«آ» مثل آلودگی، «ب» مثل بیکاری

عکس:خبرگزاری برنا، غزل مفاخری

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: اقدام دادستانی استان مرکزی در تعطیل کردن تعدادی از دیگ‌های واحد آلومینیوم‌سازی «ایرالکو» واکنش‌های گوناگونی را از سوی مسوولان استانی و فرا استانی به دنبال داشته است. از یک طرف برخی از مسوولان بر این باورند که تعطیل کردن ایرالکو (با توجه به نقش اساسی این واحد در تامین آلومینیوم مورد نیاز کشور)، اندکی سخت‌گیرانه بوده، اما در مقابل برخی نیز بر این عقیده‌اند که متوقف کردن خط تولید قدیمی ایرالکو تنها راه جلوگیری از آلودگی زیست محیطی اراک بوده است. در این میان معاون استانداری مرکزی نیز معتقد است که ایرالکو بی‌گناه، محکوم شده و عمده دلیل آلودگی شهر اراک فعالیت یک نیروگاه در این منطقه است.

محکوم بی‌گناه

«محمدرضا عاشوری» در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد، اگرچه بروز آلودگی‌های ناشی از فعالیت واحد آلومینیوم‌سازی ایرالکو را تایید می‌کند، اما نسبت به تعطیل کردن دیگ‌های این واحد، ابراز تردید می‌کند و می‌گوید: در این که تکنولوژی تولید در خط قدیم ایرالکو بسیار قدیمی و آلوده کننده است شکی نیست، اما پوشیده نماند که نزدیک به ۹۰درصد آلودگی این شهر به دلیل فعالیت نیروگاه شازند است. ناگفته نماند که این نیروگاه در کنار استفاده از مازوت برای تولید برق، توانایی استفاده از گاز را نیز دارد. در صورتی که گاز مورد نیاز این نیروگاه تامین شود، تولید این واحد آلودگی به دنبال ندارد، اما اگر از مازوت برای تولید برق استفاده شود، آلودگی ایجاد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی به صراحت اعلام می‌کند: «ایرالکو بی‌گناه محکوم شده است».

مصمم باشید، کمک می‌کنیم

وی در ادامه با بیان اینکه اگر این واحد تولیدی مصمم به تغییر تکنولوژی تولید خط قدیم باشد، بدون شک مورد حمایت دولت قرار خواهد گرفت، خاطرنشان می‌کند: اگر ایرالکو تصمیم بگیرد خط تولید جدیدی احداث کند، به طور قطع مورد حمایت دولت خواهد بود و بودجه مورد نیاز خرید خط جدید به طور کامل از سوی دولت تامین خواهد شد.

تعطیلی؛ تنها راه حل

به گزارش خبرنگار ما، این اظهارات در حالی از سوی معاون استاندار مرکزی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد مسوولان سازمان محیط زیست چندان با آن موافق نیستند، چراکه معاون این سازمان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «تنها راه رفع بخشی از آلودگی‌های شهر اراک، تعطیل کردن دیگ‌های مربوط به خط تولید قدیمی واحد آلومینیوم‌سازی ایرالکو بود که انجام شد».

«حسن اصیلیان» در ادامه با بیان اینکه به دنبال مصوبات هیات وزیران این دیگ‌ها باید از مدت‌های پیش از مدار تولید خارج می‌شدند، خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که تا چندی پیش نیز آقایان همچنان به کار خود ادامه می‌دادند و از دیگ‌های قدیم استفاده می‌کردند.

وی می‌افزاید: سرانجام با تاکید سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد، اگر مدیران ایرالکو توان تعطیل کردن خطوط قدیم را ندارند، حداقل باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند. نتیجه آنکه به دنبال عدم رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی، دیگ‌های قدیم این واحد تولیدی تعطیل شدند.

اعتراض به عدم تمکین

اصیلیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نیمی از آلودگی شهر اراک مربوط به حوزه صنعت و نیم دیگری از آن مربوط به حوزه خودرو است، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم با توقف تولید دیگ‌های قدیم ایرالکو بخشی از آلودگی‌های صنعتی اراک حل شود. البته ناگفته نماند که بخش قابل توجهی از آلودگی این شهر نیز ناشی از فعالیت نیروگاه شازند است که به‌رغم مصوبه مجلس مبنی بر الزام این نیروگاه در استفاده از گاز برای تولید برق، اما هنوز هم در برخی مواقع شاهد هستیم از مصوبه تمکین نمی‌شود که همین موضوع اعتراض سازمان محیط زیست را نیز به دنبال داشته است.

رایزنی برای توقف

از سوی دیگر، «مرتضی مرجانی» مدیرعامل آلومینیوم‌سازی ایرالکو در رابطه با تعطیل شدن تعدادی از دیگ‌های تولیدی این واحد می‌گوید: براساس مصوبه هیات دولت، ایرالکو تا پایان امسال فرصت دارد اقدام به از رده خارج کردن خط قدیم کند. برهمین اساس تا امروز تنها ۵۰ دیگ را از مدار تولید خارج کرده‌ایم، اما رایزنی‌های ما برای توقف این روند کماکان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال بیش از ۴۵۰ دیگ دیگر باید تعطیل شود، خاطرنشان می‌کند: در صورت تعطیل شدن این تعداد دیگ، تولید آلومینیوم ایرالکو نصف می‌شود و حدود ۲هزار نفر از کار بیکار می‌شوند.

تصمیم سخت‌گیرانه

مرجانی ادامه می‌دهد: تصمیم دادستانی در تعطیل کردن دیگ‌های ایرالکو سخت‌گیرانه بود، چراکه اگر این مسوولان اندکی مدارا می‌کردند، هم تولید خطوط قدیم متوقف می‌شد و هم اینکه زمان بازنشستگی حدود یک هزار نفر از کارکنان این واحد می‌رسید. اما اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، اعضای هیات عامل این واحد آلومینیوم‌سازی، براساس قانون کار در مورد تعدیل نیرو تصمیم‌گیری خواهند کرد.وی در پاسخ به این سوال که آیا با تعطیل شدن ۵۰ دیگ این واحد، تعدیل نیرو صورت گرفته یا خیر می‌گوید: با تعطیل شدن این تعداد دیگ حداقل ۵۰۰ کارگرباید بیکار می‌شدند، اما با کارگران مدارا می‌کنیم تا شرایط بهتر شود.

زمانی برای واردات

مدیرعامل ایرالکو به عنوان یکی از دو قطب تولید آلومینیوم کشور، با تاکید بر اینکه اگر خط تولید قدیمی این واحد به طور کامل تعطیل شود ۱۱۰هزار تن از تولید کل آلومینیوم کشور کاسته خواهد شد، هشدار می‌دهد: در این صورت ایران از سال آینده به واردکننده آلومینیوم تبدیل خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر با توجه به تولید موجود در کشور نیاز چندانی به واردات آلومینیوم وجود ندارد.

آب‌ها از آسیاب افتاد

مرجانی در پایان سخنانش با اشاره به بر سر زبان افتادن تعطیلی این واحد یا قرار داشتن آن در آستانه تعطیل شدن می‌گوید: هم‌اکنون که قیمت جهانی آلومینیوم در شرایط مناسبی قرار دارد و افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند، شرایط بهتر شده است و به همین دلیل در حال عبور از بحران هستیم. وی ادامه می‌دهد: شرایط این روزها به گونه‌ای است که اوضاع ایرالکو به وضعیت نرمال برگشته است، اما هنوز در مرحله مقاومت در برابر مشکلات است تا نگرانی‌ها را رفع کند.