبه قیمت انرژی واحدها، فرصتی برای افزایش قیمت انرژی در حد پیش‌بینی شده، لایحه در طول یک برنامه ۵ ساله در نظر گرفته شده است.»